دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1394 - 13:28
وزیر بهداشت در پاسخ به آنا:

مردم سرما می‌خوردند اما نمی‌دانستند اسم بیماری، H1N1 است/ برخی با گرفتن آنتن، جامعه را مضطرب کردند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور عنوان کرد: آنفلوآنزا همان بیماری سرماخوردگی است که از گذشته وجود داشته و همه افراد به آن مبتلا می شدند اما مردم نمی دانستند که اسم این بیماری، H1N1 است بنابراین ترساندن خوب نیست.
کد خبر : 55820

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه ششمین همایش سراسری بهداشت، امداد و درمان نیروهای مسلح در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه شما در سخنرانی خود در این همایش عنوان کردید برخی سعی می‌کنند آنفلوآنزا را اپیدمی جلوه کنند، این افراد چه کسانی هستند، گفت:‌ نمی دانم، اما خروجی آنها در فضای مجازی در طول دو هفته گذشته و نیز گرفتن آنتن به نحوی بود که با وجود تمام توصیه هایی که ما انجام دادیم متوجه شدیم که این افراد توانستند اضطرابی را در سطح کشور ایجاد کنند و ما به زحمت موفق شدیم مردم را به این باور برسانیم که آنفولانزا یک سرماخوردگی است که از گذشته وجود داشته و همه افراد در طی زندگی خود به آن مبتلا می شوند. تا قبل از آن مردم نمی دانستند که اسم این بیماری H1N1 است.


وزیر بهداشت افزود: ترساندن مردم خوب نیست اما توصیه می شود مردم، بهداشت عمومی را رعایت کنند، لباس گرم بپوشند و اگر کسی بیمار است با آن دیده بوسی و تماس نداشته باشند اما این مسائل نکته ای نیست که مردم ندانند.


دکتر هاشمی عنوان کرد: البته این فضایی که برخی ایجاد کرده اند از یک جهت خوب بوده زیرا مردم به سلامت خود توجه کرده اند ولی حاشیه هایی برای بروز آنفلوآنزا در کشور ایجاد شد که قابل قبول نیست اما اینکه چه کسانی این کار را انجام می دهند ما نمی دانیم و دستگاه های نظارتی مأمور شناسایی این افراد هستند.


وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: هر از چند گاهی حملات روانی به یکی از اقدامات موفق دولت در حوزه سلامت انجام می شود اما نمی خواهم بگویم که ما بی تقصیر هستیم ولی گاهی نقص های ما انگیزه ای می شود که برخی به تشویش اذهان عمومی بپردازند که این مسئله منصفانه نیست.


ایجاد بازار سیاه برای ماسک، واکسن و برخی اقلام تاریخ گذشته در کشور


وی در ادامه با بیان اینکه اطلاع‌رسانی درباره بروز آنفلوآنزا از دو ماه پیش آغاز شد اما متأسفانه به یکباره موجی در کشور ایجاد شد که باعث ایجاد بازار سیاه برای ماسک، واکسن و برخی اقلام تاریخ گذشته در کشور شد، گفت: امکانات ما محدود است اما کار رسانه شبیه به معجزه است، معجزه ای که می تواند هم مؤثر باشد و هم تخریب کننده. آن بخشی که باعث اضطراب و افزایش نیاز مردم می شود بخصوص در فضاهای مجازی کنترل نمی شود که این مسئله برای کشور خوب نیست که انتظار داریم نیروهای نظارتی وارد عمل شوند تا به مردم آسیب وارد نشود.


هاشمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آمادگی وزارت بهداشت برای خرید خدمت از نیروهای مسلح، گفت: قرار است نیروهای مسلح در هر شهری که ظرفیت خالی دارند اعلام کنند که ما بتوانیم کمبودهای حوزه سلامت را در کشور برطرف کنیم.


وزیر بهداشت در ادامه در واکنش به اینکه در برخی رسانه ها به نقل از وی عنوان شده که کسی به حرفم گوش نمی دهد، گفت:‌ من نگفته ام کسی به حرف من گوش نمی دهد بلکه عنوان کردم در زمینه سیگار و قلیان کسی حرفم را گوش نمی دهد و گمان می کنم نمی توان به زور به مردم اعلام کرد سیگار نکشند‌، نوشابه هایی که موجب اضافه وزن می شوند را ننوشند و یا اقداماتی که برای سلامتی آنها مضر است را انجام ندهند اما امید است با تصویب قانون پرداخت عوارض بر کالاهای آسیب رسان در مجلس شورای اسلامی این مسئله مرتفع شود.


وی گفت: ما نمی توانیم کالاهای آسیب رسان به سلامت را از بازار جمع آوری کنیم زیرا این مسئله موجب افزایش قاچاق در کشور می شود. تعیین عوارض بر کالاهای آسیب رسان علاوه بر افزایش سطح سلامت در کشور، موجب افزایش درآمد دولت می شود.


وزیر بهداشت با اشاره به 25 آذر روز پژوهش، در خصوص وضعیت پژوهش در کشور گفت: به‌ نظر می رسد در کل کشور مسیر خوبی را در زمینه پژوهش دنبال کرده‌ایم و با اینکه تعداد ما اندک بوده است اما توانستیم سهم خود را در تولید علم به یک سوم برسانیم.


وی افزود: کارهای بسیار ارزشمندی از قبیل تربیت پزشک پژوهشگر و راه اندازی چندین مطالعه گروهی در سطح بین المللی را آغاز کردیم که این اقدامات موجب افزایش رتبه علمی کشور در سطح جهان خواهد شد.


هاشمی عنوان کرد:‌ از نظر تعداد مقالات شاهد آن هستیم که رشد قبلی به خصوص در حوزه پزشکی ادامه دارد اما انتظار ما از خودمان بیش از این است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته