پیرهادی: وزیر نفت به وعدههایش درباره حمل و نقل عمومی عمل نکرد
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در دویست و شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، طرح الزام شهرداری تهران به ارائه راهکارهای جبران عقب افتادگی تخصیص بودجه، کمک به بازسازی و نوسازی اتوبوسرانی تهران توسط اعضای شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه که این طرح در دستور کار قرار گرفت احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر درخصوص بررسی این طرح اظهار کرد: شهرداری تهران موظف است تخصیص اعتبار ردیفهای تملک دارایی، سرمایهای، بودجه سالهای 94 ، 95، 96، 97 (سنوات باقیمانده از اجرای برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران) در حوزه مترو و اتوبوسرانی را به میزان اعتبارات هزینهای صد درصد تخفیف و در سامانه جامع مالی اعمال کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار و 900 اتوبوس بالای 8 سال، 2100 اتوبوس بالای 6 تا 8 سال، 1240 یک الی 5 سال و 200 اتوبوس زیر یک سال در شهر تهران فعالیت میکنند.
دنیامالی توضیح داد: تاکنون نیز شکایتهای زیادی از مردم در خصوص خدماترسانی اتوبوسرانی از جمله در بخش خصوصی و کرایههای بیشتر از نرخ مصوبی که دریافت میکنند به ما گزارش شده است. البته کیفیت اتوبوسها نیز قابل قبول نیست و به این موضوع مسئولان شرکت واحد نیز توجه دارند.
در ادامه ابوالفضل قناعتی گفت: در حال حاضر با بحران اتوبوس در شهر تهران مواجه هستیم و با توجه به کسری اتوبوسی که در شهر موجود است قطعا تا دو سال دیگر که دو هزار دستگاه اتوبوس از ناوگان فعلی شهر تهران خارج میشود با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر هم اکنون تخصیص اعتبار شود تازه با خودروسازهای داخلی و خارجی باید تفاهمنامهای امضا کنیم که این روند برای ورود اتوبوسهای جدید دو سال به طول میانجامد. اتوبوسها هر روز در دنیا نوسازی میشوند ولی ما داریم بازسازی میکنیم.
قناعتی اضافه کرد: باید از دولت پیگیری شود که سهم خود را برای خرید اتوبوس که 82.5 درصد است پرداخت کند و اگر دولت نمیتواند در این خصوص کمکی انجام دهد ما باید برای سالهای بعد بودجهای را مدنظر بگیرم تا بتوانیم حمل و نقل عمومی را توسعه و گسترش دهیم تا با کاهش اتوبوسها معضلی متوجه مردم نشود.
در ادامه علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: ما این لایحه و فوریت را رد کردیم که البته در کمیته تخصیص نیز مطرح شده بود. کمیته تخصیص موظف است که به روز نسبت به پرداخت اقدام کند.
پس از صحبتهای دبیر، محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران عنوان کرد: این طرح دخالت در اجرا است. ما طبق برنامه پنج ساله باید اقدام کنیم و شهرداری نیز موظف است نسبت به تامین منابع و اقدامات دیگر برای تامین اتوبوس اقدام کند.
وی با بیان اینکه در جلسهای وزیر نفت به شورای شهر آمد و وعده و وعیدی داد که اگر به پنج درصد آن عمل میشد الان مشکل حمل و نقل نداشتیم ولی یک درصد از این وعدهها نیز تحقق نیافت، اضافه کرد: ما مشکلات دولت را میفهمیم و در این خصوص باید شرایط را برای تشویق بخش خصوصی و سرمایهگذاری آن مهیا کنیم تا سرمایهگذاری کنیم.
به گزارش آنا در پایان این طرح توسط اعضای شورای شهر به تصویب رسید.
انتهای پیام/