دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مهر 1394 - 11:44

همایش« فرهنگ بومی، هویت ملی» از سوی دانشگاه آزاد اسلامی روانسر برگزار شد

همایش« فرهنگ بومی، هویت ملی» در تالار وحدت شهرستان روانسر برگزار شد .در این مراسم که به همت دانشگاه آزاد اسلامی روانسر برگزار شد، فرماندار روانسر، روسای ادارات و دانشگاه‌ها، نخبگان و استادان اورامانات، دانشجویان، فرهنگیان و مردم روانسر حضور داشتند.
کد خبر : 43389

به گزارش خبرنگار آنا، مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید از سوی "یعقوب نادری" قاری برجسته روانسر و از استادان دانشگاه و نواخته شدن سرود پرافتخار ملی کشور آغاز شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد روانسر در این مراسم با قدردانی از حضور اندیشمندان گفت: در روزگاری که هجوم بیگانه تهدید بسیار بزرگی برای فرهنگ بومی است، نسل امروز نیاز دارد که با فرهنگ بومی و هویت خود آشنا شود و این مهم مگر با تلاش مسئولان جامعه ممکن نمی‌شود .


دکتر فرهاد مرادی بیان کرد: برای هر فرد ایرانی موجب افتخار است که می تواند نماینده فرهنگی باشد که از نظر قدمت و اهمیت واجد مقام ارجمندی است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روانسر پرسش هایی را نظیر نقش فرهنگ ملی در توسعه ملی، نقش فرهنگ بومی در تقویت فرهنگ و هویت ملی، بررسی سیر تحول فرهنگ بومی در اورامانات و جایگاه کنونی آن در این همایش عنوان کرد.


کردها هر کجای دنیا که باشند ایرانی هستند


فرماندار شهرستان روانسر در این همایش، ابتدا شهادت سردار همدانی را تسلیت گفت و افزود: «هویت» و «فرهنگ» مجموعه ای از صفات و مشخصاتی هستند که باعث «تشخص» یک فرد یا اجتماع از افراد و جوامع دیگر می‌شود.


فرماندار روانسر: زبان کردی یکی از غنی ترین زبان‌های موجود بوده که دارای بیش از چهارده لهجه و گویش است و ریشه این زبان به تاریخ مادها برمی گردد و ما کردها افتخار می کنیم و می گویم کردها هرکجای دنیا که باشند ایرانی هستند

حسین ویسمرادی، هویت ملی را به معنای احساس تعلق و وفاداری به عناصر و نمادهای مشترک در اجتماع ملی و در میان مرزهای دانست و گفت : مهم تریی عناصر و نمادها که سبب شناسایی و تمایز افراد با هویت های ملی گوناگون از یکدیگر می شوند، سرزمین، دین و آیین، اداب و مناسک، تاریخ، زبان و ادبیات، مردم و دولت است و رابطه عاطفی افراد با محل سکونت خود آنان را برای دفاع از سرزمین خود حاضر می‌کند.


وی افزود: زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﯽ ﯾﮏ ﻣﯿﺮاث ﻋﻈﯿﻢ و ﺑﺎﺷﮑﻮه و ﺑﺴﯿﺎر ارزﺷﻤﻨﺪ است که ﻣﺎﯾﻪ ﺳﺮﺑﻠﻨﺪی و از ﮔﻨﺠﯿﻨﻪ ﻫﺎی ﻋﻈﯿﻢ ﻣﻮارﯾﺚ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ ماست.


ویسمرادی بیان کرد: فرهنگ بومی را باید از فرهنگ شاعران، بزرگان، عارفان و زاهدان شناخت که در منطقه ما این چنین افرادی بی‌شمارند.


وی در پایان گفت: زبان کردی یکی از غنی ترین زبان‌های موجود بوده که دارای بیش از چهارده لهجه و گویش است و ریشه این زبان به تاریخ مادها برمی گردد و ما کردها افتخار می کنیم و می گویم کردها هرکجای دنیا که باشند ایرانی هستند.


روانسر دارای هر سه عنصر بزرگ تمدن است و باید با ایجاد مرکز توریستی، این منطقه معرفی شود



در این همایش "دکتر محمدعلی سلطانی" محقق و پژوهشگر کرمانشاهی سخنران و کارشناس همایش، فرهنگ بومی را یکی از مهمترین مباحثی دانست که باید به آن پرداخته شود و نسل جوان در راستای تقویت هویت ملی خود باید فرهنگ بومی خود را بشناسند.


سلطانی با اظهار تاسف از درنگ ایجاد شده و عدم پرداختن مجامع علمی و دانشگاهی و مسئولان خواستار توجه بیشتر به این امر مهم شد و بحث فرهنگ بومی و هویت را یکی از بحث های مهم در طول تاریخ دانست.


این محقق برجسته مبحث "هویت" را مسئله ای روانشناختی و انسانی دانست که وجه تمایز بین انسان و حیوان همین مسئله هویت است.


سلطانی بیان کرد: در اسلام و تعالیم بزرگان دینی ما به این مهم پرداخته شده و آمده که "من عرف نفسه ،فقد عرف ربه" هویت و خودشناسی مقدمه و اساس خداشناسی است.


در این مراسم دو شاعر برجسته "رضا کرمی" و "حسین محمدی" فرزند "احمد داوشی " شاعر برجسته روانسری با شعر خوانی خود حضار را به وجد آوردند

وی، اورامانات و کرمانشاه را دارای قدمت فرهنگی دانست که در تمامی زاوایای فرهنگی مثل موسیقی، هنر ، ادبیات و... سرآمد است و مشاهیر و بزرگان این منطقه همچون بانوان اهل علم و ادبی که در منطقه بوده اند و متاسفانه ناشناخته مانده اند که باید با برگزاری جلسات و همایش های متعدد و منظم این مفاخر علمی و ادبی و فرهنگی به نسل جوان معرفی شوند.


سلطانی بیان کرد: روانسر دارای هر سه عنصر بزرگ تمدن است و باید با ایجاد مرکز توریسمی، این منطقه معرفی شود.


این محقق برجسته کرد افزود: جوان ما امروز زمینه هویت سازی می خواهد که باید مسئولان امر این مهم را در نظر داسته باشند و مباحثی نظیر گردآوری داستان ها و روایات محلی، گردآوری نواهای و موسیقی محلی، گردآوری ضرب المثل های کردی، گردآوری ترانه‌های کردی، بزرگداشت و گردآوری زندگینامه مفاخر منطقه را برای پژوهش و بررسی با هدف معرفی فرهنگ بومی به دانشگاهیان پیشنهاد داد.


در این مراسم دو شاعر برجسته "رضا کرمی" و "حسین محمدی" فرزند "احمد داوشی " شاعر برجسته روانسری با شعر خوانی خود حضار را به وجد آوردند.


این مراسم با اجرای موسیقی توسط گروه موسیقی سنتی به سرپرستی " مرتضی مرادی" و شمشال نوازی هنرمند روشندل روانسری "عزیز احمدی" پایان یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته