دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وقار کاشانی در نشست خبری مدیر تئاتر باران و نمایش «اتراق در خواب قیلوله»:

همه چشم ونگاه ما به گیشه و مخاطب است/ اجرای طرح اولین بازار کودک و نوجوان و برگزاری هفته دانشکده‌های تئاتری

نشست خبری مدیر تئاتر باران و نمایش «اتراق در خواب قیلوله» صبح امروز 5 آبان ماه با حضور خیام وقار کاشانی مدیر تئاتر باران، میلاد نیک آبادی کارگردان نمایش و مهدی شفیعی زرگر نویسنده اثر در تماشاخانه باران برگزار شد.
کد خبر : 46124

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، خیام وقار کاشانی در نشست خبری از برگزاری اولین بازار کودک و نوجوان خبر داد و این طرح را به عنوان طرحی معرفی کرد که ظرفیت‌ تبدیل به پروژه ملی دارد. وی همچنین اعلام کرد که تماشاخانه باران تصمیم دارد هفته دانشکده‌های تئاتری را برگزار کند.


وی در تشریح بیشتر طرح برگزاری هفته دانشکده‌های تئاتری گفت: «تصمیم داریم از هر دانشکده 3 یا 4 اثر نمایشی انتخاب کنیم و در راستای اجرای عمومی از این آثار حمایت به عمل اوریم.»


مدیر تئاتر باران در سخنانش درباره فعالیت کمپانی تئاتر باران عنوان کرد: «در ادامه فعالیت تماشاخانه تصمیم داشتیم از سال 1395 تولید تئاتر را آغاز کنیم ولی به دلیل جابه جایی‌ها این تصمیمات به زمان نزدیک‌تری رسید به طوری‌که تولید تئاتر از خردادماه سال جاری آغاز شد و اولین تولید این کمپانی با عنوان «سعادت لرزان مردمان تیره روز» بعد از 15 سال به بازتولید رسید.»


دغدغه ما این بود که یک سالن اجاره‌ده صرف نباشیم


وی تاکید کرد: «مهم‌ترین دغدغه ما این بود که یک سالن اجاره‌ده صرف نباشیم، بلکه کارهایی غیر از آنچه دیگران انجام می‌دهند را عملی کنیم که البته این کارسختی‌های فراوانی داشت. چراکه هنوز تماشاخانه به ثبات نرسیده بود.»


خیام وقار کاشانی با بیان این‌که در سایه تولید تئاتر تقریباً توانستیم به آنچه‌که مد نظرمان بود دست‌یابیم، تصریح کرد: «ما کار را با آثار حرفه‌ای آغاز کردیم و تصمیم داشتیم در دو بخش تئاتر حرفه‌ای و تولید تئاتر با استفاده از جوانترها کار کنیم. هدف ما همواره این بوده که کمپانی تئاتر نیروهای خود را خود تربیت کند و آموزش دهد و آثارشان را به مرحله اجرا در آورد. این کار اصلی‌ترین کاری بود که در کمپانی باران انجام داده‌ایم. چراکه 40 هنرجو را آموزش دادیم و این زمینه را فراهم کردیم که افراد پس از آموزش گزینش شوند و در اجرای نمایش حضور داشته باشند و در نمایش «اتراق در خواب قیلوله» با کارگردانی میلاد نیک آبادی روی صحنه ایفای نقش کنند.»


وی در ادامه مهم‌ترین وظیفه کمپانی تولید تئاتر را ایجاد شرایط برای ورود دانش‌آموخته‌ها به فضای حرفه‌ای معرفی کرد.


مدیر تئاتر باران در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر این‌که آیا اجرای آثار نمایشی محدود به اجرای تئاتر در تماشاخانه باران خواهد شد، تشریح کرد: «اجرای تولیدات کمپانی تئاتر محدود به سالن باران نمی‌شود چراکه یک ماه و نیم پیش نیز نمایشی با حضور نیروهای حرفه‌ای در کاشان اجرا شد که از تولیدات کمپانی باران بود، البته ما درخواست‌های دیگری هم برای اجرا در سالن‌های تهران و شهرستان‌ها داریم که در حال بررسی است.»


تلاشمان را می‌کنیم که اسپانسرهای مالی از بیرون وارد تئاتر کنیم


وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی بر برنامه‌هایی برای بازگشت مالی فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مالی کمپانی باران گفت: «ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که اسپانسرهای مالی از بیرون وارد تئاتر کنیم و در این راستا دو قدم نیز با موفقیت برداشته‌ایم، اما از آنجا که تئاتر اقتصاد بیماری دارد کار ما سخت‌ است زیرا با توجه به این‌که برخی از سرمایه‌گذاران علاقه‌ای به کار فرهنگی ندارند باید کار توجیهی داشته باشیم که سرمایه‌گذاران بدانند مبلغی که با خود می‌آورند اگر سود مالی نداشته باشد به آنها بازگردانده می شود.»


وقار کاشانی همچنین بیان کرد: «ما در تئاتر دو عنوان را کم داریم که یکی مدیر بازرگانی تئاتر و دیگری مدیر فروش تئاتر است، ما در این کمپانی در حال فعال کردن مدیر بازرگانی برای جذب اسپانسر هستیم و تلاش می کنیم با فعال شدن مدیر فروش، اجرای نمایش محدود به مخاطب خاص نشود و مخاطب جدیدی به تئاتر بیاوریم.»


وی با اشاره به این‌که بجز اجرایی که در کاشان انجام شده دیگر تولیدات کمپانی تئاتر سود چندانی نداشته و یا متضرر شده، اضافه کرد: «ما در کمپانی باران نوع نگاهمان به این شکل است که افرادی برای آینده تئاتر تربیت کنیم. در حقیقت ما با سرمایه‌گذاری روی هنرجویان شرایطی را مهیا می‌کنیم که با افراد قرارداد بسته شود و هنرجویان مستعد در قبال حضور و اجرای تئاتر دستمزد دریافت کنند و علاوه برکار حرفه‌ای با با تولید، مدیر تولید و تهیه کننده و نوع قرارداد بستن و دفاع از حق و حقوق خود آشنا شوند. همه چشم ما برای بازگشت مالی به گیشه و مخاطب است و امیدواریم که در این راه موفق باشیم.»


مدیر کمپانی باران عنوان کرد: «ما پکیج تبلیغاتی آماده کرده‌ایم که مخاطب تئاتر را افزایش می‌دهد چراکه معتقدیم تنها مخاطب است که سرمایه ما محسوب می‌شود.»


وی همچنین با اشاره به شرایط نامساعد مالی در کمپانی تئاتر باران یادآوری کرد: «مرکزهنرهای نمایشی و انجمن نمایش بر خلاف قول‌های مساعدتی که تا به امروز داده‌اند حمایت و کمکی در تحقق و اجرای طرح‌ها نکرده اند.»


اتودزنی‌ها بر اساس توانایی‌های بازیگران


نیک‌آبادی در ادامه این نشست درباره نمایش «اتراق در خواب قیلوله» گفت: «ما کار را با 40 نفر آغاز کردیم و بعد از دوره کوتاهی که توانایی‌های افراد سنجیده شد گزینشی انجام دادیم که از این میان 11 نفر انتخاب شدند. با مشخص شدن افراد کار بر روی متن اثر آغاز شد و من از شفیعی زرگر که نویسنده توانگری است، خواستم تا در این راستا با ما همکاری داشته باشد. نمایشنامه با اتودزنی‌ها بر اساس توانایی‌های بازیگران انجام شد و متن رفته رفته در طول تمرینات تمایش تکمیل شد. ما تلاش کردیم که در اجرای این اثر نمایشی به سمت فرم نرویم که بچه هایی که قصد بازیگر شدن دارند فرصت ارائه خلاقیت های بازیگری نداشته باشند.»


زرگر درباره مضمون این اثر نیز تشریح کرد: «با توجه به این‌که دغدغه مشترک من و گروه روابط دوستی، بیم‌ها، ترس‌ها و امیدهایی است که هم نسل‌های من دارند، متنی در این پروژه به نگارش در آمد که شامل 5 قصه کوتاه است و حول محور ارتباطات زن و وشهری می گردد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب