970 هزار راننده تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند/ شناسایی و جایگزینی رانندگان بیمهشدهای که تغییر شغل دادهاند
محمد محمدی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: در موضوع بیمه رانندگان از سال 79 قانونی داشتیم که رانندگان بار و مسافر بینشهری، با پرداخت 27 درصد حق بیمه خودشان، از مزایای بیمه تأمین اجتماعی بهجز بیمه بیکاری بهرهمند شوند.
وی با اشاره به اینکه تا سال 86، رانندگان درونشهری این امکان برایشان فراهم نشده بود افزود: در بند ظ تبصره 14 قانون بودجه سال 86، معین شد که رانندگان درون و برونشهری میتوانند با پرداخت 17 درصد و با 10 درصد کمک پرداختی حق بیمه از سوی دولت، تحت پوشش بیمه سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند اما این قانون سال 87 تنفیذ نشد.
رانندگان حمل و نقل درون شهری تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
مشاور معاونت بیمهای سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: در سال 88 قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل بار و مسافر بینشهری، اصلاحشده و به رانندگان درونشهری هم تسری داده شد. البته باید آییننامهای تصویب میشد تا رانندگان درونشهری هم بتوانند تحت پوشش قرار گیرند. این موضوع معطل ماند تا اینکه در سال 89 قانون هدفمندسازی یارانهها آمد. در ماده 7 و بند ب این قانون آمده است: دولت مجاز است از محل 50 درصد منابع حاصل از هدفمندسازی یارانهها پوشش بیمهای افراد خاص را هم انجام دهد.
محمدی اضافه کرد: همان موقع سازمان هدفمندسازی 11 گروه خاص را برای سازمان تأمین اجتماعی تعیین کرد که ازجمله آنها هنرمندان، مربیان مهدکودکها، زنان سرپرست خانوار، مددجویان و کارکنان مراکز توانبخشی کارفرمایان صنفی کمدرآمد و صیادان و زنبورداران و همینطور رانندگان برون و درونشهری بودهاند.
مشاور معاونت بیمهای سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سال 89 فهرستی که سازمان هدفمندسازی یارانهها از ستاد ساماندهی مصرف سوخت گرفته و شامل رانندگان درون و برونشهری بود را دریافت کردیم. مقرر شد این رانندگان با پرداخت 50 درصد حق بیمه سهم خود و پرداخت 50 درصد حق بیمه از طرف سازمان هدفمندسازی یارانهها بیمه شوند.
وی افزود: فهرست افراد مشمول این را ما در سال 89 دریافت کرده و تا سال 90 و 91 و 92 بهتدریج افراد فهرست را تحت پوشش قرار میدادیم و سازمان هدفمندسازی یارانهها اعتبار مربوط به این موضوع را در اختیار ما میگذاشت.
محمدی یادآور شد: اما از سال 93 تا 97 دولت و سازمان هدفمندسازی اعتباری برای گروههای یازدهگانه اعتباری پیشبینی نکرد و به دلیل تبعات اجتماعی مسئله امکان قطع ارتباط بیمهای با افرادی که از این طریق تحت پوشش قرار داشتند از طرف سازمان تأمین اجتماعی وجود نداشت.
تامین اجتماعی مجاز به افزایش تعداد بیمه شدگان نیست
وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر به استناد ماده 7 قانون برنامه ششم توسعه و ماده 71 قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور و ماده 28 و 29 قانون الحاقی تنظیم مقررات مالی دولت و بند س تبصره 5 قانون بودجه سال 98 کشور که هرگونه تکلیف بار مالی جدید به صندوقها را ممنوع میکند، مجاز نیستیم راننده جدیدی را تحت پوشش قرار دهیم و هرگونه پوشش بیمهای افراد جدید منوط به تأمین اعتبار از طرف سازمان هدفمندسازی یارانههاست. امسال البته مقرر شد در ذیل تبصره 14 قانون بودجه رانندگانی که تابهحال تحت پوشش قرار دادهایم فعلاً تداوم پوشش بیمهای داشته باشند.
امضای تفاهمنامه برای پالایش لیست های بیمه رانندگان
محمدی در خصوص اهداف تفاهمنامه بین سازمان تأمین اجتماعی، شهرداری تهران و سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: عدهای از افرادی که در سالهای گذشته بهعنوان راننده درونشهری یا برونشهری تحت پوشش بیمهای قرارگرفته بودند در دیگر کارگاههای تحت پوشش مقررات بیمهای سازمان مشغول به کارشده یا اساساً شرایط حضور در گروههای یازدهگانه را ازدستدادهاند و برای اینکه پالایش و ساماندهی در این مورد انجام دهیم با وزارت کشور و وزارت تعاون و با تشکلهای کارفرمایی این موضوع را بررسی کردیم. به این نتیجه رسیدیم که ممکن است برخی از افراد که تحت پوشش قرارگرفتهاند، در حال حاضر به شغل رانندگی اختصاص ندارند و این موضوع باهدف قانون مغایر است.
وی افزود: پیشنویس تفاهمنامه بین سازمان تأمین اجتماعی، شهرداری تهران و سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور تهیه شد تا شهرداریها و سازمان شهرداریها فهرست اسامی رانندگانی که در فهرست مشمولین ما قرار داشتند را پالایش کرده و در دو دسته فعالان حملونقل عمومی و حملونقل درونشهری این رانندگان را دستهبندی کنند. اطلاعات رانندگان بخش حملونقل عمومی و درونشهری هم از طرف مقابل دریافت شد تا با بررسی نتایج، افرادی را که احتمالاً در شغل رانندگی اشتغال ندارند را به سمت استفاده از بیمه صاحبان حِرف و مشاغل آزاد و یا بیمه اختیاری بیمه خودشان را ادامه دهند.
تعداد راننده های تحت پوشش افزایش نمی یابد
مشاور معاونت بیمهای سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: با انتقال این افراد به سمت دیگر انواع بیمه و با حذف آنها از فهرست قبلی، میتوان با هماهنگی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و همه شهرداریها، افراد جدیدی را که به رانندگی اشتغال داشته و از خدمات بیمهای بیبهره هستند در فهرست جایگزین نماییم و این به معنای افزایش تعداد افراد تحت پوشش نیست.
وی با تأکید بر اینکه ایجاد بار مالی جدید از طریق پوشش بیمهای منوط به رعایت قوانین موجود و تائید سازمان هدفمندسازی یارانههاست گفت: اگر این سازمان اعتبار مربوطه را تأمین کند تأمین اجتماعی مایل به افزودن نفرات جدید و افزایش تعداد افراد تحت پوشش در حوزه رانندگان درون و برونشهری است.
970هزار راننده بخش عمومی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند
محمدی تشریح کرد: در حال حاضر 970 هزار راننده درون و برونشهری تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند که 5/13 درصد حق بیمه مصوب را پرداخت کرده و از همین میزان کمک دولت و از محل اعتبارات منابع حاصل از هدفمندسازی یارانهها برای پرداخت حق بیمه برخوردارند. در حدود 500 هزار نفر برونشهری هستند که شامل رانندگان تریلی، مینیبوس و اتوبوس، کامیون، کامیونت و تاکسیهای بینشهری میشوند و 470 هزار نفر رانندگان درونشهری از تمام شهرهای کشور در این مجموعه قرار دارند و بیشترین آمار را شهر تهران به خود اختصاص داده است.
انتهای پیام/4145
انتهای پیام/