اعتقادی به شکست طرحهای کاهش آلودگی هوا ندارم
آرزو میرزاخانی، گروه اجتماعی- در شرایطی که روز به روز بر شدت آلودگی هوای پایتخت افزوده میشود، شهرداری تهران وظیفه خود دید تا اقداماتی عملی برای مقابله با این مشکل آغاز کند که مهمترین آنها رواج استفاده از موتورهای برقی و تاکسیهای هیبریدی در کنار نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بوده است. بر همین اساس گفتوگویی با سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران داشتهایم که در ادامه میخوانید:
* با توجه به اینکه موتورسیکلتها یکی از مهمترین منابع آلاینده شهر تهران محسوب میشوند و شهرداری تهران امسال شعار «آسمان آبی، زمین پاک» را سرلوحه خود قرار داده و اعلام کرد که طرحی برای جایگزین کردن این موتورها با موتورهای برقی دارد، اکنون با گذشت ماهها از آغاز این طرح، چقدر موفق بودهاید و آیا طرح مذکور عملی میشود؟
- ثبتنام شرکتها برای تولید موتور برقی آغاز شده است و این شرکتها مشتریان خود را شناسایی کردهاند. نوع موتور نیز بر اساس نمونههایی که این شرکتها ارائه دادند، مشخص شده است. اما چون در گذشته در ایران موتور برقی بازاری نداشت و شناخته شده نبود، واردات نیز انجام نشده بود و بعد از انتخاب مشتری یک گروه در بخش واردات و گروهی نیز در بخش تولید محصولات، کار خود را آغاز کردند. بنابراین اکنون هم تولیدکنندگان داخلی و هم واردکنندگان در حال فعالیت هستند. یکی از محصولات این شرکتها تا چند روز آینده وارد گمرک بندرعباس میشود. منابع مورد نیاز تامین شده و هیچ مشکلی از لحاظ پرداخت یارانه برای خرید موتور سیکلت برقی وجود ندارد. تصور میرود در هفتههای آینده طرح موتور برقی اجرایی و عملیاتی خواهد شد. برای این اقدام نیز حتما از بودجه سال 94 استفاده میکنیم.
* تاکسیهای هیبریدی وارد چرخه حملونقل عمومی میشوند؟
- بله، اما به جز یکی دو مدل خودروی بسیار گران قیمت متاسفانه تاکنون هیچ خودروی هیبریدی تا این لحظه وارد کشور نشده است. در همین ارتباط هم با سازندهها و هم سرمایهگذارهای مربوطه ارتباط گرفتهایم و درخواست کردهایم خودرویی با قیمت مناسبتر در اختیار ما قرار دهند. به ما وعده دادهاند بعد از اینکه بتوانند مجوز وزارت صنایع را اخذ کنند و ثبت سفارشی انجام دهند خودروی مناسبی را به ما عرضه کنند. خوشبختانه شورای هماهنگی ترافیک کشور امسال مصوبهای برای تاکسیها داشتند که طبق آن غیر از اینکه تاکسیها میتوانند دوگانهسوز باشند، چنانچه استاندارد یورو 5 را اخذ کنند این امکان که بتوانند نسل جدید خودروهای بنزینی را دریافت کنند نیز وجود دارد. اکنون سرمایهگذارانی که به دنبال ورود در بخش تاکسیرانی هستند نیز در حال کار کردن بر روی این موضوع هستند. همچنین در بودجه سال 94 اعتبار لازم برای نوسازی تاکسیها در نظر گرفته شده است و 100 میلیارد تومان برای تسهیلات وام کم کارمزد در نظر گرفته شده تا بتوان تاکسیهای جایگزین را وارد چرخه حمل و نقل کرد. انشالله این امکان برای سال 94 فراهم میشود منتهی سرمایهگذاران ما باید در این باره پر کارتر باشند.
* از آنجا که مدت زیادی از آغاز طرح وارد کردن تاکسیهای هیبریدی و موتورهای برقی گذشته است، تصور نمیکنید این طرحها با شکست مواجه شده و ممکن است به علت قیمت بالایی که این خودروها دارند با استقبال شهروندان روبرو نشده و موفق نشوید؟
- من اعتقادی به طرح شکست خورده در زمینه کاهش آلودگی هوا ندارم، زیرا اغلب طرحهایی که آغاز کردهایم نزدیک به نتیجه شدهاند. به عنوان مثال اکنون یک خودروی کمری هیبریدی حدود 90 میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که یک خودروی بنزینی کمری حدود 150 میلیون تومان است و معلوم میشود خودروی هیبریدی بر خودروی بنزینی ارجحیت دارد و بسیار مقرون به صرفهتر است. پیشبینی ما برای رانندگان تاکسی این است که از این طرح استقبال خوبی میکنند و شرکتها نیز به دنبال تولید چنین خودروهایی هستند. البته شرکتهای داخلی قادر نیستند مستقیما این خودروها را وارد کنند و خودروسازان باید این کار را انجام دهند. بر همین اساس امیدواریم که خودروسازان داخلی کمی جدیتر به این موضوع ورود پیدا کنند.
* اعلام شده است که 2 هزار اتوبوس فرسوده در ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران وجود دارد، برای نوسازی این خودروها که هر لحظه امکان خرابی آنها وجود دارد چه برنامهای دارید؟
- در اعتبار سال 93 قرار بود شهرداری تهران 200 اتوبوس جدید دو کابینه به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کند که این اقدام انجام شد. اولین سری این اتوبوسها تا اواخر اسفندماه وارد خدمات حمل و نقلی شده و در فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده نیز مابقی این اتوبوسها تا سقف 200 دستگاه به ناوگان اضافه میشود. تعهد ما در نوسازی از بخش اعتبارات شهرداری انجام شده و پیگیر اعتبارات دولتی هستیم و امیدواریم که به نتیجه برسد.
انتهای پیام/