سرنوشت تکراری قیمتسازی کاذب آگهیهای مجازی در انتظار بازار مسکن
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بازار معاملات مسکن در روزهای اخیر در رکود ناشی از شیوع کرونا به سر میبرد. بررسیهای وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار معاملات مسکن پایتخت در فروردین امسال حاکی از تاثیر کرونا بر این بازار بوده به نحوی که بازار معاملات مسکن، افت ۸۷ درصدی را نسبت به اسفند ۹۸ و کاهش ۶۳ درصدی را نسبت به فروردین ۹۸ نشان میدهد.
در عین حال، منطقه یک شهرداری تهران با هرمترمربع ۳۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان و منطقه ۳ با هر مترمربع ۲۶ میلیون و ۸۳۷ هزار تومان معامله شد که بیشترین مقدار قیمتی معاملات را به خود اختصاص دادند و مناطق ۱۸ شهرداری تهران با هرمترمربع ۷ میلیون و ۱۱۸ هزار تومان، منطقه ۱۲ با هرمترمربع ۷ میلیون و ۷۱۳ هزار تومان و منطقه ۱۷ با هرمترمربع ۷ میلیون و ۹۱۶ هزار تومان کمترین میزان قیمتی را داشتند.
بررسی قیمتهای درجشده هر متر مربع فروش آپارتمان در برخی از سایتهای درج آگهی فروش نشان میدهد که نظام مناسبی در قیمتگذاری هر متر مربع وجود ندارد. مسئولان این بازار نیز به مانند بازار خودرو،کنترل و نظارتی بر قیمتگذاری واحدهای مسکونی ندارند که موجب به هم ریختگی و افزایش کاذب قیمت هر متر مربع آپارتمان شده است.
در روزهای اخیر نیز برخی افراد سودجو که به دنبال افزایش قیمت در بازار مسکن هستند، قیمتهای عجیبی را در آگهی فروش مسکن خود ثبت میکنند. برخی از صاحبان آپارتمانهای مسکونی، رقم پیشنهادی برای فروش هر متر مربع را 2 تا 5 میلیون تومان بالاتر از مقدار واقعی و میانگین بازار در فروردین 99 پیشنهاد میدهند که تناسبی با موارد مشابه موجود در بازار و همچنین واقعیت بازار ندارد. خسروی، رئیس اتحادیه املاک کشور نیز به این موضوع واکنش داده و گفت: درج آگهی در سایتها و فضای مجازی برای بازار مسکن دردسرساز شده و افزایش قیمت را به همراه داشته است. بسیاری از افراد و یا سوداگران از طریق چشم وهم چشمی سعی کردهاند قیمتها را به صورت غیر اصولی و غیر واقعی افزایش دهند.
وی افزود: در هیچ کدام از کشورهای پیشرفته جهان قیمت مسکن در نرمافزار (اپلیکیشن) و یا سایتهای مجازی وارد نمیشود بلکه تمامی قیمتهای خرید و فروش و امکانات واحدهای مسکونی در سامانهای قرار می گیرد که در اختیار دولت است.
با توجه به کاهش قیمت هر متر مربع مسکن در برخی از مناطق شهری تهران، به نظر میرسد دلالان میخواهند کاسبی کساد خودشان را دوباره احیا کنند و با استفاده از فضای رکودی حاکم بر بازار مسکن، قیمت هر مترمربع مسکن خود را افزایش دهند. مشابه این اتفاق در بازار خودرو رخ داده که عدهای با ایجاد قیمتهای کاذب در آگهیهای تبلیغاتی اینترنتی قیمتهای کاذبی را ایجاد کردند که طبق گفته مسئولان خریداری برای این خودروها وجود ندارد. پیشبینی میشود همین اتفاق نیز برای بازار مسکن رخ دهد زیرا در حال حاضر این بازار کشش افزایش قیمت ندارد و افزایش مجدد قیمت بر رکود بیش از پیش بازار مسکن خواهد افزود.
انتهای پیام/4141/پ
انتهای پیام/