دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1394 - 14:52
در نشست خبری برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری عنوان شد

ارسال 2500 ایده به جشنواره پژوهش و فناوری

نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته ملی پژوهش روز یکشنبه 8 آذر 94 با حضور وحید احمدی، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
کد خبر : 52798

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر وحید احمدی، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد هفته پژوهش و فناوری در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته ملی پژوهش اعلام کرد: «امسال سعی شد تمامی معاونین پژوهشی دستگاه‌ها در هفته ملی پژوهش حضور فعال داشته باشند تا بتوانیم فرهنگ پژوهش را به متن جامعه سرایت دهیم؛ زیرا مهم‌ترین هدف هفته پژوهش آوردن پژوهش از عرصه دانشگاهی به سطوح مختلف جامعه است.»


او افزود: «اگر قرار باشد فقط دانشگاه‌ها در هفته پژوهش و فناوری نقش‌آفرینی کنند توفیقی حاصل نخواهد شد، لذا قرار است مجموعه صنعت و سایر دستگاه‌ها نیز در هفته پژوهش حضور فعال داشته باشند. باید همه دست به دست هم دهیم تا این ذهنیت که پژوهش متعلق به جامعه دانشگاهی است عوض شود و آحاد مردم در آن مشارکت داشته باشند.»


تفاوت هفته پژوهش امسال با سال گذشته


او "جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده" را یکی از برنامه‌های هفته پژوهش نامید و گفت: «هدف این برنامه این است تا از افرادی که کار علمی و تحقیقاتی قوی در سطح ملی انجام داده‌اند تقدیر شود. تفاوت هفته پژوهش امسال با سال گذشته این است که در کنار معرفی پژوهشگران دانشگاهی، پژوهشگران دستگاهی نیز تقدیر شوند.»


احمدی خاطر نشان کرد: «همچنین قرار است در جشنواره دانش‌آموزی که روز 22 آذر برگزار خواهد شد از فعالین دانش‌آموزی در عرصه پژوهش تقدیر به عمل آید، امید است امسال با وسیع‌تر شدن دامنه فعالیت‌ها تعداد پژوهشگران برای نسل‌های آینده افزایش پیدا کند. همچنین از 21 نفر از دانش‌آموزان فعال در عرصه پژوهش تقدیر به عمل خواهد آمد، که از هر مقطع ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه 7 نفر معرفی می‌شوند تا بتوان دانش‌آموزان را با ذهنیت و فرهنگ پژوهش آشنا کرد.»


او تشریح کرد: «نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری (فن بازار) یکی دیگر از برنامه‌های هفته پژوهش است که در آن بر روی کارهای پژوهشی جدید تأکید خواهد شد. بعلاوه امسال سعی شد که TRL‌های مختلف ارزیابی شوند. سال گذشته در انتهای نمایشگاه فن‌بازار حدود 25 میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های مختلف منعقد شد امیدواریم که این میزان امسال افزایش یابد.»


ارسال 2 هزارو 500 ایده به دبیرخانه هفته پژوهش


احمدی درباره جشنواره ایده‌های برتر (استارت آپ‌ها و شرکت‌های زایشی) عنوان کرد: «در جشنواره امسال چیزی حدود 2 هزارو 500 ایده به دبیرخانه ارسال شد و قرار است بعد از ارزیابی، ایده‌های برتر معرفی شوند. ما سعی کردیم دو هدف عمده را دنبال کنیم، اول اینکه فرآیند ایده‌پروری در کشور رونق و شور و نشاط در حوزه پژوهش و فناوری افزایش پیدا کند. هدف دوم این است که در این جشنواره افراد از طریق ورک‌شاپ‌های مختلف آموزش‌های لازم را بینند تا بتوانند ایده های خود را به فرآیند کسب و کار نزدیک کنند.»


او افزود: «در راستای تحقق این هدف که تنها تهران مرکز این رویداد نباشد سال گذشته در 24 استان هفته پژوهش برگزار شد، امسال نیز طبق هماهنگی‌های انجام شده با وزارت کشور، در تمامی استان‌ها هفته پژوهش و فناوری برگزار خواهد شد. البته برنامه‌های این هفته در استان‌ةا یک هفته زودتر آغاز می‌شوند.»


اعلام برنامه زمان‌بندی هفته پژوهش و فناوری


در ادامه این نشست دکتر جلال بختیاری دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری برنامه زمان‌بندی هفته پژوهش و فناوری را تشریح کرد و گفت: «امسال برای اولین بار برای این هفته ستاد ملی تشکیل شده است زیرا پیش از این فقط وزارت علوم متولی این امر بود اما با رایزنی های صورت گرفته سایر نهادها نیز در این امر شرکت کردند.»


او افزود: «روز اول هفته پژوهش و فناوری یعنی 22 آذر روز «پژوهش، فناوری و مدرسه»، روز دوم یعنی 23 آذر روز «پژوهش، فناوری و صنعت»، روز سوم، 24 آذر «روز پژوهش، فناوری دانشگاه کار‌آفرین» نامگذاری شد. در روز سوم هفته پژوهش و فناوری از تمام فعالیت‌های پژوهشی رونمایی می‌شود. همچنین در روز 25 آذر که چهارمین روز هفته پژوهش و فناوری و روز اصلی پژوهش و مرکز ثقل این هفته است نام روز «پژوهش، فناوری حامیان پژوهشی» نام‌گذاری شده است.»


او ادامه داد: «پنجمین روز همایش روز «پژوهش، فناوری و اقتدار ملی و اقتصاد مقاومتی» و آخرین روز همایش روز «پژوهش، فناوری، حوزه و دانشگاه» نامگذاری شد. در روز آخر همایش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه فعال و توجه به علوم انسانی در این روز کامل‌تر می‌شود.»


سپس دکتر محسن شریفی مدیر کل دفتر سیاستگذاری وبرنامه‌ریزی امور پژوهشی آماری از تعداد پرونده‌های ارسال شده به دبیرخانه اعلام کرد.


او تشریح کرد: «تا کنون 171 پرونده از دانشگاه‌های مختلف به دبیرخانه ارسال شده که شامل گروه پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و فناوران است. این 171 پرونده در 7 کمیته کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی، پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهندسی بررسی می‌شود و سپس پژوهشگران برتر انتخاب و معرفی خواهند شد.»


شریفی افزود: «در بحث تولید علم علاوه بر توجه به کمیت، به کیفیت مقالات نیز نظر ویژه‌ای داشته‌ایم و تعداد سایتیشن‌ها و H-INDEX مقالات مد نظر قرار دادیم. قرار است تا هفته آینده لیست اسامی این افراد معرفی شود و طبق تعداد آثار در هر گروه پژوهشی به عنوان پژوهشگر برتر معرفی شوند که در مجموع حدود 20 الی 25 پژوهشگر برتر معرفی خواهند شد.»


در ادامه جلسه مجید متقی طلب و خسرو پیری نیز گزارشی از برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری ارائه کردند.


لازم به ذکر است هفته ملی پژوهش با شعار «پژوهش، فناوری، عزم ملی و رویکرد جهانی» از 25 آذر 1394 آغاز به کار می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته