دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1399 - 08:00
دانستنی‌های علمی/29؛

صابون را چه کسی اختراع کرد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نخستین دستورالعمل‌های ساخت صابون در متون سومری تشریح شده است.
کد خبر : 528119
soap-t.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، قدمت ساخت صابون حداقل به 5 هزار سال قبل در منطقه سومر (جنوب عراق کنونی) بین‌النهرین عصر برنز بازمی‌گردد. در متون سومری مربوط به این دوره شرح مختصری از روش‌های ساخت صابون از رزین مخروطیان مانند درخت صنوبر آمده است.


این روش‌ها بعدها توسط بابلی‌ها و مصریان گسترش یافت و انواع مختلف صابون از جنس خاکستر گیاهان، روغن و چربی حیوانات ساخته شد. این صابون‌ها ویژگی‌های مشابه صابون‌های مدرن را داشتند، وقتی با آب ترکیب می‌شدند، کف ایجاد می‌کردند و گردوغبار و خاک را از بین می‌بردند.


در ابتدا از صابون برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شده است. در یکی از متون سومری که قدمت آن به 2200 قبل از میلاد مسیح بازمی‌‌گردد، به شستشوی فردی با صابون اشاره شده که از نوعی بیماری پوستی رنج می‌برده است. هنوز مشخص نیست که این کار چه مزیتی برای بیمار داشته اما بسیاری از تمدن‌های باستانی بر این باور بوده‌اند که صابون مزایای پزشکی داشته است.


تمدن‌های قدیمی در تلاش برای ساخت صابون، از مولکول‌های پاک‌کننده خاک و گردوغبار ماده‌ای جدید تولید کردند که یک سر آب‌دوست و یک سر آب‌گریز داشت. وقتی این مولکول‌ها با آب ترکیب می‌شدند ساختارهای کروی شکلی به نام مایسل ایجاد می‌کردند که اطراف قطرات روغنی، خاکی و آلوده را می‌گرفتند، در حالی که سر آب‌گریز آنها به سمت داخل و سر آب‌دوست آنها به سمت بیرون است. قسمت بیرونی مایسل محلول است و همراه با هر آلاینده‌ای که در این میان گیر افتاده باشد، شسته می‌شود.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته