دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1399 - 21:26
رضایی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

همدلی؛ رمز شکست بحران‌ها/ نگاهی به نوع مدیریت مردم در مقابله با ویروس کرونا

دبیر روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هجوم به قفسه فروشگاه‌ها توسط جهان‌اولی‌ها، شاید هیچ‌گاه در تصورمان نمی‌‌گنجید که چنین کاری از آن باکلاس‌های اروپایی کراوات‌زده سر بزند.
کد خبر : 489455
5351297.jpg

نیلوفر رضایی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه بیش از دو ماه است که جهان با پدیده‌ای جدید و عجیب به نام کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: این پدیده حالا به یک بحران جدی برای همه مردم دنیا تبدیل شده و جهان اولی و جهان سومی، توسعه‌یافته و عقب‌مانده و غرب تا شرق را به زانو درآورده است‌.
وی افزود: طبیعی است که روزهای ابتدایی مواجهه هر جامعه‌ای با این مهمان ناخوانده پر از سردرگمی و حتی کمبودهای جدی در حوزه‌های مربوط به مقابله با این ویروس کوچک باشد؛ در روزهای ابتدایی حضور این ویروس منحوس در ایران نیز، شاهد کمبود تجهیزات بهداشتی و پزشکی بودیم اما ایران بر خلاف تصمیم‌های ضعیف دولتی، توانست با همدلی و فداکاری مردم، نسبت به جوامع پیشرفته‌ درگیر، زودتر خود را از مهلکه کمبود تجهیزات بیرون بکشد و شرایط را برای مقابله با این بیماری نوظهور کمی هموار کند.
دبیر روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه سال‌ها بود که به دلیل وجود حوادث مختلف در سطح کشور تفکری خاص بر ذهن مردم حاکم بود، گفت: این تفکر باعث ایجاد حس خودتحقیری در برابر دیگر جوامع شده بود و یکی از دلایل ایجاد این حس در وجود مردم این بود که بیشتر حوادث در ایران رخ می‌داد و حالتی مشابه در کشوری دیگر نداشت و یا اگر هم داشت با همان عینک خودتحقیری دیده می‌شد و به همین خاطر معمولاً نوع عملکرد خوب و همدلانه مردم در کنار عملکرد ضعیف دولت، آنچنان که باید و شاید به چشم نمی‌آمد.
رضایی خاطرنشان کرد: حالا که ایران در کنار کشورهای جهان، درگیر بیماری کرونا شده است، این عملکرد همدلانه و به‌موقع مردم بازتاب بیشتری پیدا کرده و فرصت مناسبی برای رسیدن به واقعیت سبک مدیریتی خاص مردم برای حل مشکلات فراهم شده است؛ در این فرصت پدیدآمده، واقعیت نهفته‌شده مدیریت ایرانیان نمایان و خط بطلانی بر توهم خودتحقیری‌ای که سال‌ها بر ذهن مردم در مقابل جوامع دیگر حاکم بود، شده است.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته شاهد حضور تأثیرگذار مردم در حوادثی همچون سیل و زلزله در مناطق مختلف کشورمان بودیم و حالا این روزها که ایران از معضل جهانی کرونا مستثنی نیست، تعداد بیشتری از مردم با وحدت خود گام در میدان نبرد با کرونا گذاشته‌اند و ایران شاهد میدان‌داری و مدیریت آن‌هاست؛ در طول این سال‌ها مردم نشان داده‌اند که با وحدت و همدلی می‌توانند در مقابل مشکلات فراوان ایستادگی کرده و نه‌تنها از موانع آن‌ها عبور کنند، بلکه تهدیدهای پیش‌آمده را نیز به فرصت تبدیل کنند، همان‌طور که در سال‌های جنگ ایران و عراق شاهد آن بودیم.
این فعال دانشجویی افزود: روزهای فعلی ایران شاید بازنمایی سال‌های دفاع مقدس اما در قالبی دیگر باشد. آن روزها چرخ‌های خیاطی لباس رزم می‌دوخت، دیگ‌ها برای تهیه مربا و آش می‌‌جوشید، مساجد و خانه‌ها پایگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی بود و حالا در این ایام کرونایی چرخ‌های خیاطی زنان این سرزمین لباس رزم، گان و ماسک و هر آنچه که ظرافت زنانه برای این رزم می‌خواهد، می‌دوزند؛ آن‌ها که توان دارند دست به دست هم داده‌اند و آبمیوه طبیعی می‌گیرند و سفره غذاهای حضرتی امام رضا (ع) را در بیمارستان‌ها میان بیماران کرونایی و کادر درمان پهن می‌کنند.
رضایی گفت: در ایام کرونایی مساجد و خانه‌ها، پایگاه بسته‌بندی مواد ضدعفونی‌کننده و اقلام ضروری مردم نیازمند مناطق محروم شده است و عده‌ای رسانه آن‌هایی که وسط میدان نبرد هستند، شده‌اند؛ این‌ها فقط بخشی از همدلی و سبک مدیریتی مردم بوده و همدلی‌هایی برگرفته از پایبندی بر سر ارزش‌ها و سنت‌های خاص مردم است. این سنت‌ها می‌تواند وجه تمایزی بر نوع رفتارهای اجتماعی ایرانیان و مردم دیگر کشورها در مقابل پدیده جدید کرونا باشد که این روزها در سطح جهان شاهد آن هستیم.
وی تصریح کرد: هجوم به قفسه فروشگاه‌ها توسط جهان‌اولی‌ها شاید هیچگاه در تصورمان هم نمی‌‌گنجید، همیشه در ذهنمان بود که اگر چنین اتفاقی بیفتد از آن با کلاس‌های اروپایی کراوات‌زده، انجام چنین کارهایی سر نمی‌زند و برخی از ایرانی‌ها این کار را می‌کنند اما واقعیت چیز دیگری را نشان داد؛ البته در کنار گفتن این مسائل نباید از بیان واقعیت‌ها چشم پوشید و از بی‌‌مسئولیتی و بی‌مبالاتی عده‌ کمی از هموطنانمان نگوییم. کسانی که در کنار تصمیم‌های اشتباه دولت، با رعایت نکردن نکات و توصیه‌ها جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند و تمامی زحمات مردم مسئولیت‌پذیر و کادر درمان را به هدر می‌دهند.
دبیر روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: در حال حاضر با جرأت می‌توان گفت که ایران با وجود داشتن مردمی مسئولیت‌پذیر و فداکار بیش از سایر کشورها شاهد کمک‌های مردمی، جهادی و داوطلبانه در عرصه‌های مختلف بوده است؛ این چندماه درگیری با کرونا فرصت خوبی برای نشان دادن این همدلی در سطح جهانی و بازنگری درباره جامعه خود و جوامع دیگر برای دست یافتن به واقعیت سبک خاص مدیریتی مردم ایران در این گونه بحران‌ها بود. سبک مدیریتی جهادی که برگرفته از احساس مسئولیت هر فرد در جامعه، توانایی شناسایی موقعیت بحران و داشتن عملکرد متناسب برای کنترل آن است.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته