دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1394 - 14:14
در نشست خبری معاون طبیعی سازمان محیط زیست بیان شد

سازمان محیط زیست نمی‌تواند از موضوع سد گتوند کنار بکشد/ حیات وحش سرشماری سراسری می‌شوند

معاون زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سئوال خبرنگار آنا درباره سد گتوند گفت: سازمان محیط زیست به هیچ وجه خودش را از این موضوع کنار نکشیده است و به عنوان دستگاهی که وظیفه حفظ محیط زیست را دارد، بر اساس قانون به این موضوع ورود پیدا می‌کند.
کد خبر : 42652

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، فرهاد دبیری در نشست خبری امروز خود با اشاره به کاهش جمعیت حیات وحش در کشور گفت: هر چند تلاش‌های بسیاری برای مقابله با کاهش جمعیت حیات وحش در کشور صورت گرفته است اما با توجه به شرایطی که وجود دارد و شکارهای غیر مجازی که می‌شود تصور می‌کنیم که جمعیت حیات وحش کشور رو به کاهش باشد.


وی افزود: ممکن است در یک منطقه جمعیت آهو افزایش یافته باشد و یا در منطقه دیگر کاهش اما استنباط ما این است که تخلفات وجود دارد و آسیب‌پذیری وجود دارد و به همین علت برنامه‌ای در دست اجرا داریم که بر اساس آن سرشماری سراسری حیات وحش در کشور انجام خواهد شد.


معاون زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: تعداد ماموران ما بسیار کم است و در نتیجه بر اساس اینکه مناطق حفاظت شده بسیار فراتر از امکانات ما بوده ما برای انجام این سرشماری تمامی امکانات را بسیج کرده‌ایم و بخشنامه‌ای نیز به سایر استان‌ها اعلام شده تا این سرشماری به طور کامل انجام شود.


وی همچنین با بیان اینکه جمعیت کشور در دوره‌ای چند برابر شده است، گفت: یک میلیون و 600 هزار اسلحه مجاز در دست مردم است در حالی که اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم به همین میزان هم اسلحه غیر مجاز در دست مردم وجود دارد و بنابراین با وجود بیش از 2 میلیون اسلحه اگر فرض کنیم که مردم فقط 10 درصد از آنها هوس شکار کنند بنابراین جمعیت حیات وحش ما حتما کاهش یافته است.


دبیری ادامه داد: درباره مناطق آزاد که تحت حفاظت محیط زیست نیست نیز مطمئنیم که جمعیت حیات وحش رو به کاهش است.


وی صحبت‌های خود را با استناد به آمارهای محلی و منطقه‌ای که به سازمان محیط زیست ارائه می‌شود عنوان کرد.


تنها راه حل مشکل سد گتوند تخریب آن است


معاون طبیعی سازمان محیط زیست در پاسخ به سئوال خبرنگار آنا درباره سد گتوند گفت: سازمان محیط زیست به هیچ وجه خودش را از این موضوع کنار نکشیده است و به عنوان دستگاهی که وظیفه حفظ محیط زیست را دارد و بر اساس قانون به این موضوع ورود پیدا می‌کند.


دبیری گفت: قانون به ما می‌گوید که هر سازه‌ای بر اساس تاثیری که بر محیط زیست دارد باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشد و ما نیز این ارزیابی را بررسی می‌کنیم.


وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست نمی‌تواند خودش را از موضوع سد گتوند کنار بکشد اما باید اول ارزیابی را بررسی کنیم.


در ادامه گشتاسب مدیر دفتر ارزیابی زیستگاه‌های سازمان محیط زیست سد گتوند را نمونه بارز توسعه ناپایدار در کشور دانست و گفت: این سد بر روی سازند نمکی گچساران ساخته شده و از همان ابتدا گفته شده که مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.


وی افزود: راه حلی که من پیشنهاد می‌کنم تخریب سد است.


گشتاسب ادامه داد: غیر از این هر راهکاری که ارائه دهند کارگشا نخواهد بود و درمان سد باید توسط دفتر ارزیابی زیست محیطی مشخص شود.


وی افزود: اصلا چرا سد گتوند ایجاد شده است و ما باید درباره این طرح درس عبرت بگیریم.


وی ادامه داد: اگر سازمان‌های خدماتی مانند محیط زیست به عنوان فرزند ناتنی دولت در نظر گرفته شوند چنین مشکلاتی هم ایجاد می‌شود هر چند نگاه دولت آقای روحانی محیط زیستی است.


فسیل‌های ارزشمند ایرانی به کشور بازگردانده می‌شوند


در ادامه این نشست فرهاد دبیری با بیان اینکه سال گذشته در دادگاه لاحه حضور داشتم، افزود: این دادگاه در ارتباط با فسیل‌های ایرانی است که در سال‌های گذشته برای تحقیق و بررسی به آمریکا فرستاده شده بود اما به خاطر مشکلاتی که به وجود آمد این فیسل‌ها به کشور برنگشت.


وی ادامه داد: بنابراین با پیگیری‌هایی که داشتیم و لایحه‌ای که در سال 64 به دادگاه لاحه فرستاده شده بود استرداد این فسیل‌های ارزشمند را در خواست کردیم و با آن موافقت شد.


دبیری گفت: این فسیل‌ها مربوط به دوران گذشته زمین شناسی است و در سال‌های 53 و 54 در مراغه پیدا شده و حاوی فسیل ببر، گورخر و زرافه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته