دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1394 - 08:00
رئیس مرکز ملی نقشه‌برداری مغز در گفت‌و‌ گو با آنا مطرح کرد:

نقشه‌برداری از مغز در ایران بیشتر جنبه تحقیقاتی دارد

رئیس مرکز ملی نقشه‌برداری مغز تاکید کرد در کشور ما دستگاه نقشه‌برداری مغز در اختیار افراد متخصص نیست و در دست افرادی است که نمی‌توانند اقدامات بالینی با این دستگاه انجام دهند بنابراین بیشتر کاربرد تحقیقاتی پیدا کرده است.
کد خبر : 47388

دکتر مجتبی زارعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا، درباره نقشه‌برداری مغز و کاربرد آن گفت: نقشه‌برداری مغز علمی است که از سطح مولکولی تا بالینی می‌تواند کارایی داشته باشد. در این علم از تکنولوژی‌های مختلفی با همکاری پزشکان، مهندسان ریاضی و فیزیکدانان استفاده می‌شود.


رئیس مرکز ملی نقشه‌برداری مغز افزود: با کمک این علم نقشه‌ای از ساختار، عملکرد، شیمی مغز و ژنتیک تهیه می‌شود که در تحقیقات و اقدامات بالینی کاربردهای بسیاری دارد.


وی عنوان کرد: نقشه‌برداری مغز و اینکه با چه تکنولوژی تهیه و چگونه تفسیر شود باید توسط پزشک تجویز شود و اقدام نهایی با همکاری مهندسان و فیزیکدانان انجام می‌شود.


مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه گفت: پزشکانی مجاز به تجویز نقشه‌برداری مغز هستند که دوره‌های تخصصی آن را گذارنده باشند. نقشه برداری مغز یک علم جوان در کشور است که نیاز به اشاعه و گسترش دارد.


زارعی یادآور شد: برای تهیه نقشه مغز از تکنولوژی‌های مختلفی مانند MRI، سی تی اسکن، پت اسکن، تحریک مغناطیسی مغز و نوار مغز استفاده می‌شود که در تشخیص و درمان بیماری‌ها از جمله پارکینسون، آلزایمر، افسردگی، صرع و ارزیابی‌های قبل از جراحی کاربرد دارد.


رئیس مرکز ملی نقشه برداری مغز گفت: اطلاعاتی که از نقشه مغز حاصل می‌شود بسیار دقیق‌تر و جزئی‌تر است و پزشک می‌تواند به راحتی به علت بیماری و محل درگیر‌شده مغز دست یابد که دست یافتن به این اطلاعات توسط هیچ دستگاهی امکان‌پذیر نیست.


وی با بیان اینکه اکنون برخی از این دستگاه‌ها در کشور وجود دارد، عنوان کرد: متاسفانه این دستگا‌ه‌ها نیز در اختیار افراد متخصص نیست و در دست افرادی که نمی‌توانند اقدامات بالینی با این دستگاه انجام دهند بنابراین بیشتر کاربرد تحقیقاتی پیدا کرده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر بهداشت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته