دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1394 - 16:09
در گفت‌و‌گو با‌ آنا مطرح شد؛

چرایی غیرعلنی شدن دادگاه بابک زنجانی از زبان وکیلش؛ می‌خواهیم مسایلی را مطرح کنیم که بیان علنی آن به صلاح کشور نیست

وکیل مدافع متهم نفتی با بیان اینکه به درخواست موکلم و متهمان دیگر به منظور رعایت مسائل ملی جلسه بعدی دادگاه به صورت غیر علنی برگزار می‌شود، گفت: در طی جلسات دادگاه بسیاری مواقع پیش‌می‌آمد که موکلم بخواهد مطالبی در ارتباط با مسائل خارجی بیان کند. همین طور متهمان ردیف دوم و سوم می‌خواستند مطالبی را بیان کنند که بیانش به صورت علنی به صلاح نبود.
کد خبر : 54886

رسول کوهپایه زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به علت درخواست برگزاری بیست و‌دومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی به صورت غیر علنی از سوی موکلش اظهار کرد: ما از ابتدا خواستار این بودیم که جلسه دادگاه به صورت علنی برگزار شود و همین طور هم شد و دفاعیات موکلم و دفاعیات من از ایشان به صورت علنی در دادگاه مطرح شد. ولی ظاهرا موارد و مطالبی وجود دارد که متهمان پرونده و دادگاه تشخیص دادند که اگر این مطالب به صورت غیر علنی مطرح شود، بهتر است و ایجاد مشکل نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه بحث پرونده در خصوص مسائل نفتی و تحریم‌هاست و اتفاقاتی که در خصوص دور زدن تحریم‌ها افتاده است، افزود: در این جلسه یقینا موضوعاتی مطرح می‌شود که در رابطه با مسائل و امنیت ملی است که شاید مطرح شدن این صحبت‌ها به صورت علنی به صلاح نباشد و بتواند آفاتی را متوجه کشور کند.


وکیل مدافع متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی با بیان اینکه این قضیه هم در قانون پیش‌بینی شده و منطقی است جایی که متهمان تفاضا دارند دادگاه به صورت غیر علنی برگزار شود، تصریح کرد: در طی جلسات دادگاه بسیاری مواقع پیش‌ می‌آمد که موکلم بخواهد مطالبی در ارتباط با مسائل خارجی بیان کند. همین طور متهمان ردیف دوم و سوم می‌خواستند مطالبی را بیان کنند که بیانش به صورت علنی به صلاح نبود.


کوهپایه‌زاده اضافه کرد: شاید دادگاه در همین یک جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شود و مابقی رسیدگی، ادامه دفاعیات و اخذ آخرین دفاع به صورت علنی باشد، به خصوص اینکه دفاعیات من همچنان باقی مانده است. نماینده دادستان بعد از دفاعیات من دو جلسه صحبت کردند و طبق قانون بر اساس ماده 399 من هم این حق را دارم که با همین کیفیت دفاعیات خود را ارائه کنم.


وی در خصوص اظهارات متهم ردیف دوم مبنی بر اینکه او بابک زنجانی را به شرکت نفت معرفی نکرده است، ادامه داد: تشخیص صحت و سقم این موضوع بر عهده دادگاه است اما اگر بخواهیم بر اساس اسناد و مدارک و چارچوب قوانین صحبت کنیم اساسا هیچ ربطی نداشته که متهم ردیف دوم بخواهد موکلم را به مجموعه نفت معرفی کند. یکی از مواردی که کیفر خواست تلاش کرده به اثبات برساند، این است که اقدامات موکلم یک کار شبکه‌ای و سازمانی بوده و چون این پیش فرض را داشته سه نفر را معرفی کرده که بحث سازمانی بودن موجه جلوه کند.


کوهپایه‌زاده با بیان اینکه اساسا در خصوص علت حضور بابک زنجانی در نفت و همکاری با بانک‌ها و سایر نهادها هیچ اتهامی به متهم ردیف دوم وارد نیست، اضافه کرد: این که صرفا کسی، فرد دیگری را معرفی کند این موضوع دلیلی بر مجرمیت نیست. سیستم‌های امنیتی فراوانی در شرکت نفت وجود دارد که اجازه ندهند به صرف معرفی نفت را در اختیار شخصی قرار دهند. اتهام باندی و شبکه ای یکی از ایرادات جدی است که به این پرونده وارد است.
وکیل مدافع متهم نفتی در خصوص صحبت‌های قاضی صلواتی مبنی بر محاکمه برخی از مدیران نفتی دولت سابق توضیح داد: اینکه این موضوع به موکلم کمک می‌کند یا خیر هنوز مشخص نیست. ما معتقدیم که در خصوص مسائل نفتی جرمی به وقوع نپیوسته است. گفته می‌شود موکلم مانور متقلبانه ای انجام داده است و بر اساس این مانور متقلبانه شرکت نفت را فریب داده است و بر این اساس مسئولان، نفت را در اختیار موکلم قرار داده‌اند؛ اما بر اساس آنچه در پرونده اعلام شده است اگر موکلم این عملیات را انجام نمی‌داد مسئولان قصد داشتند نفت موجود در کشتی‌ها را از بین ببرند.
وی ادامه داد: منظور قاضی صلواتی از مسئولان نفتی می‌تواند مسئولان وقت شرکت اچ‌کی باشد که در واقع مدیر عامل وقت اچ‌کی یکی از این افراد است که هم‌اکنون با قید وثیقه آزاد است و زمانی که کیفرخواست برای این فرد صادر شود به جرمش رسیدگی می‌شود.


وکیل زنجانی درباره اولتیماتوم قاضی صلواتی به موکلش برای پرداخت بدهی‌اش گفت: ایشان حرف درستی می‌زنند. به هر حال این چیزی است که مسلم بوده و موکل من منکر آن نیست. موکلم طبق قرارداد مورخ 94/2/15 ضامن بانک FIIB شده است تا مبلغی را که شرکت نفت مدعی است، بازگرداند و این قرارداد تاییدی بر بحث حقوقی این موضوع است. زنجانی بدهکار است و می‌توان گفت کسی که به عنوان بدهکار معرفی می‌شود لزوما مجرم نیست.
کوهپایه زاده با بیان اینکه بدهکار باید سعی کند تا بدهی‌اش را بپردازد، عنوان کرد: اقداماتی برای پرداخت این بدهی صورت گرفته است اما با توجه به اینکه تحریم هنوز برداشته نشده و شرکت نفت طلبکاری 100 میلیاردی‌اش از دیگر خریداران را هنوز دریافت نکرده و موکلم هم در کنار دیگر بدهکاران به شرکت نفت بدهکار است. هر بدهکاری باید طلب خود را پرداخت کند به خصوص در مورد نفت که بیت‌المال است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته