دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1394 - 08:44
در گفت‌وگو با آنا

تحلیل‌گر عرب: افراط‌گرایی و تروریسم، «شخص» نیستند که آنها را در لب مرز بازداشت کنید

پژوهشگر مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک عمان با توصیف تروریسم به «هوای متعفنی که در معرض استشمام قرار دارد»، گفت تفکر مبارزه با تروریسم چیزی جز بازیچه دست استعمار برای کاهش ثروت‌های انسانی و مادی برخی کشورها نیست.
کد خبر : 50050

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «محمد بن سعید فطیسی» رئیس تحریریه مجله «سیاسی» با بیان اینکه حوادثی که در پاریس رخ داد، بیش از آنکه ریشه خارجی داشته باشد، متمرکز بر ضعف‌های داخلی است، گفت:‌ نمی‌توان برای حفاظت از مرزها در مقابل گسترش تروریسم چشم به خارج از مرزها داشت، بلکه نظارت بر مرزها در مقابل نفوذ گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا با توجه بیشتر به ظرفیت‌های داخلی امکان‌پذیر است.


پژوهشگر مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک عمان در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره راه‌های کنترل مرزها و مصون داشتن کشورها از گسترش پدیده تروریسم، تصریح کرد: افراط‌گرایی و تروریسم «شخص» نیستند که آنها را در لب مرز بازداشت کنی و مانع ورودش به کشور نشوی، بلکه این پدیده، هوای متعفنی است که ممکن است آن را استشمام کنی و طبعا برای مقابله با آن، باید دارای ریه‌هایی قوی باشی.


وی افزود: این ریه‌های قوی از سویی ساختار امنیتی نیرومند، متکی بر توان و ساختار داخلی را شامل می‌شود و از سوی دیگر متکی بر عزم و اراده ملی، وحدت و پرهیز از تفرقه است.


این پژوهشگر عرب تاکید کرد: دستگاه امنیتی واقعی هر کشوری، مردم همان کشور هستند و اگر این قاعده نقض شود، باید شاهد سقوط آن نظام باشیم زیرا یکی از پایه‌های مصونیت دربرابر تهدیدات خارجی را از دست داده است.


«فطیسی»‌ معادله کنونی در عرصه تروریسم را به‌ سود گروه‌های تروریستی توصیف کرد و گفت: مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و خشونت در وضع پیچیده‌ای که در منطقه وجود دارد بسیار مشکل است، زیرا منابع و توان داخلی کشورها برای مبارزه و نیز توان استقامت برابر خشونت کاهش یافته است و از سوی دیگر ظرفیت‌های طرف مقابل (تروریست‌ها) با منابع و امکاناتی که دیگر کشورها در اختیارشان قرار می‌دهند در حال افزایش است.


وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهایی که امروزه هرج و مرج در آنها رخ داده است یا اینکه با قتل و کشتار و تروریسم دست و پنجه نرم می‌کنند، در واقع پیش از این خود را به وادی هلاکت انداخته بودند، زیرا پیش از آنکه اکنون از داخل سقوط کنند، خود را در معرض سقوط از خارج قرار داده بودند.


«فطیسی»با بیان اینکه «تروریسم» مولود منافع سیاسی بین‌المللی است که هرگز پایان نمی‌یابد، تاکید کرد: تفکر مبارزه با تروریسم چیزی جز بازیچه دست استعمار برای کاهش ثروت‌های انسانی و مادی برخی کشورها نیست.


این تحلیل‌گر عمانی همچنین با توجه به وجود روابط سازنده میان تهران و مسقط گفت: جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان به‌عنوان دو کشور صلح‌طلب منطقه می‌توانند با گسترش همکاری‌های مشترک در عرصه‌های امنیتی و نظامی گام بلندی در راستای مقابله با نفوذ گروه‌های تروریستی بردارند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته