فقر مسئلهشناسی در پژوهش مشاهده میشود
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد فرهادی در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشآموزی در دبیرستان شاهد شهدای هفتم تیر گفت: تعمیق و توجه به پژوهش و پژوهشگری باید از آموزش و پرورش شروع شود و مهمترین رکن پژوهش و فناوری را نیروی انسانی تشکیل میدهد که آموزش و پرورش وظیفه مهمی در خصوص تربیت نسل محقق و دانشمند برعهده دارد.
وی افزود: در برنامههای درسی باید به موضوع پژوهش توجه بیشتری شود و هماکنون تحول بنیادین آموزش و پرورش این مسئله را مورد توجه قرار داده است. دانشآموزان باید با فرضیه، روشهای تحقیق، مسئلهیابی و تحقیق و یافتن پاسخ آشنا شوند و بخشی از زمان آنها در آزمایشگاه و کتابخانه طی شود.
وزیر علوم گفت: دانشآموزش پژوهشگر کار تحقیقی انجام میدهد، علم و دانش را دستاورد جهانی دانسته و به نظم و انضباط اعتقاد دارد.
فرهادی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته سهم قابل توجهی از درآمد ناخالص ملی برای تحقیقات هزینه میشود اما در کشور ما تاکنون سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص ملی 0.47 درصد بوده که بسیار اندک است.
وی اضافه کرد: قرار است برنامه ششم توسعه سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص ملی به 3 درصد و تا افق چشمانداز 1404 به 4 درصد برسد. در حقیقت تا افق 1404 باید رتبه نخست علمی منطقه را کسب کنیم و در این زمینه برنامههایی تنظیم شده که در سال اول برنامه ششم توسعه سهم تحقیق از تولید ناخالص ملی به یک درصد در بخش دولتی و یک درصد در بخش خصوصی برسد.
وزیر علوم عنوان کرد: برای تحقیق و پژوهش به نیروی انسانی، فضا و تجهیزات نیاز است و هماکنون فقر مسئله شناسی در پژوهش مشاهده میشود، تکرار روشهای پژوهشی، نا آشنایی با روشهای مناسب پژوهش و نیازسنجی در امر تحقیق بسیار مهم است.
انتهای پیام/