دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1394 - 16:14

ترجمه کتاب «فلزات کمیاب» کار مشترک عضو هیات علمی واحد نراق و کاشان

جلد نخست کتاب «فلزات کمیاب» تالیف اس. ونتسکی ترجمه دکتر صفیه دعاخوان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان و مهندس احسان دعاخوان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق از سوی انتشارات موجک درسال ۱۳۹۴ در قطع وزیری به چاپ رسید.
کد خبر : 45228

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در مقدمه کتاب «فلزات کمیاب» آمده است: عصر ما عصر پیشرفت‌های شگفت انگیز در علم و تکنولوژی است. بشر برای اولین بار به فضا سفر کرده است، انرژی هسته‌ای را مهار کرده است و راز سلول‌های بنیادی را کشف کرده است. بشر پیوسته وارد حوزه‌های جدیدی می‌شود اما یک حوزه فعالیت است که گرچه مانند تپه‌ها و کوه‌ها قدمت دارد ولی هنوز هم جذاب است. این حوزه متالورژی است؛ تولید و عملکرد فلزات و آلیاژ‌ها.


در ادامه مولف به اهمیت و ضرورت آشنایی با فلزات کمیاب در این کتاب پرداخته و می‌نویسد: در آغاز عصر تمدن، مردم فقط با تعداد اندکی از فلزات آشنایی داشتند. اما با گذشت زمان، عناصر جدیدی کشف و محدوده فلزات مفید نیز گسترش یافت. بعضی از آن‌ها هیچ مواد معدنی از خودشان ندارند و به صورت ناخالصی در فلزات دیگر یافت می‌شوند چنین عناصر پراکنده‌ای به گروه عناصر کمیاب تعلق دارند. تا دوران خاصی، علم اطلاعی درمورد اکثرفلزات نداشت و از آنجا که فلزات مورد بحث ما در طبیعت بسیار کمیاب هستند از آن‌ها به عنوان «فلزات کمیاب» نام می‌بریم.


در ادامه مولف می‌نویسد: هیچ حوزه تکنولوژی را نمی‌توانید پیدا کنید که با فلزات کمیاب، آلیاژ‌ها یا ترکیبات آن‌ها سر و کار نداشته باشد. برای مثال، فنربندی رشته‌های ظریف برای ابزار کشتیرانی با دقت بالا از آلیاژهای رنیم ساخته می‌شوند، گالیم در ساخت دماسنج‌های دمای بالا و فشارسنج‌ها کاربرد دارد سزیم مهم‌ترین جزء سلول‌های فتوالکتریک مورد استفاده در دیتکتورهای ترک خوردگی و برخی از وسایل دیگراست، لایه نازکی از ایندیم که بر روی بلبرینگ‌ها رسوب می‌کند از آن‌ها در برابر خوردگی محافظت می‌کند و طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد.


جلد اول این کتاب به برخی از فلزات کمیاب می‌پردازد. نویسنده بجای پرداختن به اطلاعات جامع درباره عناصر شیمیایی، اطلاعات جالب، حوادث خارق‌العاده و داستان‌های عجیبی را درباره فلزات کمیاب نقل می‌کند. از راه‌های پر دردسر کشفیات بزرگ علمی و راه‌هایی که هنوز در دنیای شگفت‌انگیز فلزات باید هموار شوند سخن می‌گوید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته