کشف استعدادهای دانشآموزی در مسیر «دانش تا توانش»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از لنجان، سیدمسعود داودی در نشست هماندیشی با مدیر، معاونان و معلمان پیش دبستان و دبستان سمای فولادشهر در سالن کنفرانس شیخبهایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان گفت: کشف استعدادها در دانشآموزان امری است حیاتی که باید در مسیر «دانش» تا «توانش» از سوی خانواده و مدرسه صورت گیرد.
وی با بیان اینکه رسالت نظامهای تربیتی در شکوفاسازی هوش و استعداد دانشآموزان تعریف شده است، اظهار کرد: پرورش ابعاد هوش از اهدافی است که طراحان بهعنوان ابزار کمک درسی به آن توجه میکنند؛ بنابراین برای رشد و پرورش کودکان که بیش از نیمی از جمعیت کشور را در برگرفتهاند، کشف خلاقیتها و استعدادهای هنری از اهم مسائل است.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان تأکید کرد: والدین در آغاز هر سال تحصیلی در جستجوی مدارس مناسبتری هستند تا در تربیت فرزندانشان نقش بهتر و مؤثرتری را ایفا کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مدارس سما ازجمله مدارس غیردولتی هستند که با نظارت دانشگاه آزاد اسلامی و مدیریت سازمان سما سعی دارند تا بسترهای مناسب تربیتی را بر عهده بگیرند، اظهار کرد: آموزش و پرورش در تمام نظامهای آموزشی برای تحقق هدفهای علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری، اعتقادی و اخلاقی، برنامههایی را تدوین میکند؛ بنابراین با توجه به نقش مؤثر مدارس سما در این زمینه، توجه اولیای دانشآموزان برای ثبت نام دلبندان خود به مجموعه مدارس سما جلب شده است.
این مسئول دانشگاهی با توجه به اینکه هر مدرسه، مؤسسه یا سازمان آموزشی در راستای تحقق اهداف تعلیم و تربیت، برنامهها و امکانات متناسبی را پیشبینی میکند، مطرح کرد: اولیای دانشآموزان بهمنظور بهرهمندی هرچه بیشتر فرزندانشان از مدارس در جستجوی مدارس بهتر و موفقتر هستند تا در قبال هزینه برای تحصیل فرزندانشان، نتایج مطلوبتری را کسب کنند.
داودی افزود: آنچه که باعث تفاوت عملکرد مدارس میشود به امکانات آموزشی و پرورشی مدارس مانند ساختمان، آزمایشگاهها، سالن، زمین ورزشی، مدیریت مدبر، معلمان کارآمد، برنامههای متناسب و اجرای درست اهداف آنان بستگی دارد.
وی با بیان اینکه مدرسه باید طوری باشد که همه، آن را خانه خود بدانند، خاطرنشان کرد: مدرسه مطلوب و استاندارد باید دارای محیطی همهجانبه با برنامه درسی مدون باشد تا در محتوا و روش به تمام ابعاد وجودی انسان (معنوی، عقالانی، جسمی، عاطفی و اجتماعی) توجه داشته و آموزش کامل و متعادل کودکان را فراهم کند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان ادامه داد: به همین منظور، مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی لنجان با رویههای کاری مناسب و استاندارد زمینه رضایت اولیا و دانشآموزان را فراهم کرده است.
استفاده معلم حرفهای از شیوههای نوین تدریس
مصطفی پورحاجی مدیر مدرسه پیشدبستان و دبستان پسرانه سمای فولادشهر نیز با بیان اینکه مدرسهای موفق است که در آن سعی شود تا هر دانشآموز به اصطلاح بهترین خودش باشد، مطرح کرد: در مدرسه باید درعین توجه به تفاوتهای فردی دانشآموز، تلاش شود تا هر دانشآموز استعدادهای بالقوه خود را به عرصه ظهور برساند و در این راستا مسئولیت کارهای خود را برعهده گرفته و با حفظ اعتماد به نفس، برای رسیدن به آن تلاش کند.
وی ادامه داد: از دیگر ویژگیهای یک مدرسه استاندارد، فضای مدرسه است، مکان آموزشی باید متناسب با تعداد دانشآموزان باشد.
پورحاجی از دیگر نکات لازم در ارتقای جایگاه یک مدرسه را دانش و مهارت معلمان آن دانست و گفت: معلم حرفهای، معمولا در تدریس از شیوههای نوین استفاده میکند که اغلب دانشآموزمحور است و با مسائل تعلیم و تربیت، روحیات کودک، راهکارهای افزایش انگیزه و کاربردی کردن دروس به خوبی آشنایی دارد.
مدیر پیشدبستان و دبستان سمای فولادشهر خاطرنشان کرد: کادر آموزش و اداری مدرسه سما بسیار حرفهای هستند و معلمان کاملاً با روحیات خاص هر پایه آشنا بوده و تا حد امکان روند آموزش دروس را به صورت بازیها و سرگرمیهایی جذاب و خلاق تبدیل میکنند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/4062/
انتهای پیام/