دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1399 - 00:02
المیادین:

آمريکا و رژیم صهیونیستی از به جنگ واداشتن چین و هند چه سودی می‌برند؟/ آرایش جنگی در لداخ

آرایش نظامی شکل‌گرفته در مرزهای مورد مناقشه چین و هند نشان‌دهنده حاد شدن بحران چند دهه‌ای میان دو کشور است اما آیا درگیری در منطقه مورد مناقشه رخ خواهد داد؟
کد خبر : 557332
modi-leh-660-1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، المیادین در گزارشی نوشت: آرایش نظامی شکل‌گرفته در مرزهای مورد مناقشه چین و هند نشان‌دهنده حاد شدن بحران چند دهه‌ای میان دو کشور و از بین رفتن مجال برای گفتگو میان دو طرف متخاصم پس از درگیری‌های خونین سال‌های گذشته در این منطقه است.


طبق این گزارش، درگیری‌ها سال گذشته میلادی در مرز چین و هند شعله‌ور شد که پیامدهای آن همچنان در روابط میان دو کشور متخاصم مشهود است، به‌ویژه اینکه در تبادل آتش میان دو طرف نظامیانی از ارتش‌های دو طرف کشته شدند. با توجه به این موضوع، هیچ نشانه‌ای دال بر آغاز مذاکرات میان دو کشور وجود ندارد و افق روشنی برای کاهش تنش چندین ساله چین و هند مشاهده نمی‌شود.



نظامیان ارتش هند


در این راستا منطقه مرزی «لداخ» هند که در دامنه کوه‌های هیمالیا واقع شده است، اواسط سال 2020 شاهد تنش با نیروهای چینی بود که به درگیری‌های مسلحانه انجامید و باعث کشته شدن ده‌ها نفر در دو طرف مرز شد.


روزنامه دیلی‌میل چاپ انگلیس روز جمعه با استناد به تصویری که رسانه‌های چینی منتشر كردند، گزارش کرد تانک‌های چینی و هندی در مرزهای دو كشور مورد مناقشه در هیمالیا، در فاصله چند متری یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند. این تصویر نشان می‌دهد وسایل نقلیه زرهی به همراه تجهیزات اردوگاهی و نیروهای پشتیبانی در امتداد 3 هزار و 200 کیلومتری همان منطقه‌ای قرار دارند که سال گذشته، درگیری میان نیروهای دو کشور به کشته شدن 20 نظامی هندی منجر شد.



این روزنامه انگلیسی می‌نویسد: تصویر ابتدا به‌وسیله یک وبلاگ‌نویس نظامی در شبکه اجتماعی Weibo چین منتشر شد، سپس برخی از سایت‌های خبری حامی پکن گزارش کردند در این آرایش نظامی از پیشرفته‌ترین تانک‌ها استفاده شده است. آنچه این وبلاگنویس منتشر کرد، همان خبری است كه روزنامه تایمز هند پیش‌تر فاش و اعلام كرده بود چین حدود 10 هزار نیروی خود را به خط كنترل مرزی منتقل كرده است، خطی كه دو طرف درگیری پس از جنگ 1962 ترسیم كرده بودند.




بیشتر بخوانید:


چین نیرو و ادوات جنگی در مرز با هند مستقر کرد




المیادین می‌نویسد: تشدید تنش میان چین و هند در اظهارات رئیس ستاد مشترک ارتش هندوستان مشهود است که در سخنرانی چندی پیش خود در رزمایش ارتش در دهلی، پایتخت این کشور درباره آزمودن صبر هند، به مخالفان به‌ویژه چین هشدار می‌دهد.


در ادامه گزارش آمده است: آنچه هند انجام داد نامفهوم است؛ به‌ویژه اینکه تحرکات چینی‌ها به‌وسیله طرف هندی رصد می‌شود و شناخته شده است. تحرکات چین در راستای توسعه محور تجاری چین-پاکستان و همچنین خط ابریشمی است که چین به ساخت آن همت گمارده است.



لداخ منطقه محوری، نقطه آغازین خط تجاری چین و بزرگترین سرمایه‌گذاری تجاری پکن در خارج از خاک این کشور محسوب می‌شود.



این گزارش می‌افزاید: چین برای حراست از خط تجاری در منطقه‌ای که در آن تعداد زیادی از مهندسان کشورش وجود دارند، اقدامات حمایتی نظامی انجام می‌دهد و با توجه به اینکه پیش‌تر نیروهای چینی در آنجا هدف قرار گرفته بودند، نظامیانش را به لداخ گسیل داشته است. بنابراین ارتش چین با پرچم طرف هندی و همچنین پرچم طرف پاکستانی در منطقه مستقر شده است، زیرا لداخ منطقه‌ای سه مرزی (مورد توافق سه کشور) است.


المیادین نوشت: هند تحرکات نظامی را مطابق با دستورالعمل‌های آمریکا انجام می‌دهد، زیرا واشنگتن شاهد گسترش نفوذ اقتصادی چین و بسط كنترلش بر این منطقه است و آن را مغایر راهبردهای خود در منطقه می‌داند. ایالات متحده با خروج از افغانستان و عقب‌نشینی نیروهایش از منطقه خود را در موضع ضعف می‌بیند و این همان چیزی است که چین از آن بهره می‌برد‌؛ بنابراین واشنگتن تنها راه‌حل را قرار دادن دو دولت در مقابل هم می‌داند.


در پایان گزارش آمده است: گرچه وقوع درگیری میان چین و هند قابل پیش‌بینی است، اما چین در حال حاضر تلاش می‌کند آن را مهار کند تا هیچ تقابل نظامی رخ ندهد، در هر صورت طرف‌های دیگری وجود دارند که تلاش می‌کنند چین را به سمت جنگ سوق دهند، حتی اگر این جنگ محدود باشد. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی از این تنش بی‌نصیب نیست و گزارش‌ها حضور کارشناسان راهبردی اسرائیل را در منطقه لداخ تأیید می‌کنند. این موضوع نگرانی‌های چین و پاکستان را افزایش داده است.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

برچسب ها: پاکستان چین هند
ارسال نظر
هلدینگ شایسته