دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1398 - 17:30
آنا گزارش می‌دهد؛

تکذیب صندلی‌فروشی در اتوبوس‌های شرکت واحد؛ طرحی که قرار بود اجرا شود!/ تعجیل مدیران شهری یک طرح استارت‌آپی را تعطیل کرد

تعجیل مدیران شهری در معرفی یک طرح استارت‌آپی در حوزه حمل و نقل عمومی باعث شد این طرح پیش از ارائه در شورای اسلامی شهر تهران لغو شود.
کد خبر : 448810
n00710103-b.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اواخر هفته گذشته خبری مبنی بر فروش صندلی‌ اتوبوس‌های درون شهری پایتخت به نقل از پیمان سنندجی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران فضای رسانه‌ای را در پایتخت تحت‌الشعاع خود قرار داد.


اصل خبر این بود که شرکت اتوبوسرانی تهران قصد دارد سیستم امکان خرید صندلی برای مسیرهای خاص توسط مسافران را در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی کند.


این سیستم با نام مخفف DRT به‌‌دنبال آن بود تا در مسیرهایی خاص که در ساعات پیک دارای تقاضای زیاد سفر است اقدام به فروش ساعتی صندلی‌های اتوبوس کند.


روش بهره‌مندی از این سرویس به این‌گونه بود که مسافران از طریق اپلیکیشنی که بر روی گوشی‌های هوشمند خود نصب خواهند کرد از وجود چنین سرویسی در مکانی که هستند مطلع شده و اقدام به پرداخت و رزرو صندلی می‌کنند.


مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران ضمن اظهار امیدواری نسبت به راه‌اندازی این طرح در آذرماه امسال گفته بود نرخ محاسبه شده برای این صندلی‌ها کمی بیشتر از اتوبوس‌های معمولی است. 


از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح این بود که میزان تقاضای سفر در یک مسیر پیش‌بینی می‌شد و بر همان اساس اتوبوس به تعداد مناسب در زمان خاص ارائه خدمت می‌کرد، همچنین این طرح این امکان را فراهم می‌کرد تا رانندگان اتوبوس‌ مجبور نباشند با سرفاصله کوتاه یا مسافران اندک تردد کنند.


این درحالی است که رسانه‌ای شدن این خبر، واکنش‌های مختلف مدیران شهری را در پی داشت.


علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در اظهارنظری این موضوع را مطرح کرد که اولویت فعلی شهرداری پیگیری مصوبه شورای اقتصاد به‌منظور افزایش ناوگان است.


اعطا عنوان کرد که در شرایط ملتهب جامعه به‌واسطه افزایش نرخ بنزین مسئولان شهری نباید طرح‌هایی را ارائه دهند که تبعیض و نابرابری را به ذهن متبادر می‌کند.


وی می‌گوید در بحث فروش یا رزرو صندلی اتوبوس با قیمت بالاتر شورای شهر تهران و کمیسیون عمران و حمل و نقل از چنین تصمیمی مطلع نیست و مجوزی برای فروش یا رزرو صندلی های اتوبوس با قیمت بالاتر به شهرداری نداده است.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران پیگیری این موضوع را از جانب شهردار پایتخت مطرح کرد که منشاء آن چه بوده است؟


الهام فخاری عضو دیگر شورای شهر بود که در توئیتی طرح این ایده را بدون تأیید شورای اسلامی شهر تهران محکوم کرد و در توئیتی نوشت:


«مصاحبه‌ای در مورد ایده فروش و رزرو صندلی اتوبوس خبری شده.مطرح کردن خبر ایده یا طرح‌هایی که به حق همگان به شهر مربوط است، بدون آن که در شورا (نهاد سیاست‌گذار و ناظر) مطرح و تایید شده باشد،آن‌هم در این شرایط دشوار مردم،جای تامل، برخورد و بازخواست فوری دارد.»



مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران نیز در توئیتی ضمن اعلام مخالفت با این طرح نوشت:


«#تهران_برای_همه؛ یعنی دسترسی یکسان و عادلانه به خدمات از جنوب تا شمال شهر.
به عنوان نماینده مردم در #شورای_شهر_تهران با هر طرحی که #عدالت در #خدمت_رسانی به #مردم را به بهای پرداخت بیشتر قربانی کند مخالفت خواهم کرد.»



محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به این طرح در کانال تلگرامی خود این موضوع را این‌گونه مطرح کرد: «بدین‌وسیله اعلام می‌کنم چنین موضوعی در هیچ یک از جلسات کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش مطرح  و هیچ مجوزی هم از سوی شورای شهر برای آن صادر نشده است. به مسئولین حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تذکر می دهم قبل از طرح چنین مسایلی در رسانه‌ها، کمی فکر کنند.»


این واکنش‌ها در فضای مجازی شهردار تهران را نیز به واکنش واداشت به‌طوری‌که پیروز حناچی در یک پیام توئیتری نوشت:


«۱/خبر و بحث‌های جانبی مطرح‌شده درباره فروش صندلی‌های اتوبوس غلط است و موضوعیت ندارد.


طی تماسی با معاون حمل و نقل، اکیداً به وی دستور دادم از اجرای هر طرحی که موجب نگرانی شهروندان شود خودداری نمایند.»


«۲/در شرایط فعلی معیشتی مردم، شهرداری تهران همه توان خود را مصروف تسهیل دسترسی ارزان و حداکثری مردم به حمل و نقل عمومی خواهد کرد.»



تکذیبیه مدیران شهری در خصوص صندلی‌فروشی اتوبوس‌های شرکت واحد در حالی صورت گرفت که بنابر اذعان شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه این طرح اصلاً با هدف درآمدزایی نبوده است و از آن تحت عنوان سیستم جدید تقاضامحور یاد شد -که مدتی پیش رسانه‌ای هم شده بود ولی واکنش چندانی به‌دنبال نداشت- براساس موضوع مطرح شده، این خطوط قرار بود در ساعت محدودی در ساعت پیک مسافر، فعالیت کند و براساس نیاز مشتری نیز این اتوبوس در آن خط پیش بینی شود. به‌طور مثال اگر در ساعتی مسافران میدان آرژانتین به آزادی از طریق سیستم‌های آنلاین صندلی اتوبوس را رزرو کنند در همان ساعت این اتوبوس در همین ساعت فعالیت می‌کند و در باقی ساعت‌ها، اتوبوسی در این محدوده تردد نخواهد داشت.


به‌نظر می‌رسد رسانه‌ای شدن این طرح پیش از ارائه آن در شورای اسلامی شهر تهران باعث شد این طرح بسوزد. 


این طرح به‌عنوان یک استارتاپ در حوزه حمل و نقل شهری مطرح شده بود و هدف آن شاید یک‌شکل از خدمات دربستی محسوب می‌شد که با حرف و حدیث‌های مطرح شده در نطفه خفه شد، طرحی که اگر اجرا می‌شد شاید پس از گران‌ شدن ناگهانی بنزین اعتراض بخشی از جامعه را به همراه داشت.


سید محمد مهدی میران زاده


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

برچسب ها: پیمان سنندجی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته