دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1394 - 16:51

برگزاری همایش دیابت در واحد نجف‌آباد

همزمان با هفته پژوهش، دومین همایش خودمراقبتی دیابت به همت دانشکده پرستاری و مامایی واحد نجف آباد و با مشارکت انجمن خیریه دیابت جنان شهرستان نجف‌آباد برگزار شد.
کد خبر : 56095

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر مینا جوزی دبیر علمی همایش دیابت گفت: این همایش با شعار «یک عمر سلامت با خودمراقبتی» دومین همایش خودمراقبتی دیابت است که همزمان با هفته پژوهش در دانشکده پرستاری و مامایی واحد نجف آباد برگزار شد.


وی ادامه داد: در این همایش متخصصان در زمینه ابعاد مختلف خودمراقبتی دیابت ایراد سخن کردند و اطلاعات لازم در مورد ابعاد گوناگون دیابت مانند نحوه پایش قند خون، کنترل قند بالا در بیماران دیابتی، انواع انسولین‌های موجود در بازار ایران و روش استفاده و تجویز آن‌ها، نقش ورزش در رژیم غذایی، اهمیت پیشگیری و کنترل عوارض عصبی عروقی دیابت مانند نوروپاتی دیابتی، رژیم‌های غذایی مورد استفاده برای بیماران دیابتی و نحوه کمک به بیماران برای پذیرش و سازگاری با دیابت را در اختیار شرکت کنندگان قرار دادند.


این مسئول گفت: محورهای همایش عبارت بودند از: مدیریت قند بالا در افراد دیابتی (کتواسیدوز دیابتی)، نحوه کنترل قند خون (خود پایشی قند خون و خطاهای رایج آن)، آشنایی با انواع انسولین و روشهای تجویز آن، جایگاه ورزش در زندگی افراد دیابتی (خطرات و فواید آن)، روش مقابله با نوروپاتی دیابتی، آشنایی با رژیم‌های غذایی و اهمیت آن در مبتلایان به دیابت، پذیرش و سازگاری با دیابت.


جوزی افزود: به موازات بخش علمی همایش، پایش سلامت اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه توسط کانون فرهنگی دانشجویی یاوران سلامت با همکاری انجمن‌های علمی پرستاری و مامایی واحد نجف آباد در سالن اندیشه دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد. در این برنامه تعداد ۲۴۰ نفر از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه توسط تیم آموزش دیده دانشجویی از نظر قد، وزن، فشار خون و میزان گلوکز خون مورد پایش سلامت قرار گرفتند. همچنین مراجعه کنندگان در قسمتهای مختلف در خصوص مواردی مانند نحوه بررسی تناسب قد و وزن، روش کنترل وزن، فشار خون و میزان قند خون آموزشهای لازم را نیز دریافت کردند.



رئیس دانشکده پرستاری و مامایی واحد نجف آباد هم که به عنوان سخنران ویژه در این همایش حضور داشت به خبرنگار آنا گفت: امروزه چهار گروه بیماری غیرواگیر شامل بیماری‌های قلبی ـ عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت مهم‌ترین علل مرگ و میر و ناتوانی بشر هستند. بیماری‌هایی که بار سنگین مالی به خانواده‌ها، جوامع و دولت‌ها تحمیل می‌کنند. بیماری دیابت بعنوان شایع‌ترین بیماری متابولیک با شیوعی رو به افزایش است که پیش بینی می‌شود تعداد مبتلایان آن تا سال ۲۰۲۲ در جهان حدود ۱۲۰ درصد رشد یابد.


سیمین فدایی ادامه داد: این بیماری با ایجاد هزینه‌های مستقیم بین ۵ تا ۱۵ درصد کل بودجه بهداشتی کشور و هزینه‌های غیر مستقیم تا چند برابر و هزینه‌های نامحسوس غیر قابل برآورد، پدید آورنده عوارض ناتوان کننده‌ای همچون عوارض چشمی، کلیوی، عصبی، و پای دیابتی، بیماریهای اسکیمیک قلبی، فشار خون و علت مرگ ۴ میلیون نفر در سال و ۹ درصد کل مرگهای جهان می‌باشد. سالانه ۵ میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به دیابت جان خود را از دست می‌‎دهند، به عبارت دیگر هر ۶ ثانیه یک نفر به علت بیماری دیابت جان خود را از دست می‌دهد و ۱۱ درصد کل هزینه‌های بهداشت و درمان جهانی هم صرف درمان دیابت یا عوارض آن می‌شود و در برخی کشور‌ها این عدد تا ۲۰ درصد از اعتبارات بهداشتی ـ درمانی را در برمی گیرد.


فدایی گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی دیابت، در حالی که تعداد بیماران دیابتی در سال ۲۰۰۰ میلادی کمتر از ۲۰۰ میلیون نفر بوده است، این تعداد در حال حاضر به ۳۸۲ میلیون نفر رسیده است و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۳۵ به عدد باور نکردنی ۵۹۲ میلیون نفر افزایش یابد.


وی خاطرنشان کرد: آماری که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده، نشان می‌دهد بالای ۱۰ درصد از جمعیت بالغ ۲۵ تا ۷۰ سال کشور مبتلا به دیابت و بیش از نیمی از این افراد از بیماری خود بی‌خبر هستند، بررسی‌های صورت گرفته در خصوص شیوع دیابت نشانگر آن است که تا ۱۵ سال آینده شمار مبتلایان به دیابت در ایران از ۴ میلیون نفر به ۹ میلیون نفر افزایش خواهد یافت و ایران به دومین کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر شمار مبتلایان به دیابت تبدیل می‌شود. با ترویج شیوه زندگی سالم می‌توان بیش از ۷۰درصد موارد ابتلا به دیابت را پیشگیری کرد. این درصد، برابر با پیشگیری از ۱۵۰میلیون مورد ابتلای جدید به دیابت در سال ۲۰۳۵خواهد شد. آخرین مطالعات نشان داده که کمتر از ۹ درصد از جمعیت ۲۵ تا ۶۰ ساله کشور مبتلا به دیابت هستند و دیابت شایع‌ترین علت کم بینایی و نا‌بینایی در ایران می‌باشد. بالا‌ترین میزان شیوع دیابت در استان یزد بر آورد شده است.


به گزارش آنا، طرح پایش سلامت کارکنان و دانشجویان از نظر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی و تنفسی که به عنوان برنامه جنبی این همایش انجام گرفت، برای دومین سال متوالی است که در سطح دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد اجرا می‌شود. در اولین سال اجرای این طرح انجمن‌های علمی پرستاری و مامایی مسوولیت اجرای برنامه را به مدت یک روز بر عهده داشتند که طی آن حدود دویست نفر از کارکنان و دانشجویان دانشگاه مورد پایش و آموزش قرار گرفتند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته