دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1394 - 14:23

امیراحمدیان: منافع ایران و روسیه در سوریه مشترک نیست/ ایران رقیب روسیه در صادرات گاز به اروپاست

یک کارشناس مسائل روسیه با اشاره به اقدامات مشترک ایران و روسیه در سوریه، گفت: ایران و روسیه در سوریه دارای منافعی هستند که البته این منافع مشترک نیست.
کد خبر : 51294

بهرام امیر احمدیان، کارشناس روسیه در گفتگو با خبرنگار آنا در تحلیل برنامه‌های جانبی «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه ، که به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز فردا به تهران می‌آید، گفت: هدف اول، تقسیم‌کار با ایران در زمینه بازار گاز است و هدف دوم، بحران سوریه.


وی با اشاره به اینکه روسیه بازار گاز اروپا را در اختیار دارد، بیان کرد: به همین دلیل نیز روسیه به صادرکنندگان گاز و کشورهایی که پتانسیل گازی دارند، این امکان را نمی‌دهد که در اروپا حضور پیدا کنند، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران دارای ذخایر فراوان گاز است و بر اساس گزارش بازار جهانی در سال 2014 منابع گاز ایران بیشتر از روسیه اعلام‌ شده است .


امیر احمدیان تأکید کرد: ایران توان صادرات گاز به اروپا را دارد و در این‌ باره علاقه‌مند است که البته باید سرمایه‌گذاری صورت بگیرد چراکه ایران امکانات کافی را در اختیار ندارد. اما در دوره پساتحریم کنونی که درهای کشور به روی اروپا بازشده و امکان سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها فراهم است، روسیه ایران را رقیب خود می‌داند و علاقه‌ای به این سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در ایران ندارد.


منافع ایران و روسیه در سوریه مشترک نیست


این کارشناس روسیه موضوع دیگر را چالش تروریسم بین‌الملل و تجربه خوب ایران در مبارزه با تروریسم عنوان کرد و ادامه داد: اقدامات دولت کنونی روسیه در مبارزه با تروریسم مورد تأیید ایران است و هر دو کشور زمینه همکاری‌های مشترک دارند. از سوی دیگر، این دو کشور منافعی در سوریه دارند که البته منافع مشترکی نیست.


او ادامه داد: ایران برای مبارزه با صهیونیسم نیاز به خاک سوریه دارد تا از این طریق بتواند با فلسطین و حماس در ارتباط باشد و این در حالی است که روسیه با اسرائیل ارتباطات نزدیکی دارد. روسیه علاقه‌مند به حکومت «اسد» است چراکه خواهان پایگاه‌های نظامی در این کشور به‌ویژه در بندر «ترتوس» است . بر این اساس همکاری‌های استراتژیکی وجود دارد که حمایت از هم‌پیمانان در این مسیر بسیار حائز اهمیت است.


امیراحمدیان خاطرنشان کرد: همچنین ممکن است مبارزه با مواد مخدر و همکاری‌های منطقه‌ای دریای خزر نیز از موضوعات مورد بحث در سفر «پوتین » به تهران باشد.


این استاد دانشگاه تهران افزود:‌ البته نکته‌ای که نباید نادیده گرفت، این است که مقامات اروپایی بسیاری به تهران سفرکرده‌اند که نشان‌دهنده اهمیت ایران است و اینکه روسیه و سرمایه‌گذارانش نمی‌خواهند که از قافله عقب بمانند.


روسیه به دنبال تأمین منافع خود است


این کارشناس روسیه در پاسخ به این سؤال که ایران تا چه اندازه می‌تواند در سیاست‌های منطقه‌ای خود به روسیه به‌عنوان یک شریک اعتماد داشته باشد، گفت: روسیه نیز مانند هر کشور دیگری و حتی شاید افراطی‌تر، به دنبال منافع خود است و به‌طرف هایی که با آنها درگیر است، اهمیتی نمی‌دهد . هر کشوری باید به دنبال منافع ملی خود باشد و ما باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که روسیه به دنبال تأمین منافع ما نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته