دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گفت‌وگوی آنا با دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

تاکید جشنواره تئاتر فجر بر ماهیت گروه‌های نمایشی است/ قشقایی به فجر نمی‌رسد

سعید اسدی دبیر سی‌و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: «وظیفه جشنواره ارائه قابلیت‌های آثار نمایشی است تا تهیه‌کنندگان، مدیران کمپانی‌ها و صاحبان سالن‌ها بتوانند با دیدن آثار و برقراری ارتباط با گروه‌ها آثار نمایشی مورد نظر را انتخاب کنند و یا حتی در جذب یک کار با هم رقابت داشته باشند.»
کد خبر : 50804

سعید اسدی دبیر سی‌وچهارمین جشنوراه بین المللی تئاتر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «ایده‌های برگزاری جشنواره از جمله تهیه فراخوان به عنوان نقشه راه، تشکیل ستاد جشنواره و تعیین مدیران بخش‌ها، آماده‌سازی فراخوان تخصصی هر بخش بوده است که در این مسیر آثاری به دست ما رسیده که از این هفته فرآیند بررسی‌هاشان به طور جدی آغاز می‌شود.»


وی اظهار کرد: «بررسی آثار بخش مرور و نسل نو آغاز شده و امیدوارم طبق زمان‌بندی که داریم بتوانیم کارهای پیش رو از جمله جدول نهایی جشنواره را تا آخر آذرماه را آماده کنیم.»


دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تشریح کرد: «از اوایل آبان ماه فعالیت‌های اجرایی را به طور جدی آغاز کرده‌ایم و محصولات نمایشی در حال مشخص‌شدن است. ضمن این‌که در این مدت داوری بخش مسابقه نمایشنامه‌خوانی انجام شده است و کارهای آن مشخص شده و 10 کار برگزیده به عنوان کاندیدای این بخش تعیین شده‌اند. این آثار توسط نویسندگان متون نمایشی در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر نمایشنامه‌خوانی خواهند شد و مورد نقد و بررسی و یا انتخاب برای اجرا قرار می‌گیرند.»


وی با اعلام این‌که سمینار پژوهشی در دی ماه برگزار خواهد شد اظهار کرد: «یکی از ویژگی جشنواره امسال فرآیندهای همایشی و سخنرانی و کارگاهی را از درون جشنواره به قبل از جشنواره آورده‌ایم که مخاطبان توان و فرصت بیشتری برای استفاده داشته باشند. از آبان ماه تا دی ماه که به بخش اصلی جشنواره نزدیک می‌شویم مجموعه برنامه‌های متنوعی با عنوان فجر برگزار می‌شود که شامل کارگاه‌های، سخنرانی‌ها، همایش‌ها، نمایشنامه خوانی و ... می‌شود.»


ارائه آثار تولیدشده رویکرد این دوره


اسدی درباره رویکرد این دوره از جشنواره تئاتر فجر تشریح کرد: «طبق فراخوان منتشر شده در این دوره، رویکرد این بوده که از دیدگاه جشنواره محوری رها شویم و به ارائه آثار تولید شده گرایش بیشتری پیدا کنیم. آثار سفارشی برای ما معنایی ندارد و ما ترجیح می‌دهیم آثار نمایشی که پیش از این تولید شده و یا در دست تولید برای اجرای عمومی هستند را در جشنواره ارائه کنیم. درصد بیشتر آثار جشنواره از تولیدات پیشین هستند چراکه طبق استانداردهای موجود در جشنواره‌های بین‌المللی، جشنواره نباید سفارش‌دهنده و یا تهیه کننده کار باشد بلکه باید نمایش‌دهنده قابلیت‌ها باشد و فضایی برای ارائه آثار و رقابت را فراهم کند.»


وی ادامه داد: «در فرآیند اجرایی جشنواره تاکید بر ماهیت گروه‌های نمایشی است و برای ما ماهیت گروه‌های نمایشی بسیار ارزشمند بوده و در انتخاب‌ها نیز قابلیت‌های گروه و سازمان‌دهی گروه‌ها برایمان اهمیت داشته است. ما در این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ماهیت گروه‌ها و کمپانی‌ها روبه‌رو بوده‌ایم که البته این امر در ایران مشکلاتی هم داشته زیرا بعضی از گروه‌های نمایشی در ایران آن قوام و دوام را نداشته‌اند، اگرچه آنچه اهمیت دارد این است که ملاک انتخاب ما خاصیت گروه‌ها بوده و است. »


توجه به کیفیت در انتخاب آثار بخش بین‌الملل


دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ارائه گزارشی از عملکرد خود در بخش بین‌الملل تصریح کرد:‌‌ «در این بخش کمیت برایمان اهمیتی ندارد بلکه به کیفیت توجه می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم از گروه‌هایی در این دوره دعوت کنیم که مخاطبان را با آثار با کیفیت‌تری روبه‌رو کند.»


وی تاکید کرد:‌ «برخی از کارهای این بخش با انتشار فراخوان بین‌المللی به ما پیشنهاد شده و برخی دیگر از روابط و منابع دیگر ارائه شده‌اند ضمن این‌که برای این بخش سفری هم انجام شده تا آثار مناسبی در این دوره از جشنوراه ارائه شوند. ما تلاش می‌کنیم که علاوه بر توجه به وجه تنوع، آثاری ارائه شوند که به لحاظ هنری الهام بخش باشند و تکنولوژی‌ها و شیوه‌های جدید اجرا را با نمایش‌هایشان عرضه کنند.»


اسدی یادآور شد: «انتخاب آثار بخش بین‌الملل دشواری‌های خاص خود را دارد و به دلایل متفاوتی در این بخش چندان آزادی عمل وجود ندارد چراکه با وجود مشکلت متعدد از نظر مالی باید به انطباق شرایط فرهنگی و ارائه آثار باکیفیت و مناسب توجه ویژه ای داشته باشیم.»


وی ادامه داد: «وقتی کاری دعوت می‌کنید مجموعه چیزهایی از آنها می‌خواهید و یک فرآیند وجود دارد برای مثال در آغاز، فیلم کار دیده می‌شود و در صورت تأیید، درخواست متن اثر داده می‌شود و حتی متن اثر ترجمه می‌شود تا هم به لحاظ کیفی و محتوایی اثری که به جشنواره راه می‌یابد مناسب با شرایط فرهنگی باشد. ما از روز اول فعالیت سراغ این بخش رفته‌ایم چراکه هماهنگ‌کردن و ویزا و... دشواری‌های زیادی دارد و شرایط زمانی در آن بسیار مهم است، اما آنچه مسلم است این است که ما با دقت انتخاب خواهیم کرد.»


آرزویم این است که هر چه زودتر تالار مولوی آماده بهره‌برداری شود


دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در خصوص بهره‌مندی از تئاتر مولوی اظهار کرد: «من آرزویم این است که هر چه زودتر تالار مولوی آماده بهره‌برداری شود و می‌دانم دوستانم در تئاتر مولوی هم کوشش بسیاری برای تحقق این امر می‌کنند. همه ما امیدوار هستیم که این سالن تا جشنواره تئاتر فجر آماده شود و ما بتوانیم مولوی را به عنوان جدی‌ترین مرکز تئاتر دانشگاهی داشته باشیم چون هم کیفیت، قدمت، جایگاهش، سابقه و حسن شهرتش بسیار زیاد است و من بخاطر تعلق خاطری که دارم علاقه‌مند هستم که حتما سالن مولوی یکی از سالن‌های جشنواره تئاتر فجر باشد.»


قشقایی به احتمال قریب به یقین به جشنواره تئاتر فجر نخواهد رسید


وی درباره آماده‌سازی سالن قشقایی برای اجرای آثار جشنواره بیان کرد: «اگرچه کوشش‌های لازم برای آماده‌سازی سالن قشقایی در حال انجام است ولی به احتمال قریب به یقین این سالن به جشنواره تئاتر فجر نخواهد رسید. ما در برنامه‌مان زمانی برای اطمینان از آماده شدن این سالن گذاشته ایم ولی اگر تا زمان تعیین شده مشخص نشود که این سالن برای ایام جشنواره آماده بهره‌برداری خواهد بود، روی آن حساب باز نخواهیم کرد و برای اجرای برنامه‌ها در این سالن برنامه‌ریزی نخواهیم کرد. ما برای سالن قشقایی سالن جایگزین نیز در نظر گرفته‌ایم که در صورتی که تالار قشقایی تا زمان جشنواره آماده نشد از اجراها محروم نشویم.»


رویکرد ما امسال کاهش کمی آثار است


اسدی در سخنانش تاکید کرد:‌ «یکی از رویکردهای ما امسال کاهش کمی آثار بوده است یعنی شماره آثار وارد شده به جشنواره کمتر از سال گذشته است که باعث می‌شود هم ما بتوانیم خدمات بهتری ارائه کنیم و هم مخاطبان بتوانند اجراهای بیشتری را شاهد باشند. دلیل اجرایی شدن چنین رویکردی این بوده که در این دوره مشکلی برای سالن اجرا نداشته باشیم.»


نوع سالن یکی از دشواری موجود جشنواره است


وی همچنین یکی از دشواری موجود در جشنواره را نوع سالن معرفی کرد و در ادامه تاکید کرد: « مسئله اصلی در اجراهای جشنواره نوع سالن است و نه تعداد سالن چراکه ممکن است کارهایی که به دستمان می رسد بیشتر مناسب برای اجرا در سالن‌های بک باکس باشد و کمتر سالن‌های قاب صحنه‌ای متناسب با آن نمایش باشد.»


همکاری با سالن شهرداری


اسدی همچنین در خصوص همکاری با سازمان شهرداری و بهره‌مندی از سالن‌هایی چون تئاتر خاوران گفت: «برای این امر برنامه‌هایی داریم و مشغول گفت‌وگو هستیم و جلساتی هم در حال برگزاری است تا بتوانیم مثل هر سال از عمارت شهرداری و سازمان‌های مرتبط با آن و فضا و امکاناتشان استفاده کنیم. ما برای تحقق این امر خیلی مشتاق هستیم و بر اساس گفت‌وگوهای اولیه که با بخشی از سازمان‌های شهرداری هم انجام شده باید بگویم که نگاه مثبتی در این خصوص وجود دارد. من امیدوارم در مذاکرات بعدی نفاهم‌نامه‌هایی که بعد منعقد خواهد شد بتوانیم هر چه بیشتر از امکانات بهره‌ ببریم. جشنواره تئاتر فجر مهم‌ترین اتفاق کشور است و ما فکر می‌کنیم که شهرداری تهران برای جلوه دادن زیبایی‌های تهران و فضای پرنشاط جشنواره تئاتر فجر همچون گذشته از این فرصت استفاده کند.»


جایگاه و چگونگی بهره‌مندی از آثار تولید شده در تئاتر خصوصی


وی درخصوص استفاده از آثار تولید شده از سوی تئاتر خصوصی نیز عنوان کرد: «ظرفیت موجود در تماشاخانه‌های خصوصی فوق‌العاده است و آنها در هر بخشی از جشنواره فرصت داشته‌اند بنابراین فرصت عمل هستند و نظام توزیع تئاتر محسوب می‌شوند. این چشم‌انداز وجود دارد که از ظرفیت ایجاد شده در این دوره جشنواره تئاتر فجر بهترین استفاده را ببریم.»


وی افزود: «تماشاخانه‌های خصوصی امسال جریانی را در جشنواره تئاتر فجر برجسته‌تر کرده‌اند چراکه ما فرآیندی تعریف کرده‌ایم که تماشاخانه‌های خصوصی نقش مهمی در آن دارند . اگر بتوانیم گام‌های پایانی این طرح را برداریم و مطمئن شویم که می‌توان آن را با کیفیت انجام داد در قالب اخبار اطلاع‌رسانی و تشریح خواهیم کرد.»


دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همچنین درباره برگزاری بخشی از جشنواره تئاتر فجر در استان‌ها تشریح کرد:‌ «فراخوانی به استان‌ها ارائه شده که در صورت مهیا بودن شرایط اعلام آمادگی نسبت به میزبانی بخشی از جشنواره را داشته‌ باشند.هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی و جشنواره فجر در حال رای‌زنی برای این امر است که در صورت اعلام آمادگی و تامین اعتبار اجرایی خواهد شد.»


وظایف جشنواره‌ها ارائه قابلیت‌های آثار نمایشی است


وی درخصوص ایجاد شرایط لازم برای اجرای عمومی آثار در شهرها بیان کرد:‌«ما هدفمان این است که جشنواره تولیدکننده آثار نباشد بنابراین به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حداقل کارهای تولیدی وجود داشته باشد به طوری‌که تنها 10 اثر در بخش تازه‌های تئاتر آثار تولید این دوره خواهند بود.»


وی تاکید کرد: «فراهم کردن اجرای عمومی برای گروه‌های نمایشی مأموریت جشنواره تئاتر فجر نیست. این امر به اداره کل هنرهای نمایشی و ادارات کل باز می‌گردد. وظایف جشنواره‌ها ارائه قابلیت‌های آثار نمایشی است تا تهیه‌کنندگان، مدیران کمپانی‌ها و صاحبان سالن‌ها بتوانند با دیدن آثار و برقراری ارتباط با گروه‌ها آثار نمایشی مورد نظر را انتخاب کنند و یا حتی در جذب یک کار با هم رقابت داشته باشند. تهیه‌کنندگان، مدیران کمپانی‌ها و صاحبان سالن‌ها باید دعوت‌کننده آثار نمایشی باشد و نباید منتظر اقدام و معرفی اداره کل هنرهای نمایشی باشند. با چنین شرایطی زمینه لازم برای برپایی تور و اجرای آثار در شهرهای مختلف ایجاد خواهد شد.»


جشنواره فرصت‌سازی، محل گردهمایی و ایجاد ارتباط است


اسدی اعلام کرد:‌ «ما از مدیران همه سالن‌ها در تهران که بیایند کار‌ها را ببینند چراکه اکثر نمایش‌ها، کارهایی هستند که تولید شده بودند و در قالب جشنواره بازتولید می‌شوند و یا آثار جدیدی که برای اولین بار به اجرا در می‌آیند. جشنواره در برقراری ارتباط برای اجراهای خارجی نیز با دعوت از گروه‌ها، مدیران کمپانی‌ها و جشنواره‌ها این امر را محقق می‌کند. بخش بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی تلاش دارد تا تئاتر ما را به دنیا معرفی کند. ما از افرادی در جشنواره دعوت خواهیم کرد که بتوانند فرصتی برای گروه های داخلی فراهم کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته