دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1394 - 14:08

رباتی با چشمان تیزبین برای مأموریت‌های ناسا

سازمان فضایی آمریکا برای ماموریت‌های نظارت بر مسائل فنی در فضای بیرونی در فضا، یک ربات تازه طراحی و آزمایش کرده است.
کد خبر : 47895

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، فضای خارج از جو زمین، محیطی بسیار خطرناک برای انسان و هر موجود زنده دیگری به شمار می‌رود و با وجود تمام پیشرفت‌هایی که طی 5 دهه اخیر در فضانوردی به دست آمده است، هنوز هم وقتی یکی از بخش‌های یک فضاپیما یا ایستگاه فضایی نیازمند تعمیر باشد، این جان فضانوردان است که در خطر قرار می‌گیرد.


در فضای خارج از جو، سرعت حرکت اجرام بسیار بالا و معمولا مضربی از 1000 کیلومتر در ساعت است؛ چنین سرعتی موجب می‌شود که برخورد با شیئی به وزن 10 گرم هم برای انسان کشنده باشد.


از سوی دیگر نبود جو و تشعشعات مرگبار فضایی نیز خطری دیگر است که لباس‌های فضانوردی و تجهیزات همراه آن تا مدتی می‌تواند انسان را از آنها محفوظ نگه‌دارد.


در کنار این مشکلات، مسئله انجام کارهای دقیق و حساس در حالی که لباس و تجهیزات فضانوردی به همراه انسان است و در شرایط بی‌وزنی معلق است، خود یک دردسر بزرگ محسوب می‌شود که اکنون ناسا تصمیم دارد با استفاده از ربات فضایی، این مشکل را کمتر کند.


ناسا برای دید بهتر در فضای خارجی فضاپیماها، رباتی کنترل از راه دور ساخته است که نام آن VIPIR است. این نام مخفف عبارت «ربات بی‌مهره برای مشاهده و بررسی» است، چندین دوربین مختلف با قدرت بالا و توان زوم کافی دارد که می‌تواند نقاط آسیب دیده را به اندازه کافی در دید مهندسان زمینی قرار دهد.


این ربات می‌تواند در فضا بدون هیچ مشکلی محیط بیرونی و تجهیزات فضاپیماها، ماهواره‌ها و ایستگاه فضایی را بررسی کرده و گزارش تصویری دقیق و لازم را برای مهندسان مرکز کنترل ارسال کند تا آنها پس از تخمین اقدامات و تجهیزات لازم، برای تعمیر اقدام کنند.


براساس اعلام سازمان فضایی، این ربات اکنون در مرحله دوم آزمون‌های عملی است و ناسا امیدوار است بتواند آن را در تلفیق با ربات «دکستر» ساخت کشور کانادا، به‌کار گیرد. دکستر یک ربات دو دستی تعمیرکار است که اکنون در ایستگاه بین‌المللی فضایی مشغول انجام مأموریت خود است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته