دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1398 - 18:13
توسط گروه جهادی «مهر بی‌نشان» صورت گرفته است؛

شناسایی آسیب‌های فرهنگی-اجتماعی مناطق سیل‌زده

گروه جهادی «مهر بی‌نشان» دانشگاه آزاد اسلامی طی سه سفر جهادی به مناطق سیل زده، آسیب‌های فرهنگی-اجتماعی این مناطق را شناسایی کرده است.
کد خبر : 450994
download (4).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کارگروه امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی دارای یک گروه جهادی به نام گروه جهادی «مِهر بی‌نشان» است. مهر بی‌نشان برگرفته از نام بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) است که باوجود بی‌نشانی مزار شریفشان، مهرشان همواره جاری است.


گروه جهادی مهر بی‌نشان با حمایت دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی و نفیسه فیاض بخش مشاور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده در مناطق آسیب‌دیده از سیل استان‌های لرستان و خوزستان ضمن برگزاری اردوهای جهادی با پشتیبانی خیرین و دانشگاه آزاد اسلامی در کنار امدادرسانی و تأمین مایحتاج آسیب دیدگان به فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و تربیتی پرداخته و شناخت و معرفی آسیب‌های اجتماعی و روانی در حوزه زنان از اهداف فعالیت‌های این گروه جهادی است.


مقصد گروه جهادی مهر بی‌نشان مناطق آسیب‌دیده از سیل در استان‌های لرستان و خوزستان بود. این گروه جهادی به‌صورت یک گروه ۲۵ نفره متشکل از روان‌شناس و مشاور، پزشک، مُبلغ و... به مناطق اعزام شدند. اعزام نخست گروه جهادی مهر بی‌نشان به منطقه چم خوشه، چم حسین، درمره، حیات الغیب، معمولان و زمزم استان لرستان بوده است.‌


 این گروه جهادی دومین سفر بازدید خود به مناطق چم حسین، حیات الغیب و چم خوشه استان لرستان و مناطق مگران 3، سید ناصر و البوعیده 2 استان خوزستان رفتند. هم‌چنین سومین سفر گروه جهادی مهر بی‌نشان  از مناطق شیخ گل، درمره، چم دانه، هفت‌چشمه، ورپل، زمزم، حیات الغیب، قالبی، چم حسین و دوره چنگی استان لرستان بازدید صورت گرفت.


در این سه سفر گروه جهادی مهر بی‌نشان تعداد زیادی کولرگازی، کولر بانکی بزرگ، وسایل جهیزیه، پشه‌بند نوزاد، کالسکه و گهواره نوزاد، شیر خشک، پوشک بچه، وسایل بازی و لوازم‌التحریر، پیراهن زنانه، چادر مشکی و رنگی، روسری، سجاده و نذورات و قربانی در روز عید غدیر به جهت اطعام، لباس، تن ماهی، تلویزیون، ماشین لباسشویی، قالی 12 متری اهدا کرده است.


برنامه‌های فرهنگی-اجتماعی گروه جهادی مهر بی‌نشان


بسیاری از فعالیت‌های کارگروه فرهنگی ضمن دیدار میدانی با آسیب دیدگان در مساجد روستاها (جهت شناختن مساجد به‌عنوان مراکز اصلی فرهنگی اجتماعی) به اجرا درآمد. ازجمله برگزاری جشن عید غدیر، عید ولایت با تهیه و توزیع اطعام در روستاها با کمک روستائیان و فرهنگ‌سازی اطعام در غدیر، اجرای مسابقات فرهنگی (حفظ سوره‌های کوچک قرآنی، احکام، نماز، اذان و اقامه، حجاب و...) و اهدای جوایز است. هم‌چنین استقرار تیم‌های روان‌شناسی و مشاوره و ارائه خدمات درزمینه افزایش تاب‌آوری، افزایش روحیه امید و تقویت انگیزه زندگی، مشاوره‌های خانوادگی، حجاب و... به خانواده‌ها خصوصاً زنان و ایجاد شیرخوارگاه‌های حضرت علی‌اصغر (ع) مخصوص مادران باردار و نوزادان شیرخواره با تجهیز کولر از دیگر برنامه‌های فرهنگی-اجتماعی این گروه جهادی است.


برقراری ارتباط صمیمانه با اهالی روستا در معابر و اماکن عمومی روستا توسط جهادگران (به‌خصوص اعضای کارگروه فرهنگی)، باعث دلگرمی و اعتماد اهالی به جهادگران و همکاری در روند فعالیت‌های اردوی جهادی بود.


آموزش احکام و واجبات دین از دیگر اولویت‌های برنامه‌های فرهنگی-اجتماعی گروه جهادی مهر بی‌نشان است که شامل آموزش‌های احکام اولیه، نمازخواندن و سایر اعمال دین می‌شود که توسط گروه مبلغان خواهر اعزامی به زنان و کودکان آموخته‌شده تا آن‌ها بتوانند در آینده از بهره‌های معنوی استفاده کنند.


کلاس‌های فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان


برای گنجاندن مفاهیم اخلاقی خصوصاً صبر، امید، تلاش و خودباوری، به‌طوری‌که کودکان با دیدن نمایش یا گوش کردن به یک داستان جذاب بتوانند مفاهیم اخلاقی را بهتر در ذهن بگنجانند توسط گروه کودک و نوجوان گروه جهادی مهر بی‌نشان به اجرا درآمد.


آسیب‌های فرهنگی-اجتماعی شناسایی‌شده توسط گروه جهادی مهر بی‌نشان


یکی از آسیب‌های اجتماعی در منطقه لرستان خودکشی زنان، خصوصاً مادران است، علت این خودکشی‌ها به دلیل ویرانگری سیل و افسردگی و ناامیدی پس‌ازاین بحران، متأسفانه آمار زنان و مادرانی که دست به خودکشی به‌صورت خودسوزی زده بودند قابل‌توجه بود. این آمار در برخی روستاها به سه الی چهار مادر می‌رسید.


در بحث‌های اعتقادی نارسایی‌های زیادی در استان لرستان وجود داشت ناآشنایی نسبت به بدیهی‌ترین احکام و عدم رعایت آن آسیبی بود که البته سال‌ها در منطقه ریشه داشت و متأسفانه جهت حل این مسئله کار مؤثری نشده بود.


بیکاری باعث اعتیاد در مردان روستا شده و این عامل تشدیدکننده افسردگی و ناامیدی در بین خانواده‌ها خصوصاً زنان شده است؛ به‌طوری‌که کمترین رغبت و انگیزه‌ای درترمیم مشکلات و رسیدگی به فرزندان و نظافت منزل و پخت‌وپز آشپزی نداشته و منتظر کمک بودند. از طرفی شرایط برای خانم‌های باردار بسیار مشکل بوده و امکانات پزشکی و نبود دارو و درمان یکی دیگر از مشکلات شایع و منطقه است.


از عمده مشکلات روستاها نداشتن آب شرب و بهداشت است که در بعضی از روستاها بااینکه کنار رودخانه هستند، آب حتی برای رفع تشنگی ندارند. به‌عنوان‌مثال روستای زمزم (که اسم آن یادآور چشمه زمزم هست) متأسفانه بیش از چهار سال است که مشکل آب وجود دارد, بااینکه نزدیک رودخانه هستند و لوله‌کشی هم شده است اما متأسفانه به دلیل اتمام بودجه پیمانکار کار را رها کرده و آب به روستا نرسیده است.


در بعضی روستاها جمعیت به ۳۰۰ خانوار می‌رسید که بدون آب زندگی می‌کردند یا با یک لوله بسیار کوچک آب شرب مجبورند ساعت‌ها در نوبت بایستند و فقط آب خوردن را تأمین کنند. بحث بهداشت فردی و رعایت احکام اصلاً در برخی از این روستاها امکان‌پذیر نبود. کودکان در پی بی‌آبی و گرمای شدید منطقه آسیب‌های فراوانی دیدند و برای حمام کردن آنان مکان‌های مناسبی وجود نداشت که این نیز یکی دیگر از آسیب‌های فرهنگی-اجتماعی شناسایی‌شده بود.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته