همهچیز درباره سرویس«کال اوت»/ راهاندازی این سرویس نیازمند همکاری جمعی است
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، در حال حاضر بخش بزرگی از مردم برای برقراری ارتباطهای روزمره خود از پیامرسانها استفاده میکنند. هرکدام از اپلیکیشنهای پیامرسان تواناییها و امکانات خاصی دارند و خدمات متنوعی را به کاربران ارائه میدهند. پیامرسانهای ایرانی نیز همگام با نرمافزارهای ارتباطی خارجی توسعه یافته و با ارائه سرویسهای کاربردی به دنبال جلب نظر کاربران داخلی و خارجی هستند.
بیشتر بخوانید:
چرا وعده تلویزیون اینترنتی رایگان کام مردم را شیرین نکرد؟/ سرعت و قیمت اینترنت، دغدغه همیشگی جامعه
یکی از موضوعهایی که این روزها صحبتهایی در مورد آن مطرح شده است، برقراری ارتباط صوتی بین کاربران پیامرسانها و مشترکان تلفن همراه است. در همین خصوص با مرتضی رحیمی، مدیرعامل پیامرسان سروشگفتگو کردهایم. در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده میکنید:
آنا: با توجه به اینکه در روزهای اخیر مجدداً صحبتهایی در مورد برقراری ارتباط صوتی بین پیامرسانها و مشترکان اپراتورهای تلفن همراه مطرح شده است، شما ارائه چنین سرویسی را چگونه ارزیابی میکنید؟
رحیمی: در خصوص سرویس «کال اوت» (Call out) ابتدا باید خدمات آن را بهروشنی برای مردم معرفی کرد. «کال اوت» یعنی ارتباط از طریق پیامرسان با مشترکان اپراتورهای تلفن همراه. از طرفی سرویسی به نام «کال این» (call in) نیز وجود دارد که در آن مشترکان تلفن همراه قادر به برقراری تماس صوتی با کاربران پیامرسانها هستند. هزینه سرویس «کال اوت» بسیار کمتر از تماس صوتی در شبکه تلفن همراه است.
آنا: اکنون سرویس کال اوت در ایران راهاندازی شده است؟
رحیمی: جلسههای هماهنگی فنی در خصوص راهاندازی این سرویس پیشرفتهای خوبی داشته است. مصوبه مربوط به سرویس «کال اوت» در کمیسیون تنظیم مقررات به تصویب رسیده است. در این میان اینکه چقدر اپراتورها همکاری میکنند یا خیر جای صحبتهای زیادی دارد و باید به دقت به آن پرداخت.
آنا: مشکل برای راهاندازی این سرویس چیست؟
رحیمی: مدت زیادی نیست که راهاندازی سرویس ارتباط صوتی بین پیامرسانها و اپراتورهای تلفن همراه مجددا پیگیری میشود. تقریباً دو هفته است که رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستورهایی را در این خصوص صادر کرده است. قطعاً این سیستم یکشبه راهاندازی نمیشود و نیازمند تلاش شبانهروزی از سوی اپراتورها، پیامرسانها و نهادهای مسئول است.
آنا: آیا تنها پیامرسانهایی با بیش از 5 میلیون کاربر قادر به استفاده از سرویس Call out هستند؟
رحیمی: پیشتر در شورای عالی فضای مجازی صحبتهایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه سرویس «کال اوت» تنها در پیامرسانهایی فعال میشود که به صورت پیامرسان ملی تبدیل شده باشند. پیامرسان ملی به نرمافزاری ارتباطی اطلاق میشود که بیش از 5 میلیون کاربر فعال داشته باشد. این پیامرسان با نزدیک به 20 میلیون کاربر توانسته است عنوان پیامرسان ملی را نصیب خود کند. ولی به دلیل وجود برخی از مشکلات هنوز سرویس «کال اوت» در آن راهاندازی نشده است.
آنا: در بحث سرویسهای call out و call in، برای کاربران پیامرسانها این امکان مهیا است که بتوانند با هم تماس صوتی برقرار کنند؟
رحیمی: خیر. شرایط ارتباط بین پیامرسانها فعلا فراهم نمیشود. در سرویس ارتباط پیامرسانها با هم و با اپراتورها برعکس «کال این» میشود numbering (نامبرینگ). یعنی اینکه شمارهای جدید در یکی از پیامرسانها به کاربر داده میشود و شمارهای دیگر در یکی دیگر از پیامرسانها با او تماس میگیرد. در این زمان اپراتور باید ابتدا سرویس کال اوت را برقرار و سپس آن را تبدیل به کال این کند. اکنون بستر چنین ارتباطی در کشور فراهم نیست ولی شاید در آینده ارتباط مستقیم بین پیامرسانها نیز امکانپذیر شود.
آنا: چنین ارتباطی بین کاربران پیامرسانها و مشترکان اپراتورها صرفاً نیازمند اتصال به اینترنت است؟
رحیمی: اپلیکیشن تا زمان برقراری ارتباط با اپراتور نیازمند شبکه اینترنت و بعد از آن دیگر ارتباط به صورت مخابراتی است.
آنا: یعنی اگر اتصال کاربر به اینترنت قطع باشد نمیتواند کال اوت کند؟
رحیمی: کاربر باید برای وارد شدن به اپلیکیشن پیامرسان اینترنت داشته باشد. برای وصل شدن به پیامرسان نیازی به داشتن سیمکارت در تلفن همراه نیست. اما برای برقراری ارتباط «کال اوت» (Call out) باید سیمکارت در دستگاه قرار گیرد.
آنا: در خصوص کیف پول دیجیتال پیامرسانها نیز توضیحاتی را بیان کنید. کاربران چگونه باید هزینه ارتباط پیامرسان با اپراتور را پرداخت کنند؟
رحیمی: موضوع دیگری که سالهاست در بانک مرکزی پیگیری میشود مجوز کیف پول دیجیتال سراسری است. کیف پول به این معنی است که کاربر حساب کاربری خاصی دارد و میتواند به سادگی آن را شارژ کرده و هزینههای ارتباط «کال اوت» را پرداخت کند. در کل استفاده از کیف پول دیجیتال راحتتر از کارت بانکی ولی امنیتش نسبت به آن کمتر است. این کیف پول فقط برای مبالغ خرد کاربرد دارد. به عنوان مثال کاربران میتوانند کیف پول خود را تا 500 هزار تومان شارژ کنند. این طور نیست که کیف پول نیز همانند کارتهای بانکی شماره CV2، تاریخ انقضا و رمز خرید اینترنتی داشته باشد. در شرایط مانند هنگام بازی کردن با گوشی اگر به طور ناگهانی برای خرید امکاناتی از بازی به پول نیاز داشته باشید لازم نیست مراحل طولانی را برای پرداخت هزینه طی کنید و با کیف پول دیجیتال خرید به راحتی انجام میشود.
آنا: آیا تعرفه تماس از پیامرسانها به اپراتورها تغییر کرده یا همانگونه است که رئیس سازمان تنظیم مقررات عنوان کردند؟
رحیمی: فعلاً روی همین 25 تومان برای سرویس «کال اوت» توافق نظر وجود دارد.
انتهای پیام/4144/پ
انتهای پیام/