روی دیگر سکه فروش کودکان در اینستاگرام/ پشت ماجرا چه میگذرد؟ +تصاویر
به گزارش خبرنگار حوزه خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، طی روزهای گذشته تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از فروش نوزادان در اینستاگرام با مبالغ 3 تا 4 میلیون تومانی بود که این اخبار به شدت احساسات عمومی را جریحهدار کرد و البته واکنش تعدادی از رسانهها را به همراه داشت.
موضوع فروش کودکان توسط زنان کارتنخواب و معتادی که ناخواسته باردار شده و نه پولی برای نگهداری نوزاد داشته و نه تمایلی به حفظ کودک دارند موضوع تازهای نیست و سالهاست که کشور درگیر این معضل اجتماعی است.
امروزه فضای مجازی بستر تسهیل بسیاری از امور برای مخاطبان خود که اغلب آنها گروه سنی جوانان شامل میشود را به دنبال داشته است. اموری که شاید انجام آنها از طریق فضای عادی و فیزیکی جامعه ساعتها و روزها و حتی شاید ماهها به طول بیانجامد و دردسرهای تردد و رفت و آمد و هزینههای جانبی آن هم بخش دیگر ماجرای استفاده نکردن از مزایای بسترهای مجازی و اینترنتی محسوب میشود.
در کنار تسهیل انجام امور عادی که در چارچوب قوانین و مقررات مشخص شده از سوی نهادهای مسئول در فضای مجازی برنامه ریزی و اجرا میشود، گاهی این فضای آرام را برای شیادان و فرصت طلبانی که با تبلیغات خوش رنگ و لعاب سعی در جلب نظر مخاطب دارند نیز مهیا میکند.
دیده شدن به قیمت بازی با احساسات مردم
انتشار خبرهای پر سر و صدا و البته فاقد سند و مدرک، یکی از راههایی است که برخی از کلاهبرداران فضای مجازی از آن برای جذب مخاطب و بالا بردن میزان بازدید صفحه مورد نظرشان سوءاستفاده میکنند و در این میان بازی با احساسات مردم را نیز دستآویز اصلی خود قرار میدهند. طی سالهای اخیر که خرید و فروش انواع و اقسام کالا و حتی برخی از خدمات در بستر فضای مجازی صورت میگیرد، عدهای از متخلفان از جمله فروشندگان موادمخدر و سایر متخلفان در دیگر مسائل اجتماعی سعی در سوءاستفاده و کسب درآمد از این فضای آرام داشتهاند. هرچند در ماههای اخیر موضوع خرید و فروش نوزاد در بستر فضای مجازی در میان خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی به موضوعی پر سر و صدا تبدیل شد و البته همچون سایر آسیبهای این فضای هزار رنگ پس از مدتی از تب و تاب افتاد.
معضل خرید و فروش نوزاد از جمله آسیبهایی است که طی سالهای اخیر که اغلب مناطق با رشد فزاینده آسیبهای اجتماعی مواجه بودهاند، گاهی در صدر معضلات قرار داشته است.معضل خرید و فروش نوزادان مادران معتاد و کارتن خواب موضوع قابل انکاری نیست و این مسئله را تقی رستموندی رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در یکی از نشستهای خبری در جمع خبرنگاران مطرح کرد، اما سوال اصلی اینجاست که در چنین فضایی که تمام ذهنها درگیر مسائلی همچون بازار ارز یا معضلی دیگر به نام کشته شدن دختران در کشور است چرا و چگونه این موضوع در یک روز در فضای مجازی دست به دست شد.
آیا فیلترینگ راهکار است؟
مسائلی که پیرامون ساماندهی فضای مجازی در روزهای گذشته در مجلس نیز مطرح شد صرفاً نباید به راهکارهای زودگذر و ناکارآمدی مثل فیلترینگ منتهی شود و به عنوان مثال راهاندازی شبکه ملی اطلاعات و حمایت حرفهای از شبکه های اجتماعی داخلی می تواند به کاهش آسیب های فضای مجازی که یکی از آنها پیشگیری از قدرت گرفتن فیک نیوزهاو انتشار اخبار جعلی است کمک کند.
تبلیغات جنجالی کلاهبرداران در فضای مجازی برای سودجویی بیشتر!
نوزادان معتاد بیپناه و معصومی که قربانی اعتیاد والدین خود بوده و سرنوشت آنها پس از فروش هم که معمولا به افراد متخلف و قانون گریز فروخته میشوند، در هالهای از ابهام قرار دارد، در روز گذشته موضوع تبلیغ خرید و فروش نوزاد و کودک در صفحه اینستاگرام به یکی از دغدغههای مخاطبان این شبکه اجتماعی تبدیل شد، صفحهای که تعداد مخاطبان قابل توجهی ندارد و آگهیهای عجیب و غریب فروش و معامله نوزادان و کودکان با قیمت بسیار پایین را منتشر کرده بود.
تجربه نشان میدهد افرادی که به انتشار چنین تبلیغاتی در فضای مجازی دست میزنند، به دنبال اهداف دیگری غیر از خرید و فروش نوزاد هستند و برای رسیدن به هدف خود هر معضل و آسیبی را دستاویز قرار میدهند، رسیدن به شهرت و جذب مخاطب بیشتر یکی از مهمترین مواردی است که شیادان فضای مجازی با متوسل شدن به آن به دنبال تحریک مخاطب خود و انتشار خبرهای زرد و بیمحتوی که در ظاهر پر سر و صدا بوده، هستند.
البته بعضاً دیده شده است که برخی افراد با ایجاد پیجهای یکروزه سعی در رسیدن به اهدافی دارند که مشخص نیست در پس ماجرا چه میگذرد و پس از ورود قوه قهریه و نیروی انتظامی و دستگیری این افراد میتوان پرده از ماهیت آنان و اهدافشان برداشت
موج خبری در فضای مجازی
سال 96 موج خبری کودک کشی و کودک دزدی در فضای مجازی با هشتگهای داغ آغاز شد به طوری که تقریبا در هر ماه یک خبر از گم شدن یک کودک و یا تجاوز و قتل ابتدا در فضای مجازی و سپس در رسانههای رسمی کشور مورد بررسی قرار میگرفت که این موضوع جز افسردگی و تزریق بار منفی روانی در کشور موردی نداشته است؛ البته موضوع رسیدگی به پروندهها و رها شدن این پروندهها نه توسط فضای مجازی و نه توسط رسانههای رسمی کشور به صورت دقیق پیگیری نشد.
اتفاقی عجیب در سال 97
سال 97 نیز موضوعی ابتدا در فضای مجازی مورد توجه کاربران قرار گرفت که در استوری پیج یک پسر 21 ساله سیرجانی تصاویری منتشر شد که در حال کتک زدن یک دختر 16 ساله است، موضوعی که پس از گذشت دو سال فقط یک موضوع از این پرونده روشن شد که فقط انگیزه پسر برای جذب فالوور بود.
جای خالی سواد رسانهای در میان مردم
مواجهه با اخبار مختلف در فضای مجازی نیازمند افزایش سواد رسانهای در میان مردم است؛ زیرا انتشار انواع خبرهایی که به قصد جریحه دار کردن احساسات عمومی برای جذب فالوور منتشر میشود اجتناب ناپذیر مینماید و باید دانست بدون اقدام برای افزایش آگاهی رسانهای مردم همچنان و برای دفعات متعدد دیگری هم شاهد موقعیت های مشابه خواهیم بود.
انتهای پیام/4148
انتهای پیام/