دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آذر 1399 - 12:00
جهان فناوری در هفته‌ای که گذشت/ 13؛

تأیید کارایی نخستین داروی درمان پیری زودرس/ فناوری در خدمت کمک به معلولان

هفته‌ای که گذشت اتفاقات زیادی در جهان فناوری روی داد و شرکت‌های بزرگ و کوچک با معرفی محصولات جدید طرفداران خود را غافلگیر کردند.
کد خبر : 543610
فناوری 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، تغییرات در جهان فناوری به‌سرعت در حال وقوع است و هر لحظه خبری تازه از محصولات پیشرفته و اتفاقات مختلف منتشر می‌شود. از ابتدای هفته تاکنون خبرها و گزارش‌های گوناگونی در حوزه فناوری به اطلاع خوانندگان رسیده است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:



شباهت شگفت‌انگیز مغز انسان به ساختار کهکشان


طی مطالعات اخیری که توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب و ستاره‌شناسی با سابقه در کشور ایتالیا انجام شده است شبکه پیچیده سلول‌های عصبی مغز شباهت شگفت‌انگیزی به ساختارهای کهکشانی در فضای بیکران کیهان دارد.


محققان معتقدند با وجود تفاوت بسیار زیاد در وسعت مغز و ساختارهای کهکشان، مغز انسان از همان الگوی کیهانی برای سازماندهی عملیات‌های پیچیده خود استفاده می‌کند. شبکه‌های عصبی از تعداد بسیار زیادی نورون تشکیل شده‌اند. این نورون‌ها اجزای بسیار کوچکی هستند که وظیفه انتقال پیام‌ها را بر عهده دارند.





معایب و مزایای حمل‌ونقل پیشرفته چیست؟


تاکسی هوایی پروژه نوینی در کشور و به طور کلی در جهان به شمار می‌روند. بنابراین بخش دولتی تصمیم گرفته که در فاز اول تصدی‌گری آن را برعهده بگیرد تا چالش‌ها و نیازهای شناسایی و رفع شود و راه برای ورود بخش خصوصی هموار شود. پس از توسعه و گسترش تاکسی‌های هوایی به شهرها و فرودگاه‌های دیگر، بخش دولتی دارایی‌ها و زیرساخت‌های خود را در قالب شتاب‌دهنده در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:




بیشتر بخوانید:


تاکسی هوایی در پیچ‌وخم اجرایی شدن در کشور




تاکسی‌های هوایی مسیر خاصی ندارند و مبتنی بر تقاضای بازار هستند. درواقع پروازهای دربستی امکان پرواز به شهرهایی را فراهم می‌کند که اساساً پروازی ندارد یا زمان‌هایی پرواز انجام می‌شود که در آن زمان پروازی برنامه‌ریزی‌شده‌ای وجود ندارد.  هواپیماهای کوچک و فوق‌سبک برخلاف هواپیماهای مسافربری به منابع مالی و سرمایه‌گذاری‌های کلان نیاز ندارند. از سوی دیگر اثرات محیط‌زیستی هواپیماهای کوچک کمتر  است چراکه موتورهای  پیستونی و توربوپراپ دارند.





تبدیل آب قبل از تبلور به مایع دیگر


مدت‌هاست که دانشمندان گمانه‌زنی می‌کنند که آب در دمای زیر نقطه انجماد به دو گونه مشخص تبدیل می‌شود: مایع با چگالی بالا که در فشارهای بسیار زیاد پدیدار می‌شود و مایع با چگالی کم در فشارهای پایین نمایان می‌شود. اکنون، اندازه‌گیری‌های سریعی که از طریق برخی آزمایش‌ها انجام گرفته باعث تغییر شکل آب از یک نوع مایع به نوعی دیگر شده و این حدس را تأیید کرده است. کشف اخیر که در ۲۰ نوامبر اعلام شد می‌تواند به توضیح برخی از عجایب آب کمک کند.


گرگ کیمل(Greg Kimmel)، فیزیکدان از آزمایشگاه پاسیفیک نورث‌وست در ریچلند می‌گوید: «این آزمایش شواهد بیشتری را به ما ارائه می‌دهد که آب واقعاً از دو مولفه تشکیل شده است... و این دلیل اصلی عجیب بودن آب است.»



معرفی اپلیکیشن‌های برتر مبتنی بر هوش مصنوعی برای افراد ناتوان


افلاطون، فیلسوف بزرگ یونان می‌گوید احتیاج مادر اختراع است. این امر هر روز توسط فناوری ثابت می‌شود. با افزایش نیازهای افراد، محققان و دانشمندان روی فناوری‌های دم‌دستی و دردسترس‌تری برای همه کار می‌کنند. اما افراد معلول و ناتوان کجای این حلقه از فناوری قرار دارند؟ نگران نباشید، آنها توسط هوش مصنوعی و کاربردهای آن به حال خود رها نشده‌اند. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:




بیشتر بخوانید:


فناوری در خدمت کمک به معلولان




طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود ۱۵درصد از جمعیت جهان (بیش از یک میلیارد نفر) دارای نوعی معلولیت یا ناتوانی هستند. از مدت‌ها قبل فناوری درها را برای افراد دارای نقص باز کرده است. برای افراد عادی، هوش مصنوعی فقط یک فناوری آینده‌نگرانه است، اما برای افراد ناتوان این امر پایانی بر امور دشوار آنها است.





کمک سیستم هوش مصنوعی گوگل به کمک دوندگان کم‌بینا


مهندسان گوگل مشغول کار بر روی پروژه‌ای هستند که حاصل آن طراحی نرم‌افزار ویژه‌ای برای راهنمایی دوندگان کم‌بینا و نابینا در مسابقات ورزشی است. این برنامه مجهز به فناوری هوش مصنوعی است و به دوندگان با ویژگی‌های بینایی خاص کمک می‌کند تا از راهنمایی انسان‌ها یا سگ‌ها بی‌نیاز شوند.


عملکرد سیستم راهنمای دوندگان کم‌بینا و نابینا به این صورت است که کاربر گوشی مجهز به سیستم عامل اندروید را به وسیله کمربندی مخصوص به بدن خود وصل کرده و شروع به دویدن می‌کند. دوربین گوشی در طول مدت حرکت مسیر را تحت نظر  گرفته و در صورتی که دونده به حاشیه راه بیش از حد نزدیک شود هشدار صوتی از طریق هدفون‌های متصل به تلفن همراه برای کاربر پخش می‌شود و به این ترتیب از وقوع حادثه جلوگیری می‌شود.





نبرد بزرگ شبکه‌های اجتماعی با اطلاعات نادرست درباره کرونا


شرکت‌های گوگل، توئیتر و فیسبوک با همکاری سازمان‌های بین‌المللی بهداشت قصد دارند نبردی بزرگ با اطلاعات نادرست در مورد واکسن کرونا را که در شبکه‌های اجتماعی موجود است آغاز کنند.


دولت‌های انگلیس و کانادا نیز برای مشارکت در این پروژه بزرگ اعلام آمادگی کردند و می‌خواهند چهارچوبی قانونی برای انتشار اطلاعات درست در مورد واکسن کرونا را ایجاد کنند. یکی از سیاست‌مداران ارشد کانادایی گفت: «در حالی که جهان بیش از چند ماه با تولید انبوه واکسن کرونا فاصله ندارد عده‌ای سودجو تنها برای آسیب زدن به روح و جسم مردم خبرهای نادرستی را در فضای مجازی منتشر می‌کنند. شاید این گونه خبرها تأثیر زیادی بر روند تولید واکسن نداشته باشد ولی ممکن است سبب بروز بی‌اعتمادی مردم به اکتشافات پزشکی شود.»





تأیید کارایی نخستین داروی بیماری نادر پیری زودرس در کودکان


داروی بهبود یک اختلال ژنتیکی نادر که رشد کودکان را متوقف و باعث پیری سریع آن‌ها می‌شود، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شد.کودکان مبتلا به این اختلال ژنتیکی معمولاً در اوایل نوجوانی به دلیل بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهند؛ اما آزمایش‌های اخیر نشان داده که آن دسته از کودکانی که داروی زوکینوی (Zokinvy) را مصرف کرده‌اند، به طور متوسط ۲.۵ سال بیشتر عمر می‌کنند.


سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده بر پایه نتایج این آزمایش‌ها اثربخشی کپسول‌های زوکینوی را برای درمان بیماری پروگریا (Progeria) یا پیری زودرس تأیید کرد.تحقیقات در مورد درمان این بیماری نادر به طور عمده توسط بنیاد تحقیقاتی پروگریا در ماساچوست و با همکاری داروسازی آیگر بایو فارماسیتیکال (Eiger BioPharmaceuticals) انجام شده است.





 افزایش به‌کارگیری اتوماسیون در فرآوری محصولات گوشتی


در هر صنعت، دلیل اصلی اتخاذ فناوری‌های جدید توسط شرکت‌ها بهبود کارایی است. امروز به لطف فناوری‌های مدرن، صنعت غذا در حال‌ توسعه است. درحالی‌که صنعت گوشت تمایل چندانی به اتخاذ اتوماسیون و روباتیک نشان نمی‌داد، اکنون شرکت‌ها از طریق جمع‌آوری بهتر اطلاعات و کنترل بیشتر بر ماشین‌آلات خود به دنبال تحول دیجیتالی هستند. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:




بیشتر بخوانید:


کرونا صنعت گوشت را هم متحول می‌کند




بااین‌حال، اکنون‌که نرخ تولید به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است، اکثر شرکت‌ها کارخانه‌های خود را تعطیل کرده‌اند یا با نیروی کار کمتری کار می‌کنند. بنابراین، در میان این بحران، اتوماسیون و فناوری روباتیک به‌عنوان بهترین گزینه برای این امر در نظر گرفته شده است.





چینی‌ها به‌دنبال کسب اطلاعات بیشتر از قمر زمین


سازمان فضایی چین روز گذشته کاوشگری با نام Chang’e-۵ به سمت ماه پرتاب کرد. اگر تمام مراحل مأموریت طبق برنامه پیش برود، این کاوشگر تا پایان هفته آینده نمونه‌هایی از خاک و سنگ‌های سطح ماه را جمع‌آوری می‌کند. پس از ۱۰ سال این اولین بار است که چینی‌ها اقدام به نمونه‌برداری از سطح قمر زمین می‌کنند.


احتمالاً مأموریت کاوشگر تحقیقات چینی ۱۴ روز طول می‌کشد. این دستگاه به‌خوبی برای حرکت در مناطق مختلف ماه مجهز شده و مقاومت بالایی در برابر کاهش دمای این سیاره در طول شب دارد. کاوشگر Chang’e-۵ قرار در منطقه‌ای از ماه که مونس رومکر نامیده می‌شود فرود بیاید. این منطقه همان ناحیه‌ای است که فضانوردان سفینه آپولو در دهه ۶۰ میلادی از آن‌جا بازدید کردند.


انتهای پیام/4144/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب