دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1398 - 19:38
محقق داروهای گیاهی در گفتگو با آنا؛

توزیع دارو تنها در انحصار شرکت‌ها است/ بومی سازی داروهای خارجی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: ضروری است که دولت در توزیع، فروش و بازاریابی محصولات دانش‌بنیان و توجه به عدم ورود کالاهای مشابه خارجی بیشتر دقت کند و با اعطای وام حمایت واقعی خود را از صادرات محصولات دانش‌بنیان در اولویت قرار بدهد.
کد خبر : 445613
Untitled.png

علی مازوجی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم‌، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: دولت باید در توزیع، فروش و بازاریابی محصولات دانش‌بنیان و توجه به عدم ورود کالاهای مشابه خارجی بیشتر دقت کند و با اعطای وام حمایت واقعی خود را از صادرات محصولات دانش‌بنیان در اولویت قرار بدهد.


وی با بیان این‌که سیاست‌گذاری‌های دولت باید در جهت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و بازاریابی جهانی برای شرکت‌های دانش‌بنیان معطوف شود افزود: اعطای وام‌های نقدی و کوتاه‌مدت از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود چراکه کمک به اقتصاد، بی‌نیازی کشور از واردات، استفاده از ظرفیت بالای کشور در تولید داروهای گیاهی، استفاده از ظرفیت حمایتی مالی بخش دولتی، استفاده از حمایت‌های قانونی، پیاده کردن ایده‌های فناورانه و تجاری‌سازی علم از محرکه‌ها و اهداف اصلی راه‌اندازی یک شرکت دانش‌بنیان است.


مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: با مشارکت همکاران هیئت‌علمی دانشگاهی در رشته‌های مختلف مرتبط با گیاهان دارویی تیم اولیه شرکت دانش‌بنیان باهدف ساخت طراحی و تولید داروهای گیاهی از گیاهان دارویی که تاکنون محصولی از آن‌ها در کشور ساخته نشده بود راه‌اندازی شد.


وی بابیان این‌که این شرکت دانش‌بنیان از سال 94 اولین فعالیت خود را با انجام طرح پژوهشی مرتبط درون دانشگاهی آغاز کرد گفت: باهدف تحقق اهداف اولیه در پروژه ساخت دارو و یافتن زیستگاه‌های گیاه آب بشقابی در استان گیلان که به‌عنوان ماده اولیه ساخت داروها استفاده می‌شود. تحقیقات آغاز و نخستین تولیدات شرکت نمونه اولیه دارویی تحت عنوان کپسول ویتاسنت و کرم درمال مدیک بود که بعد‌ها تبدیل به چهار دارو با چهار برند مجزا شد.


بومی سازی داروهای خارجی و کاهش قیمت نسخه‌ها


محقق حوزه داروهای گیاهی بابیان این‌که چهار محصول مشابه خارجی دارند و با فرایند مهندسی معکوس بومی‌سازی شده‌اند اظهار کرد: هزینه تولید محصولات ایرانی در مقایسه با نمونه خارجی، حداکثر ۱۰ درصد است، تولید داروهای بومی برای کشور صرفه‌جویی ارزی داشته و می‌تواند از ورود داروهای گران‌قیمت به کشور جلوگیری کند.
وی گفت: این محصولات دانش‌بنیان در صنعت داروسازی برای درمان ضایعات حاد و ضایعات مزمن پوستی، افزایش کیفیت عمر ناشی از کاهش استرس و اضطراب درمان افسردگی، کلاژن سازی پوست، افزایش حافظه، یادگیری و ادراک، درمان اختلالات خواب و جلوگیری از آلزایمر تأثیر بسزایی دارند.


مازوجی با اشاره به این‌که عقد قرارداد تولید انبوه سه محصول با یکی از شرکت‌های داروسازی کشور و قرارداد تولید دمنوش با بخش خدمات تخصصی دارویی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی انجام‌شده است، گفت: تولید انبوه این محصولات دانش‌بنیان حداقل سه درصد به استقلال علمی کشور در حیطه گیاهان دارویی کمک کرده است.
وی در زمینهٔ بومی‌سازی این دانش تصریح کرد: فرمولاسیون جدید و بومی برای کرم‌های پیلیسنت و درماسنت و اهلی سازی گیاه سنتلا اسیاتیکا یا آب بشقابی برای اولین بار در ایران و خاورمیانه از گیاه وحشی در استان گیلان و همچنین تولید زراعی و گلخانه‌ای این گیاه از ژن ارزشمند ایرانی دستاورد تحقیقات دانشمندان ایرانی است.


موانع کار و تولید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان


تولیدکننده داروهای گیاهی با اشاره به موانع و مشکلات تولید انبوه محصولات در داخل کشور گفت: اجباری بودن توزیع دارو توسط شرکت‌های پخش و نداشتن راهکار موازی برای بقای شرکت‌های دانش‌بنیان نو پا در حوزه دارو، عدم در اختیار داشتن زمین کشاورزی جهت تولید انبوه گیاه آب بشقابی در شمال کشور و عدم همکاری سازمان‌های مرتبط از موانع تولید انبوه مواد اولیه این گیاهان دارویی است.
وی عدم همکاری اکثریت شرکت‌های پخش دارو با محصولات دارویی داخلی را ارزان‌قیمت بودن آن دانسته و تصریح کرد: شرکت‌های پخش دارویی به دلیل این‌که سود زیادی از محصولات خارجی به دست می‌آورند تمایلی به فروش داروهای داخلی ندارند ازاین‌رو مقاومت برخی پزشکان در حوزه پوست و مو به تجویز داروهای جدید ایرانی می‌تواند به دلیل ارزان‌تر شدن تدریجی نسخه‌های درمانی برای بیماران باشد.
 



مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: درخواست تخفیف‌های نجومی و نمونه‌های رایگان از سوی اکثریت داروخانه‌ها برای معرفی داروهای ایرانی از دیگر مشکلات این حوزه به‌حساب می‌آید.



وی بابیان این‌که اعضای اصلی این شرکت 7 نفر هستند که شامل مسئول فنی، دو نفر مدرایب،کارشناس امور اداری، کارگر دائم زراعی و مسئول حسابداری شغل مستقیم ایجاد شده است، تصریح کرد: این شرکت دانش‌بنیان توانسته است به‌صورت غیرمستقیم برای بیش از 75 نفر در زمینهٔ تولید کارخانه‌ای دارو‌ها، حمل‌ونقل درون‌شهری، بازاریابی و فروش، آزمایش‌ها و آنالیزهای آزمایشگاهی، کشاورزی زراعی و گلخانه‌ای، عملیات صحرایی، حمل‌ونقل بین‌شهری، خشک‌کردن، پاک کردن و خرد کردن مواد اولیه اشتغال ایجاد کند.
مازوجی در خصوص حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: حمایت‌های دولتی درمجموع با مشکلات اقتصادی رقم قابل‌توجهی نیست. برای تولید داروهای گیاهی داخلی 120 میلیون تومان از ستاد فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و 100 میلیون تومان از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت شده که این رقم‌ها در مقابل هزینه‌های فرآوری و تولید داروهای داخلی بسیار ناچیز است.


انتهای پیام/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته