فناوری نوظهور 2 و نیم میلیون شغل در منطقه ایجاد میکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اراک، محمدرضا سپهری به مناسبت هفته پژوهش در سخنرانی علمی با موضوع «آینده کار و آموزش» که با حضور جمعی از مقامات استانی و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد با بیان اینکه خلاق کسی است که بتواند بین پدیدههای غیرمرتبط ارتباط برقرار کند، گفت: «نخستین فناوری نوظهور در دنیا 2 و نیم میلیون شغل در منطقه طی چند سال آینده ایجاد خواهد کرد که در این زمینه اینترنت اشیا، هوشمصنوعی، بلاکچین، رباتیک، فضایی مجازی، چاپگرها سهبعدی، نسل پنجم شبکههای ارتباطات سیار، هوش تجاری و سیستمهای تشخیص هویت نقشهای مهمی را ایفا خواهند کرد.»
وی تأکید کرد: «فضاهای وب، فضاهای مجازی، دسترسی به کتابهای صوتی و اینترنتی، رادیویی، دسترسی به کتابخانهها و آخرین دستاوردهای علمی و اتاق فکر دنیا فرصتهای خوبی را برای دانشگاهیان فراهم کرده است، این در حالی است که باید سیاستها و خطمشیهای خود را با توجه به پیشرفت دانش بشری تغییر دهیم و همگام با جهان در راستای دستیابی به پیشرفت و آخرین تکنولوژیها حرکت کنیم.»
دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارت گفت: «هفته پژوهش فرصت مغتنمی است برای جامعه دانشگاهیان تا در نشستهای تخصصی، ارتباط حوزه دانش را با حوزه عمل بررسی کنند.»
دغدغه چگونگی آینده کار و آموزش
سپهری تصریح کرد: «در کشور ما بسیاری از تصمیمات مبتنی بر پژوهش اتخاذ نمیشود؛ بنابراین مشکلات عدیدهای را در کشور شاهد هستیم و چگونگی آینده کار و آموزش یکی از دغدغههای ما مسئولان و دانشجویان به شمار میرود.»
این مقام مسئول تأکید کرد: «شکلهای جدید کار، فرصتها و چالشهای پیشروی آینده کار و آموزش، مشارکت زنان در بازار کار در آینده، تغییر مهارتها، ویژگیهای انقلاب صنعتی چهارم، سیاستگذاریهای دولت در بحث کار و اشتغال مواردی هستند که باید به آنها توجه بیشتری داشته باشیم.»
سپهری ادامه داد: «در آن زمان که انقلاب صنعتی ایجاد شد، کارگران در کارخانههای منچستر کودکانی بودند که 16 ساعت در روز با شرایط سختی کار میکردند.»
عضو هیئتعلمی مؤسسات بینالمللی کار در کشور یادآور شد: «بعد از جنگ جهانی اول و قبل از تشکیل سازمان ملل برای بهبود شرایط کار در جهان، ترویج کار انسانمحور و برای توسعه عدالت اجتماعی و کمک به تحکیم صلح جهانی، سازمان بینالمللی کار در سال 1919 تشکیل شد که ایران نیز یکی از اعضای بنیانگذار این سازمان بود.»
وی یادآور شد: «هرساله کنفرانسهای بینالمللی با حضور کشورهای مختلف در سازمان بینالمللی کار در ژنو سوئیس در ماه ژوئن تشکیل میشود بهطوریکه همه کمیسیونهای این کنفرانس در سه ضلع کارگران، کارفرمایان و نمایندگان دولت با شعار انسانمحوری و عدالتاجتماعی شکل میگیرد.»
دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارت کشور تأکید کرد: «تحولات مفاهیم کار در دنیای امروز با عنوان کار شایسته، برنامه کار در دنیا توسط سازمان بینالمللی کار، ترویج و تضمین کار انسانمحور، گفتگوهای اجتماعی بین کارگران، کارفرمایان و دولت، حمایتهای اجتماعی (بیمه و تأمین اجتماعی) و شاخصهای توسعه پایدار مورد توجه است.»
توسعه پایدار 17 هدف دارد
سپهری اضافه کرد: «توسعه پایدار 17 هدف دارد که چهارمین آن در زمینه آموزش و هشتمین هدف، کار شایسته است این در حالی است که سازمان بینالمللی کار، امسال را سال، آینده کار اعلام کرده است.»
این مسئول افزود: «کمیسیون جهانی آینده کار، بیانیهای با عنوان کار برای آیندهای درخشانتر درباره شکلگیری آینده کار صادر کرد که فقط نیاز انسان را به لحاظ معیشت، درآمد و حقوق تأمین نمیکند؛ بلکه معتقد است فرد باید به لحاظ خانوادگی تعادل را بین اشتغال و زندگی برقرار کرده و اشتغال بدون تبعیض باشد بهگونهای که کرامت انسانی رعایت شود.»
وی افزود: «باید رفتار منصفانه در کارها بین انسانها و زن و مرد وجود داشته باشد تا فرصتهای برابر برای آموزش و کار در اختیار همه با شرایط آزاد و ایمن قرار گیرد.»
عضو هیئتعلمی مؤسسات بینالمللی کار در کشور با بیان اینکه فرهنگ گفتمان باید در محیطهای علمی، کار، اقتصادی و.. شکل گیرد، خاطرنشان کرد: «فرآیند مذاکره، مشاوره و تبادل اطلاعات بین نمایندگان دولت، کارگر و کارفرما باید صورت گیرد تا بتوانند با یکدیگر موافقتنامههای جنبی بر اساس منافع مشترک تنظیم کنند نه بر اساس مواضع مشترک؛ چراکه ممکن است مواضع کارگر و کارفرما متفاوت باشد؛ اما منافع مشترک در راستای منافع ملی کشور داشته باشند.»
سهجانبهگرایی ابزاری برای مشارکت کارگران، کارفرمایان و دولت
سپهری تصریح کرد: «سهجانبهگرایی ابزاری است برای مشارکت کارگران، کارفرمایان و دولت در عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تا تعامل ذینفعان و شرایط ایجاد کار و اشتغال در کشور فراهم شود که این امر، حمایتهای اجتماعی را نیز به دنبال خواهد داشت.»
این مسئول افزود: «تغییرات جمعیتی، تغییرات تکنولوژیکی و فناوری، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی روندهایی اساسی و کلانی است که آینده کار را تغییر میدهند.»
وی لازمان و لامکان بودن را دو ویژگی کار آموزشی عنوان کرد و گفت: «کمرنگ شدن مرز بین زندگی و کار نشان میدهد این دو با هم مخلوط شده و در آینده نیز سرعت بیشتری میگیرد بهطوریکه افراد فعالیتهای خود را که در محل کار انجام میدادند در محل زندگی خود هم انجام میدهند و کنترل میکنند.»
رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی تأکید کرد: «انجمنهای فارغالتحصیلان نرمافزار و سختافزار باید با هم انجمن تخصصی داشته باشند تا پلتفرمهای همکار را در پارکهای علموفناوری و در سراهای نوآوری که دانشگاه آزاد در حال تشکیل آنهاست، پارکهای کارآفرینی، شتابدهندهها و استارتآپها را تشکیل دهند تا بتوانند برای شکلگیری اقتصاد دانشبنیان همکاریهای مشترک را بر روی کارهای پلتفرمی داشته باشند.»
وی اظهار کرد: «این سیستمهای یادگیری، باز، مادامالعمر و انعطافپذیر بوده و سبب میشود استعدادهای موجود ما در جنگ استعدادها و مدیریت استعدادها در کشور حفظ شود بهگونهای که این پیوند بین بازار کار و آموزش عالی، آموزش عمومی، متوسطه و آموزشهای مهارتی ایجادشده و نظریه پیوندگرایی برقرار میشود.»
هفته پژوهش فرصتی برای تمرکز بر ابعاد مختلف پژوهش
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک هم در این نشست گفت: « هفته پژوهش فرصت مناسبی برای تمرکز بر ابعاد مختلف پژوهش، نوآوری و فناوری است.»
حسین کلانتری اظهار کرد: «هفته پژوهش فرصت مناسبی برای بررسی چالشهای پژوهشی بین دانشجویان و اعضای هیئتعلمی است.»
وی افزود: «این هفته فرصتی است تا با تعامل و برگزاری نمایشگاه فنبازار، مصاحبه مطبوعاتی و معرفی افراد برتر بتوانیم نقش هفته پژوهش را بهتر نشان داشته باشیم.»
به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، رتبه این واحد دانشگاهی در مقایسه با سال گذشته با افت چشمگیری مواجه بوده است.
کلانتری خاطرنشان کرد: «امیدواریم با اقدامات برنامهریزیشده در هفته پژوهش بتوانیم فعالیتهای پژوهشی، آموزشی، نوآوری و کارآفرینی را در دانشگاه رقمزده و امسال و سال آینده شاهد نتایج بهتر و فعالیتهای متنوع و خوبی باشیم.»
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/