دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1399 - 00:05

اثبات غیرحرفه‌ای بودن فوتبالیست‌های ایرانی/ ناهماهنگی باشگاه‌های لیگ برتری با فیفا

فوتبالیست‌های لیگ برتر ایران با تخفیف ندادن در دریافت مطالباتشان به خاطر تعطیلی اجباری مسابقات نشان دادند که با تخفیف بیگانه هستند.
کد خبر : 484852
7763414_477.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، لیگ برتر فوتبال ایران در حالی در نوزدهمین دوره خود قرار دارد که از همان دوره اول نام حرفه‌ای روی این رقابت‌ها گذاشته شد اما در بسیاری از موارد نشانی از حرفه‌ای بودن دیده نشده و در شرایطی که این لیگ در آستانه 20 سالگی قرار دارد، شیوع ویروس کرونا ثابت کرد که نحوه پول گرفتن بازیکنان لیگ برتر نیز حرفه‌ای نیست.


در تمامی لیگ‌های فوتبال دنیا به خاطر شیوع ویروس کرونا شاهد تعلیق مسابقات هستیم و حتی موارد معدودی دیده شده که مسابقات به‌طور کامل نیمه‌تمام اعلام شده است. این موضوع باعث شده تا باشگاه‌ها وارد مذاکره با بازیکنان شود و با موافقت فیفا بخشی از دستمزد بازیکنان کسر شده است چراکه با تعطیلی مسابقات باشگاه‌ها مهم‌ترین بخش درآمدزایی خود را از دست داده‌اند. جالب است که این موضوع شامل لیگ‌های دسته‌های پایین‌تر هم شده و بازیکنانی که در لیگ‌های دسته دوم و حتی سوم هم بازی می‌کنند با کاهش بخشی از دستمزدشان موافقت کردند تا باشگاهی ورشکسته نشود.


در ایران شرایط کاملاً متفاوت است و از آنجایی که بیشتر باشگاه‌های لیگ برتری دولتی هستند شاهد کاهش دستمزد بازیکنان نبوده‌ایم. مسئولان باشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که دستورالعمل کسر قرارداد از سوی فیفا به فدراسیون فوتبال ایران و از فدراسیون به باشگاه‌ها ابلاغ شده اما باید در فرآیندی مشخص بومی‌سازی شود چون پرداخت مطالبات بازیکنان ایرانی بر اساس حقوق هفتگی و ماهیانه نیست و به‌صورت درصدی از قرارداد در فواصل مختلف و نامشخص پرداخت می‌شود.


بدون تردید بیان چنین صحبت‌هایی بازی با کلمات است و بازیکنان ایرانی حاضر نیستند درصدی از قراردادشان را به خاطر تعطیلی مسابقات دریافت نکنند. اگر چنین قصدی داشتند در این رابطه پیش‌قدم می‌شدند و با توجه به اینکه چنین اقدامی صورت نگرفته به‌سادگی می‌توان تشخیص داد که آن‌ها حاضر نیستند که پول کمتری بگیرند چون روش گردش مالی در باشگاه‌های غیرحرفه‌ای ایران که بازیکنانی از همین سبک در آن بازی می‌کنند و به همین خاطر پرونده‌های متعددی در فیفا دارند ، بازیکنان را از تخفیف دادن منصرف کرده است.


بازیکنان اصرار دارند تا رقابت‌های این فصل لیگ برتر باوجود شرایط بحرانی که ویروس کرونا ایجاد کرده، دنبال شود. برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که بازی‌ها بدون حضور تماشاگر برگزار شود و فقط دوست دارند تا دیدارها ازسر گرفته شود تا بتوانند پولشان را تمام و کمال دریافت کنند.


مواضع غیرمتحد باشگاه‌ها


در این میان باشگاه‌ها نیز مواضع متفاوتی برای ادامه لیگ برتر دارند. پرسپولیس که در صدر جدول قرار دارد به‌دنبال آن است که در صورت ناتمام ماندن مسابقات به‌عنوان قهرمان معرفی شود و البته حاضر به برگزاری ادامه مسابقات هم هست. تیم‌هایی که در رده‌های دوم تا ششم هستند و شانس چندانی برای قهرمانی در لیگ برتر ندارند، خواهان لغو مسابقات شدند.


تیم‌هایی که هنوز امید به کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا دارند با برگزاری ادامه دیدارها موافق هستند. تیم‌هایی که نه امید به سهمیه دارند و نه خطر سقوط را حس می‌کنند موضع مشخصی ندارند. تیم‌های که خطر سقوط را حس می‌کنند با تعطیلی رقابت‌ها موافق هستند و دو تیمی که در منطقه سقوط ایستاده‌اند خواهان ازسرگیری دیدارها هستند چون معتقدند توانایی خروج از منطقه سقوط را در ادامه فصل خواهند داشت.


آنچه مشخص است اختلاف‌نظر 16 تیم حاضر در رقابت‌های لیگ برتر است و اتحادی دیده نمی‌شود. اتحادیه‌ای هم وجود ندارد که بتواند در مواقع ایجاد اختلاف تصمیم‌گیری کند. سازمان لیگ فوتبال هم کوچک‌ترین نقشی در ادامه یا تعطیلی لیگ ندارد و تابع ستاد ملی مبارزه با کروناست. مدیران باشگاه‌ها نیز ترجیح می‌دهند برای آنکه محبوبیت بیشتری نزد هواداران تیمشان داشته باشند با مصاحبه علیه باشگاه دیگری یا دادن وعده و وعید به هدف خود برسند.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته