دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1393 - 10:10
سخنگوی کمیته مسئول رسیدگی و پیگیری مطالبات پرستاران در گفت‌وگو با آنا:

وضعیت پرداخت‌ وزارت بهداشت به پرستاران در دنیا بی‌‌سابقه است

سخنگوی کمیته مسئول رسیدگی و پیگیری مطالبات پرستاران بی‌عدالتی در پرداخت‌های وزارت بهداشت ایران را در دنیا بی‌‌سابقه دانست و گفت: به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک و سه دهم (1.3) پرستار خدمت رسانی می‌کند.
کد خبر : 4861

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد تجمع پرستاران در برابر مجلس شورای اسلامی که روز گذشته صورت گرفت، اظهار کرد: دو تا سه هزار تن از پرستاران سراسر کشور از جمله از استان‌های اصفهان، خراسان، شیراز، قم، قزوین، ارومیه، گیلان، مازندران، آذربایجان غربی و شرقی، سمنان، یزد، البرز و زنجان در این تجمع شرکت کردند. البته گفتنی است در این تجمع از استان‌ سیستان و بلوچستان کسی شرکت نکرده بود.


وی ادامه داد: سه تن از نمایندگان مجلس از جمله آقایان محجوب و عزیزی از کمیسیون اجتماعی و ضرغام صادقی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی سخنانی ارائه کردند و همچنین به مطالبات و خواسته‌های پرستاران گوش دادند.


سخنگوی کمیته مسئول رسیدگی و پیگیری مطالبات پرستاران در مورد خواسته پرستاران در تجمع روز گذشته گفت: پرستاران اعتراض خود را نسبت به وضعیت موجود اعلام کردند و از نظر آنان تبعیض، بی‌عدالتی و خشونت همراهان بیماران و حتی پزشکان نصیب آنان می‌شود و همه اینها ناشی از اقدامات و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت است.


وی با بیان اینکه پرستاران نسبت به عدم اجرای قانون تعرفه‌‌گذاری خدمات پس از گذشت ۸ سال معترض‌اند، افزود: به‌رغم شکل‌گیری کمیته پیگیری مطالبات پرستاران و گذشت یک و نیم ماه از آخرین تجمع پرستاران در برابر نهاد ریاست جمهوری در ۲۳ آذر ماه هیچ گونه اقدامی از سوی سازمان‌ها و وزارت بهداشت صورت نگرفته است.


شریفی مقدم یادآور شد: یکی از اعضا کمیته مسئول رسیدگی و پیگیری مطالبات پرستاران از سوی نهاد ریاست جمهوری بود که متاسفانه با اینکه تلاش‌ها و مذاکرات بسیاری صورت گرفته اما هیچ توجهی به این مساله صورت نگرفت.


وی در مورد چرایی انتخاب تجمع به عنوان روش اعتراضی پرستاران، گفت: پرستاران تاکنون تقریبا تمام راه‌های ممکن از جمله مذاکره و مکاتبه و نامه‌های سرگشاده را طی کرده بودند بنابراین هیچ مسئولی در وزارت بهداشت نمی‌تواند ادعا کند که از وضعیت پرستاران بی‌اطلاع است اما هر اقدامی که جامعه پرستاری انجام می‌دهد از سوی لابی‌های وزارت بهداشت خنثی می‌شود و باید اذعان داشت که این لابی‌ها در لایه‌های مختلف وزارت بهداشت نفوذ دارند و به همین دلیل بوده که تاکنون جامعه پرستاری راه به جایی نداشته است و مجبورند که در برابر خانه ملت تجمع کند.


سخنگوی کمیته مسئول رسیدگی و پیگیری مطالبات پرستاران، گفت: دلیل تجمع پرستاران در برابر مجلس شورای اسلامی این است که این افراد نماینده ملت هستند و نقش نظارتی دارند. بنابراین نمایندگان در برابر این قانونی که تصویب کردند مسئول‌اند زیرا اگر این قانون اجرا نشود چیزی بیش از یک کاغذ پاره نیست.


شریفی مقدم ادامه داد: تعداد پرستاران کشور در سطح کشور‌های عقب افتاده است. در حالی که نسبت پرستار به جمعیت در نظر گرفته می‌‌شود به صورتی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی به ازای هر هزار نفر ۱۰ تا پرستار وجود دارد و این میانگین در منطقه به ازای هر هزار نفر سه پرستار باید پاسخگو باشد در حالی که در کشور ما به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک و سه دهم پرستار خدمت رسانی می‌کند. در حقیقت ۱۴ درصد استاندارد دنیا را در جامعه پرستاری را داریم و یا در منطقه ۴۴ درصد و حتی در منطقه به نصف نیز نرسیده است.


وی گفت: روز گذشته وزیر بهداشت ایران را در حوزه پرستاری با افغانستان مقایسه کرد در حالی که مایه شرم است که کشوری که خود را سر آمد پزشکی منطقه می‌داند در بحث پرستاری باید با دنیا بیش از ۸۰ درصد اختلاف داشته باشد، به طوری که تعداد پرستاران حتی از قبل انقلاب نیز کمتر شده است در حالی که در سایر بخش‌ها رشد داشتیم.


شریفی مقدم یادآور شد: نظام پرداختی حاکم در وزارت بهداشت با دنیا بسیار متفاوت است. در سراسر دنیا اختلاف پرداخت‌ها یک تا سه برابر است در حالی که در کشور ما این اختلاف در پرداخت‌های کارانه صد برابر است و ایران در این زمینه رکوردار جهان است.


سخنگوی کمیته مسئول رسیدگی و پیگیری مطالبات پرستاران بی‌عدالتی در بخش پرداخت‌های وزارت بهداشت ایران در دنیا بی‌‌سابقه دانست و گفت: این باعث سرافکندگی در نظام سلامت ماست. درحالی که بر طبق سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب ایشان بر عدالت بر درآمد تاکید دارند.


وی ادامه داد: اختیارات مدیریت پرستاری یکی دیگر از مسائل مورد بحث است در حالی که در دنیا مدیریت بیمار با پرستار است و همه گروه‌ها با پرستار هماهنگ می‌کنند اما این مورد در کشور ما اتفاق نمی‌افتد. مدیریت پرستاری ما بسیار ضعیف است و بر همین اساس کیفیت خدمات پرستاری در کشور ما روز به روز کاهش می‌یابد به این ترتیب بزرگ‌ترین آسیب‌ها به سلامت مردم وارد می‌شود و جبران ناپذیر است که این نیز ناشی از کمبود نیروی پرستاری است.


سخنگوی کمیته مسئول رسیدگی و پیگیری مطالبات پرستاران گفت: در سال گذشته ۸ هزار فارغ التحصیل داشتیم که وزارت بهداشت نتوانست ۵ هزار نفر از آنان را جذب کند طبیعتا آنان به خارج از کشور و ترک شغل کرده باشند. وزارت بهداشت به جای حل مساله در حال فرافکنی است و دلیل این وضعیت حاکم بر جامعه پرستاری زیاده خواهی و انحصار طلبی و گروه خاصی است که خود را مالک بیمارستان‌های دولتی می‌دانند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته