دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1394 - 18:25
معاون طب سنتی وزیر بهداشت خبر داد:

فعالیت بیش از 5 هزار پزشک فاقد مجوز در زمینه ارائه خدمات طب سنتی

معاون طب سنتی وزیر بهداشت با بیان اینکه کمتر از یک سوم عطاری ها دارای مجوز از صنف خود و وزارت صنعت معدن و تجارت هستند گفت: متاسفانه یکی دیگر از مشکلات ما در خصوص ارائه دهندگان خدمات طب سنتی این است که بیش از 5 الی 6 هزار پزشک بدون مجوز خدمات طب سنتی مشغول به کار هستند.
کد خبر : 49172

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا دکتر محمود خدا دوست در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات در نشست خبری که در غرفه وزارت بهداشت برگزار شد گفت: یکی از مشکلات ما در ارائه خدمات طب سنتی بحث نابسامانی در ارائه دهندگان خدمت است. بر اساس برآوردها 5 تا 6 هزار پزشک داریم که خدمات طب سنتی ارائه می کنند که متاسفانه هیچ یک دارای مجوز نیستند.


وی افزود: بنابراین آیین نامه ای با معاونت درمان و حقوقی وزارت بهداشت آماده کردیم که در صورت ابلاغ و نهایی شدن به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ خواهد شد که بر اساس آن پزشکانی می توانند ارائه خدمت طب سنتی داشته باشند که دارای مهارت و دانش کافی باشند و حداقل نمره را از مراکز مجاز ارائه آموزش دریافت کرده باشند.


معاون طب سنتی وزیر بهداشت عنوان کرد: البته این افراد تا سطحی از خدمات طب سنتی را می توانند ارائه کنند زیرا عالی ترین سطح ارائه خدمت توسط سلامت کده های طب سنتی توسط متخصصان طب سنتی ارائه می شود.


وی افزود: به جز انجمن علمی طب سنتی هیچ مرکز آموزشی دیگری زیر نظر وزارت بهداشت نیست.


خدادوست بیان کرد: برای ترقیب و افزایش تمایل متخصصان و داروسازان طب سنتی ما پیش نویس آیین نامه را آماده کردیم که اگر پزشکی به استانی غیر از کلان شهر ها برود و ارائه خدمات طب سنتی داشته باشند به پزشک امتیازی داده شود.


معاون طب سنتی وزیر بهداشت عنوان کرد: یکی دیگر از نکاتی که در برنامه ها دیده شده استفاده از تجارب بین المللی در حوزه استفاده از ظرفیت طب سنتی و مکمل است که این مساله به خوبی انجام شده و خوشبختانه ارتباطی با دانشگاه های پکن، چین، اتریش، مجارستان و کره برقرار کرده و تفاهم نامه هایی رابه امضا رساندیم که بین این مراکز و دانشگاه طب سنتی کشور امکان تبادل تجارب در حوزه طب سنتی و مکمل فراهم شد.


وی افزود:البته در حوزه تولید داروهای سنتی و بر اساس آموزه های طب ایرانی یکی از شرکت های دانش بنیان که در حوزه طب سنتی فعالیت دارد با حمایت دانشگاه و وزارت بهداشت ارتباطی را با پارک علمی فناوری کره برقرار کردیم که این مساله امکان خوبی را برای متخصصان طب سنتی کشور فراهم کرد.


خدادوست در خصوص تفاهم نامه امضا شده بین ایران و کره گفت: فضای آزمایشگاهی به متراژ 870 متر مربع در پارک علمی فناوری کره در اختیار متخصصان طب سنتی قرار گرفته است که پزشکان می توانند علاوه بر تحقیق و پژوهش برای مطالعات بیشتر به این کشور سفر کنند و از امکانات آنها بهره مند شوند که تمام این هزینه ها توسط شرکت دانش بنیان پرداخت خواهد شد و وزارت بهداشت حمایت های دولتی و علمی را برعهده دارد.


وی در خصوص فواید تفاهم امضا شده بین ایران و کره گفت: اگر بتوانیم در این فضای آزمایشگاهی که در منطقه آزاد کره به متخصصان داده شده بتوانیم یک داروی گیاهی یا غذا دارو را به تایید اف بی ای کره برسانیم می توانیم محصولات خود را به 34 کشور اروپایی و آمریکایی صادر کنیم.


خدا دوست در خصوص بیمه های خدمات طب سنتی گفت: خدمات طب سنتی آکادمیک باید به دور از افراط و تفریط باشد و وارد نظام سلامت شود که این مساله نیاز است این خدمات توسط متخصصان آن ارائه شود اما وقتی خدمتی توسط نیروهای تخصصی ارائه شود منجر به افزایش قیمت آن می شود که در این میان پوشش بیمه ای تنها راه درمان است.


معاون طب سنتی وزیر بهداشت افزود: خوشبختانه ویزیت و مشاوره طب سنتی طی تفاهم نامه ای که بین سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت منعقد شد تحت پوشش بیمه قرارگرفت اما تاکیدداریم که سه خدمت مهم طب سنتی از قبیل ماساژ، بادکش و حجامت تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.


خدادوست در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: عطاری ها زیر نظر صنف عطاری و وزارت صنعت معدن و تجارت هستند ولی به دلیل اینکه به نوعی در حوزه سلامت فعالیت می کنند وزارت بهداشت نیز نظارت هایی اعمال خواهد کرد بدین لحاظ که عطاری ها حق تجویز و مشاوره ندارند و باید محل نگهداری گیاهان دارویی و چگونگی آن مورد نظارت قرار بگیرد که این کار در حال انجام است.


به گفته وی صنف عطاری ها و وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده بسیاری از عطاری ها دارای مجوز نیستند.


معاون طب سنتی وزیر بهداشت عنوان کرد: برآوردها نشان می دهد حدود 15 هزار عطاری در سطح کشور داریم که کمتر از یک سوم آنها مجوز دارند و عمده تخلف ها توسط عطاری های فاقد مجوز صورت می گیرد.



انتهای پیام/

برچسب ها: عطاری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته