دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1399 - 08:00

ساخت دستبند هوشمندی که با عرق بدن کار می‌کند

دانشمندان موفق شدند با استفاده از عرق بدن انسان انرژی مورد نیاز ردیاب‌های فیتنس را فراهم کنند.
کد خبر : 485281
IMG_20200424_164429_928.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، این روزها بسیاری از افراد برای ثبت روند فعالیت فیزیکی و سلامت بدن خود از دستبندهای هوشمند یا ردیاب‌های فیتنس استفاده می‌کنند. منبع تأمین انرژی این دستبندها، باتری‌های هستند که باید به صورت مرتب شارژ شوند. حال دانشمندان از کلتک موفق به توسعه پوست الکترونیکی مجهز به سنسور شدند که انرژی آن توسط عرق بدن کاربر تأمین می‌شود.


یکی از مشکلات دستبندهای هوشمند، باتری آنهاست. برخی از این دستبندها با باتری کار می‌کنند که پایداری زیادی ندارد، برخی دیگر  از حرکات انسان انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند و منبع انرژی نوعی از دستبندهای هوشمند نیز سلول‌های خورشیدی است. دانشمندان کلتک به دنبال پاسخی برای این پرسش بودند که آیا می‌توان از عرق بدن انسان انرژی مورد نیاز دستبند هوشمند را تأمین کرد؟


عرق بدن انسان سرشار از لاکتات بوده که محصول معمول فرایند متابولیک (سوخت‌وساز) است. سلول‌های سوختی این پوست الکترونیک که از نانولوله‌های کربنی ساخته شده‌اند، قادر به جذب عرق بدن هستند. درون نانولوله‌های کربنی، کاتالیزوری از جنس پلاتینیوم و کبالت و یک آنزیم وجود دارد که لاکتات را تجزیه کرده و در شبکه‌ای مرکب نگه می‌دارند.


به گفته گروه تحقیقاتی کلتک، این سلول‌های سوخت زیستی می‌توانند جریانی از الکتریسته ثابت و مداوم را تولید کنند (مقدار تولید برق چند میلی‌وات بر سانتی‌متر مربع است) و انرژی مورد نیاز سنسورها برای اندازه‌گیری تپش قلب، دمای بدن و سطح قند خون و امکان دسترسی به رادیو بلوتوث را فراهم کند.


در بیشتر پوست‌های الکترونیکی بدون باتری از روش NFC یا ارتباط میدان نزدیک استفاده می‌شود و تنها برای انتقال انرژی و بازخوانی داده‌ها در مسافت بسیار نزدیک کاربرد دارد. ارتباط بلوتوثی انرژی بیشتری نیاز دارد اما اتصال قابل‌تعمیم آن برای اهداف پزشکی کاربرد بسیاری دارد. سلول‌های سوختی، سنسورها و سیم‌های سیستم ارتباطی پوست الکترونیک کلتک در یک پَچ لاستیکی منعطف جای گرفته که به صورت مستقیم روی پوست کاربر قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: باتری کلتک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته