معلمی که «معلمی» را معنا کرد/ بوستانِ محله، کلاس درس دانشآموز تبعه افغانستانی که «شاد» نداشت! +تصاویر
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشوپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با شیوع کرونا همهچیز در حوزه آموزش و مدارس به هم ریخت و در هالهای از ابهام فرو رفت. ازیکطرف زمینه مناسبی برای جایگزینی آموزش غیرحضوری فراهم نبود و از طرف دیگر آنچه بهعنوان روشهای غیرحضوری به دانشآموزان معرفی شد، همهگیر نبود به این معنا که مثلاً برنامهای بهعنوان شاد برای ارتباط معلمان با کلاس درس و دانشآموزان طراحی شد و آموزشوپرورش تلاش زیادی برای جبران کمبودها کرد؛ اما جمعی از دانشآموزان به سختافزار موردنیاز این برنامه یعنی همان گوشی هوشمند دسترسی نداشتند. این موضوع موجب شد علیرغم اقدامات خوب آموزشوپرورش همچنان دانشآموزانی وجود داشته باشند که فراهم کردن امکانات برایشان سخت باشد.
مثل یکی از دانشآموزان کلاس دوم دبستان هاشمی منطقه 14 که به خاطر نداشتن گوشی هوشمند از آموزش جا مانده بود، اما عشق یک معلم به کارش باعث شد این کودک به همکلاسان خود برسد و از تحصیل جا نماند.
فرحناز عاقل معلمی که 29 سال است به کار تدریس میپردازد در گفتگو با خبرنگار آموزشوپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در مورد شرایط تحصیل این دختر تبعه افغانستان گفت: در کلاس درس امسال 33 دانشآموز داشتم که همه به گوشی هوشمند دسترسی داشتند بهجز یکی از آنها که گوشی هوشمند نداشت و این موضوع ارتباط من با او را قطع کرده بود.
وی با اشاره به اینکه این دانشآموز که دو سه سالی هست میهمان کشور ما شده، افزود: من فکر کردم با توجه به عدم دسترسی مناسب به آموزش ممکن است این دختر در امتحانات تابستانی هم مردود شود و نخواستم نسبت به این موضوع بیتفاوت باشم.
کرونا با وجود سختیها و مسائلی که ایجاد کرده به همه ما این فرصت را داد که نگاه دقیقتری به مردممان بیندازیم و از مدافعان سلامت تا معلمان میهن یادگارهای ارزشمندی ازخودگذشتگی و ایثار و عشق و عمل به مسئولیت اجتماعی از خود بهجا گذاشتند که نباید از یادها برود.
این معلم دلسوز ادامه داد سعی کردم با حضور مادر و دو برادر کوچکترش در مدرسه برای او کلاس جبرانی برگزار کنم؛ اما شیطنت بچهها و اینکه مادرشان نمیتوانست آنها را در خانه یا نزد کسی بگذارد، مانع شد و بعد از دو جلسه تصمیم گرفتیم در پارک کوچکی که در محله پیروزی قرار دارد و فضای مناسبی ازنظر امکان فاصلهگذاری هم به حساب می آید آموزش را ادامه دهیم.
وی گفت: خوشبختانه این دانشآموز با این جلسات آموزشی برای آزمون جبرانی شهریور تقریباً آماده شده و حالا میتواند با قبولی در این آزمون به ادامه تحصیلش بپردازد.
خانم عاقل در مورد شرایط تدریس کتابها در سال تحصیلی گذشته هم گفت: وضعیت تدریس و تحصیل دانشآموزان نگرانکننده بوده و برخی پایهها و درسها نیمهکاره تدریس شد و این موضوع ایجاد نگرانی میکند که سال آینده دانشآموزان چه وضعیتی از لحاظ یادگیری خواهند داشت.
کرونا با وجود سختیها و مسائلی که ایجاد کرده به همه ما این فرصت را داد که نگاه دقیقتری به مردممان بیندازیم و از مدافعان سلامت تا معلمان میهن یادگارهای ارزشمندی ازخودگذشتگی و ایثار و عشق و عمل به مسئولیت اجتماعی از خود بهجا گذاشتند که نباید از یادها برود و شایسته است برای نهادینه کردن این گونه فعالیتها وزارت آموزش و پرورش هم به تقدیر از این معلم فداکار و علاقمند بپردازد تا به عنوان یک الگو به دیگر فعالان عرصه تربیت معرفی شود.
انتهای پیام/4145/پ
انتهای پیام/