دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1394 - 13:37

قطع یارانه انرژی؛ آزمونی برای آستانه درد عربستان

قطع یارانه انرژی یا پذیرفتن شکست در جنگ بر سر قیمت نفت؟ عربستان سعودی باید یک تصمیم نامطلوب بگیرد که با توجه به این تصمیم می‌توان آستانه درد پادشاهی را درک کرد.
کد خبر : 46532

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «اندی کریچلو» یادداشت‌نویس خبرگزاری انگلیسی «رویترز» نوشت: رسیدن قیمت نفت به حدود 50 دلار در هر بشکه یک مشکل برای عربستان شده است که هم‌اکنون از درآمد بالقوه خود برای ارائه برق کم‌هزینه، سوخت و گاز به مردم بهره می‌گیرد.


بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، این کمک‌ها 107 میلیارد دلار در سال معادل 3.395 دلار برای هر نفر هزینه دارد.


کریچلو افزود: این وضع شکافی بزرگ در امور مالی عربستان پدید آورده است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد بودجه عربستان تا 20 درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری ضربه می‌خورد.


به نوشته او، انرژی ارزان‌قیمت مشوق استفاده بی‌رویه است. افزایش نرخ سالانه تقاضا در این کشور پادشاهی هشت درصد است و این شیوه ناپخته مصرف نفت خام ممکن است به فروش نفت صادراتی با قیمت‌های بالاتر منجر شود.


طرح جایگزینی سوخت نفت نیروگاه‌های زیاد این کشور با گاز طبیعی و در نهایت انرژی هسته‌ای ارزان‌تر تمام می‌شود اما با وجود میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری، هنوز این طرح تا رسیدن به مرحله اجرا فاصله بسیار دارد.


روی کاغذ، بستن آبراهه یارانه‌ها دو سوم از کمبود بودجه سراسری را درمان می‌کند. البته همه چیز به این آسانی نیست.


به نوشته رویترز، در عربستان سعودی پرداخت حدود 15 سنت در هر لیتر یارانه برای یک بک بنزین تقریبا به عنوان یک حق طبیعی پذیرفته شده است. وسایل نقلیه پرمصرف گازی و تهویه مطبوع قوی اجباری است. نیروگاه های سعودی می‌تواند 900 هزار بشکه نفت خام در روز در طول گرم‌ترین ماه سال تولید کند اما تقریبا یک‌دهم کل تولید نفت عربستان در داخل مصرف می‌شود.


کریچلو تاکید کرد با این همه، به نظر می‌رسد قطع یارانه‌ها سخت باشد. این امر می‌تواند احتمال بروز ناآرامی‌های سیاسی شدید را افزایش دهد؛ هزینه‌های بالاتر انرژی فشار تورم را که به تازگی به 2.3 درصد رسید، افزایش می‌دهد.


امارات متحده عربی همسایه عربستان، یارانه بنزین را به آرامی در ماه جولای متوقف کرد. برنامه کاهش یارانه انرژی نیز بیش از یک دهه در دستور کار دولت عربستان سعودی بوده است.


به باور یادداشت‌نویس رویترز، عربستان همیشه می‌تواند شکاف‌های بودجه خود را از راه‌های دیگر ببندد؛ با استفاده بیشتر از ذخایر ارز خارجی یا مهار سطح تولید که به قیمت نفت اجازه افزایش می‌دهد.


به نظر می‌رسد ریاض قصد دارد سطح قیمت‌ها را پایین نگه دارد تا فشار هزینه زیاد حفاری به سود سهم بازار تمام شود. قطع یارانه نمی‌تواند نبرد را آسان‌تر کند اما به ریاض اجازه می‌دهد به جنگ طولانی را کمی طولانی‌تر کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته