دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1394 - 09:33

تروریست‌ها هدف بمباران موشک‌های کروز روسی/ شکستی دیگر برای آمریکا در سوریه

مقامات آمریکایی طی بیش از یک سال گذشته بارها از برنامه‌های خود برای آموزش نیروهای به اصطلاح میانه‌رو در سوریه سخن گفتند. آنها برای تحقق این برنامه میلیون‌ها دلار نیز هزینه کردند، اما به تازگی خود آمریکایی‌ها اعلام کردند این برنامه‌ها به هیچ سرانجامی نرسیده است.
کد خبر : 43102

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، برنامه وزارت دفاع آمریکا برای آموزش و تجهیز شورشیان سوریه که قرار بود تا آخر سال جاری پنج هزار نیرو به منظور مبارزه علیه داعش تربیت کند، به نظر می‌رسد به پایان راه خود رسیده است. عصر روز جمعه کاخ سفید از شکست کامل این برنامه خبر داد تا مشخص شود واشنگتن در اجرای سیاست‌هایش در سوریه تا چه اندازه اشتباه داشته است.


بهار امسال بود که آمریکا از برنامه‌ای با هزینه 500 میلیون دلار برای شکست دادن داعش در سوریه خبر داد. اما از همان ابتدا این برنامه با مشکلات و نواقص فراوانی همراه بود تا اینکه ماه گذشته رئیس نیروهای مرکزی آمریکا اذعان داشت پس از شش ماه برنامه‌ریزی و آموزش تنها « چهار یا پنج » شورشی آموزش‌دیده توسط آمریکا در سوریه وجود دارد.


در واکنش به این اعتراضات، کاخ سفید سعی کرد خود را از این برنامه دور نگه دارد. این موضوع را می‌توان در سخنان جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید مشاهده کرد که گفت باراک اوباما به دلیل انتقادات موجود مجبور به اتخاذ چنین برنامه‌ای شد. وی افزود: بسیاری از منتقدان دولت این برنامه را راهکاری اساسی برای بحران سوریه می‌دانستند. اما این موضوعی نیست که دولت به آن اعتقاد داشته باشد، بلکه منتقدان ما باید هم‌اکنون به آن پاسخ بدهند.


هم‌اکنون که جنگنده‌ها، بالگردها و موشک‌های کروز روسی اهداف گروه‌های مخالف و تروریستی را در سوریه هدف قرار می‌دهند، ایالات‌متحده به نقطه ابتدایی بازگشته است و باید به دنبال راهکار جدیدی باشد. در این میان برخی از مقامات آمریکایی سعی می‌کنند شکست خود در این برنامه را به‌گونه‌ای توجیه کنند.


در همین راستا کریستین ورموث، معاون وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد رویه این برنامه در استخدام گروه‌های مخالف تغییر کرده و از این پس قرار است تسلیحات و تجهیزات در اختیار رهبران این گروه‌ها قرار بگیرد تا آنها خودشان مسئولیت تقسیم آن را بر عهده داشته باشند. او اشاره به نوع این تسلیحات نکرد اما برخی رسانه‌های خبری به سلاح‌هایی همچون موشک‌های ضدتانک و موشک‌های زمین به هوا اشاره کردند.


برت مک گورک، مشاور اوباما در ائتلاف بین‌المللی نبرد علیه داعش نیز سعی کرد به گونه دیگری این شکست را طبیعی نشان داد. وی اعلام کرد که این تغییرات ضروری است زیرا گروه‌های مخالف در بخش‌های مختلف سوریه نیازمند حمایت‌های متفاوت هستند.


مک گورک افزود: در حال حاضر پیچیده‌ترین فضای ممکن در سوریه وجود دارد. ما به ابزارهای متفاوت در نقاط مختلف نیاز داریم. در همین حال کارشناسان می‌گویند با توجه به‌شدت گرفتن حملات جنگنده‌های روسیه در سوریه، آمریکا نمی‌تواند با قاطعیت در مورد زمان و چگونگی انجام این کمک‌ها صحبت کند.


هم‌اکنون که جنگنده‌ها، بالگردها و موشک‌های کروز روسی اهداف گروه‌های مخالف و تروریستی را در سوریه هدف قرار می‌دهند، ایالات‌متحده به نقطه ابتدایی بازگشته است و باید به دنبال راهکار جدیدی باشد

در ماه جولای و پس از آنکه اولین گروه از شورشیان آموزش‌دیده آمریکایی پس از ترک پایگاه آموزشی خود در ترکیه و به‌محض ورود به سوریه مورد حمله تروریست‌های جبهه النصره قرار گرفتند، جنگنده‌های آمریکایی حمایت کمی از آنها انجام دادند. میدان نبرد از آن زمان تاکنون تغییرات گسترده‌ای داشته است. بنا به ادعای آمریکایی‌ها، جنگنده‌های روسی در اوایل ماه جاری شورشیان آموزش‌دیده سازمان سیا را هدف قرار دادند. درحالی‌که هم‌اکنون آمریکا به دنبال افزایش تعداد گروه‌های به‌اصطلاح میانه‌رو است، شرایط محدودتری برای ارسال سلاح به آنها وجود دارد.


شکست دیگر برای برنامه آموزشی پنتاگون در ماه گذشته رقم خورد و آن زمانی بود که دومین گروه از این نیروهای آموزش‌دیده سلاح‌ها، کامیون‌ها و دیگر تجهیزات آمریکایی را به‌محض عبور از مرز ترکیه در اختیار اعضای جبهه النصره قرار دادند.


اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا عصر روز جمعه بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کرد که در راستای رفتار مقامات آمریکایی برای توجیه این شکست بود. وی گفت: من مطمئنم که شکست نهایی داعش در سوریه به موفقیت نیروهای توانمند محلی بستگی دارد و تغییراتی که در این برنامه لحاظ شده است، درگذر زمان باعث افزایش قدرت مبارزه علیه داعش می‌شود.


اما بسیاری در کنگره آمریکا تا این اندازه مطمئن نیستند. سناتور کریس مورفی که از همان ابتدا یکی از منتقدان این برنامه بود، اعلام کرد یک ائتلاف کارآمد برای شکست دادن داعش نیاز به حضور و دخالت خطرناک آمریکا در جنگ داخلی سوریه ندارد. سناتور دب فیشر از اعضای کمیته خدمات نیروهای مسلح در سنا نیز گفت: جای امیدواری است که دولت اوباما به شکست خود در اجرای این برنامه اذعان کرد. موضوعی که بسیاری از کارشناسان و سیاست‌مداران آمریکا این روزها به آن اشاره می‌کنند این است که حملات روسیه همزمان با اعلام شکست این برنامه از سوی آمریکا، باعث شده گزینه‌های پیش روی واشنگتن برای سوریه بسیار محدود باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته