حمل و نقل عمومی در تهران از ابتدا دچار استضعاف مالی بوده است/ احتمالاً درآمدهای شهرداری در 1400 تحقق پیدا نکند
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن هاشمی در پایان جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: جلسه هماندیشی را امروز از ساعت 7 و نیم صبح آغاز کردیم و موارد متعددی در این جلسه از جمله طرح جامع پسماند مطرح شد. این موضوع مسیر خود را طی کرده و بهزودی به صحن شورا میآید؛ امیدواریم بتوانیم در همین دوره آن را اجرایی کنیم.
وی در ادامه در خصوص جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: شهردار تهران امروز لایحه بودجه 1400 شهرداری را تقدیم شورا کردند. براساس مصوبه و بخشنامه وزارت کشور مقرر شده برای اینکه بودجهها شفاف شوند همه تبصرهها عدد و رقم داشته باشند و بار مالی آنها مشخص شوند و در داخل بودجه بیاید به همین دلیل بودجه کمی متورم شده و نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه 12 هزار میلیارد تومان مربوط به همان تبصرهها است که قبلاً هم بوده است، عنوان کرد: اگر نگاه واقعبینانهای داشته باشیم بودجه ما نزدیک به 38 هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال گذشته 20 تا 25 درصد افزایش داشته که منطبق با تورم است. سال 1400 بودجه ما انقباضی باز است و علت این بوده که این احتمال وجود داشته که درآمدهای ما امسال هم بهدلیل تحریم و شرایط کرونا تحقق پیدا نکند.
هاشمی افزود: امیدواریم بودجه را تا اواخر بهمن ماه در شورا بررسی کنیم و به صحن بیاوریم و آن را هفته اول اسفند ماه به فرمانداری بفرستیم و فرمانداری هم پاسخش را زودتر به ما بدهد تا ما هم بتوانیم تا قبل از 15 اسفند آن را در صحن به تصویب برسانیم.
وی در ارتباط با تحققپذیر بودن بودجه 1400 و توسعه حمل و نقل عمومی گفت: اصولاً حمل و نقل عمومی در شهر تهران دوگانه است و در مورد مترو حداقل 50 درصد و اتوبوس 82.5 درصد آن را دولت پرداخت کند. اتفاقی که عمدتاً در حمل و نقل عمومی کلانشهرها میافتد این است که مصوبات دولت اجرایی نمیشود و تنها مشکل ما الان هماهنگی بین ارگانهای مختلف دولت است که باعث میشود موضوع حمل و نقل در اولویت قرار نگیرد.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با توجه به آلودگی هوا این دید نسبت به حمل و نقل عمومی تغییر کند، عنوان کرد: تا این نگاه در سیاستمداران تغییر نکند ما همیشه این مشکل را داریم. همیشه حمل و نقل عمومی در شهر تهران دچار استضعاف مالی بوده و همچنان ادامه دارد ولی عملاً در این دوره این موضوع بیشتر شده است.
هاشمی با اشاره به اینکه سعی داریم ساختار بودجه نیاز به تغییر داریم ولی ما چندان نمیتوانیم آن را بههم نریزیم، گفت: ساختار بودجه با تفکری نوشته شده که اگر به آن دست بخورد ممکن است این تفکر به هم بریزد ولی تغییرات 20 تا 25 درصد در بودجه طبیعی است.
وی در ارتباط با بحث توسعه حمل و نقل عمومی هم عنوان کرد: در ارتباط با این موضوع ما نگاهمان به مجلس و دولت است. از مجلس هم تقاضا کردم که متون قانونی مربوط به بودجه را طوری تنظیم کنند تا دولت نتواند از آن تخلف کند.
رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر قوانین طوری تنظیم شود که دولت بتواند در تخصیص پولی را پرداخت نکند که این قانون است که اجازه داده به دولت این کار را نکند. ما سه ارگان داریم که باید دست به دست هم بدهند تا حمل و نقل عمومی تهران را درست کنند؛ دولت، مجلس و شهرداری. اگر شهرداری تهران پیگیری و سماجت لازم را در اجرای قوانین نداشته باشند خود این موضوع هم باعث ایجاد مشکل میشود.
انتهای پیام/4105
انتهای پیام/