دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1394 - 15:34
وزیر آموزش و پرورش ضمن رونمایی از صندوق توسعه و عدالت آموزشی مطرح کرد:

مشارکت 800 میلیارد تومانی خیرین مدرسه ساز برای ساخت مدرسه در کشور

وزیر آموزش و پرورش از مشارکت 800 میلیارد تومان خیرین مدرسه ساز در ساخت مدرسه طی یک سال اخیر خبر داد و گفت: با افتتاح صندوق توسعه عدالت آموزشی امیدواریم بتوانیم زمینه های مختلف را برای کسانی که مایل به کمک به آموزش و پرورش هستند فراهم کنیم.
کد خبر : 52865

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی بحث عدالت آموزشی را به دو قسم عدالت آموزشی در بعد کیفی و کمی تقسیم کرد و گفت: عدالت آموزشی در بعد کمی به این معناست که هیچ دانش آموزی بدون مدرسه باقی نماند یا به اصطلاح تمام دانش آموزان به طور صد درصد تحت پوشش آموزشی قرار بگیرند و کودکانی که به سن مدرسه می رسند بدون مدرسه نمانند.


وی افزود: در خصوص بحث عدالت کمی ما در دوره ابتدایی تقریبا به یک نتیجه مطلوب رسیده ایم به این ترتیب که قریب به 99 درصد کودکان در سنین 6 تا 11 سال در سن تحصیل ابتدایی هم اکنون در مدارس مشغول به تحصیل هستند در سالی که گذشت 110 مدرسه در کشور با یک دانش آموز مشغول به کار بودند شاید این گونه به نظر برسد که این عمل به لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد اما ما این کار را انجام دادیم همچنین 480 مدرسه با کمتر از 5 دانش آموز در طول سالی که گذشت خدمات آموزشی ارائه می کردند.


وی با بیان اینکه توسعه وزارت آموزش و پرورش در توسعه و ارتقاء عدالت کمی قابل توجه است عنوان کرد: در دوره متوسطه اول 94 درصد از دانش آموزان و در دوره متوسطه دوم بیش از 82 درصد از دانش آموزان هم اکنون در کلاس های درس مشغول به تحصیل هستند. در راستای عدالت کمی توسعه مقطع متوسطه را در دستور کار خود قرار داده ایم اگر چه توسعه این مقطع به دلیل استفاده از چندین معلم با تخصص های متفاوت کار دشواری است اما در این راستا طرح روستا مرکزی و مدارس شبانه روزی را در دستور کار خود قرار دادیم. در طرح روستا مرکزی دانش آموزان با سرویس رایگان به منطقه ای می روند که تعداد دانش آموزان برای تشکیل یک کلاس کافی باشد تا بتوان این مدرسه را تشکیل داد. همچنین در طرح مدارس شبانه روزی دانش آموزانی که در مناطق کوهستانی در فصل زمستان به دلیل مشکلات راه امکان رفت و آمد نداشتند را به این مدارس منتقل کردیم امروز بیش از 400 هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی مشغول به تحصیل هستند البته مدارس شبانه روزی به نوبه خود دارای مشکلاتی هستند.


فانی تصریح کرد: به عنوان مثال در بحث مدارس شبانه روزی ما در خصوص اسکان دانش آموزان خابگاه ها و تجهیزات مورد نیاز و همچنین تغذیه دانش آموزان با مشکل مواجه هستیم قرار است تغذیه صبحانه، ناهار و شام 400 هزار دانش آموز تامین شود بالتبع این کار پر هزینه ای است دولت در حد توان خود کارهایی انجام داده است اما ما نیاز به کمک داریم تا بچه ها مشکل تغذیه پیدا نکنند.


وزیر آموزش و پرورش به توضیح بعد دوم عدالت یعنی عدالت کیفی پرداخت و گفت: حدود 13 میلیون و 250 هزار دانش آموز در سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند حال سوالی پیش می آید که آیا همه مدارس از کیفیت لازم برخوردار هستند؟ به طور حتم پاسخ منفی است.


وی توضیح داد: وقتی از عدالت کیفی صحبت می کنیم کیفیت فضا، مالکیت تجهیزات، توزیع متعادل منابع و امکانات، مدیریت مدارس و تجربه معلمان و کارکنان مشغول در مدارس پژوهش محوری در مدارس، ارزشیابی صحیح از خروجی های مدارس مورد بحث قرار می گیرد.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه عدالت کمی و کیفی توزیع امکانات و کیفیت ها یکسان نیست اضافه کرد: امروز قریب به 99 درصد کودکان 6 تا 11 سال در مدارس ابتدایی تحصیل می کنند اما آیا توزیع عدالت بین این دانش آموزان در تمام نقاط کشور یکسان است؟ آیا آنها از کیفیت آموزشی یکسان در سرتاسر کشور برخوردار هستند؟ به طور حتم پاسخ این سوال هم خیر است. ما باید از خود بپرسیم آیا تفاوت سطوح آموزشی قابل توضیح است؟


فانی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه پیش بینی می شود تا عدالت آموزشی کیفی در سرتاسر کشور به طور متوازن توزیع شود عنوان کرد: ما در دولت یازدهم چندین سیاست را دنبال می کنیم یکی از این سیاست ها ساماندهی و بهسازی منابع انسانی است که البته می توان گفت کیفیت آموزش به مدیریت، نیروی انسانی، کتاب های درسی، محتوای آموزشی، فضا و تجهیزات، پژوهش و ارزشیابی و منابع مالی که همگی 6 زیر نظام اصلی در سند تحول بنیادین هستند باز می گردد.


فانی با بیان اینکه بهسازی نیروی انسانی آغاز شده است و ما به دنبال آن هستیم تا آن را کامل کنیم گفت: رتبه بندی معلمان و ارزیابی آنها و ارتقاء کیفیت نیروی انسانی و افزایش بعد انگیزشی و مهارتی از جمله برنامه های آموزش و پرورش در این راستا است. یکی دیگر از سیاست هایی که آموزش و پرورش آن را به صورت جدی دنبال می کند ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی است هر واحد آموزشی و هر مدرسه باید در راس خود یک مدیر توانمند و با اختیار داشته باشد تا بتواند با همین منابع و امکانات و تجهیزات کار بهتری را انجام دهد.


فانی توسعه مشارکت های مردمی را یکی دیگر از سیاست های آموزش و پرورش دانست و گفت: یکی از نمودهای توسعه مشارکت همین اجلاس است آموزش و پرورش به دلیل گستردگی فعالیت پر مخاطب ترین دستگاه کشور است و همچنین پر اهمیت ترین ماموریت ها بر عهده وزارت آموزش و پرورش است کوچکترین تصمیمی در وزارت آموزش و پرورش عده زیادی را متاثر می کند در واقع وزارت آموزش و پرورش باید تمام افراد را در فعالیت های خود درگیر کند تا کیفیت لازم در عدالت آموزشی به تدریج افزایش پیدا کند.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توسعه مشارکت در آموزش و پرورش از سیاست های جدی این وزارتخانه است گفت: خیرین مدرسه ساز امسال با بودجه 800 میلیارد تومانی در سطح کشور اقدام به مدرسه سازی کردند این حرکت می تواند مورد توجه دنیا قرار گیرد زیرا در دنیا کشوری وجود دارد که مردمانش 800 میلیارد تومان تعهد مدرسه سازی می دهند ما امیدواریم در برنامه ششم توسعه منابع ویژه ای در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا به وسیله آن بتوانیم زیر ساخت های منابع انسانی کشور را تامین کنیم.


در پایان صحبت های وزیر آموزش و پرورش با حضور محمدرضا حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز و واعظ مهدوی رئیس کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی از صندوق توسعه عدالت آموزشی رونمایی شد تا بدینوسیله هر کسی که علاقه مند به کمک به آموزش و پرورش است بتواند در این راستا یاری رساند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته