دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1394 - 15:08
معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد

تدوین برنامه‌های ملی برای سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان و حوادث ترافیکی

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تدوین برنامه‌های ملی برای چهار بیماری سکته‌های قلبی، مغزی، سرطان و حوادث ترافیکی خبر داد.
کد خبر : 41716

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد آقاجانی در نشست کمیته پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر، گفت: برنامه ملی آمایش سرزمین سرطان در سه سطح طی یک دوره یک‌ساله در حوزه معاونت درمان طراحی و نهایی شده است، به گونه‌ای که اکنون می‌دانیم در هر نقطه‌ای از کشور برای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان چه امکاناتی در دسترس است و یا چه کاستی‌هایی داریم.


وی با بیان اینکه تشخیص و درمان به موقع بیماری‌ها را سطحی از پیشگیری ابتلا به بیماری‌های دیگر بیان کرد و گفت: درمان چاقی باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت می‌شود و به نوعی درمان به موقع دیابت سطحی از پیشگیری محسوب می‌شود.


معاون درمان وزیر بهداشت با تاکید بر نقش خدمات درمانی و تشخیصی و گروه‌های پزشکی در درمان بیماری‌ها افزود: تنها با آموزش‌های عمومی نمی‌توانیم ادعا کنیم که برنامه جامعی برای این بیماری‌ها داریم.
75 درصد علت مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و سرطان


آقاجانی با بیان اینکه 75 درصد علت مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و سرطان است، افزود: بیشترین علت مرگ و میر در ایران ناشی از حوادث ترافیکی است.


وی در ادامه، با اشاره به تدوین برنامه‌های ملی برای چهار بیماری سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان و حوادث ترافیکی در حوزه درمان، گفت: در کنار این برنامه‌ها، برای بیماری دیابت و بیماری‌های تنفسی برنامه‌هایی در دستور کار است.


معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اصلاح زیرساخت درمان سرطان را یکی از اقدامات اساسی در برنامه‌ریزی حوزه سرطان بیان کرد و گفت: یکی از برنامه‌های دیگر در حوزه سرطان استانداردسازی خدمات تشخیصی و درمانی این بیماری است.


به گفته وی، توسعه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی از برنامه‌های اجراشده در حوادث ترافیکی است.


آقاجانی در خصوص بیماری‌های عروق مغزی نیز گفت: برنامه ملی درمان سکته‌های مغزی به صورت medical و non medical طراحی شده است تا بتوانیم همانند سایر کشورها از ناتوانی و معلولیت سکته‌های مغزی جلوگیری کنیم و بتوانیم بیش از 30 درصد از کسانی را که به سکته‌های مغزی دچار می‌شوند، نجات دهیم.


وی درباره برنامه ملی طراحی‌شده برای سکته‌های قلبی نیز گفت: از اول مهر ماه سال جاری سیستم ثبت سکته‌های قلبی در کشور آغاز به کار کرده است و از اول آبان ماه نیز بخش بزرگی از این برنامه در مراکز شبانه‌روزی درمان سکته‌های قلبی با عنوان مراکز 247 آغاز خواهد شد.


معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه، بر هماهنگی میان سایر حوزه‌های وزارت بهداشت در سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تاکید کرد و گفت: لازم است همراستایی با مجموعه سند به منظور اصلاحات در این سند حفظ شود.


وی افزود: ثبت بروز بیماری‌ها، اقدامی بین‌بخشی است و حوزه‌های پژوهشی، آموزشی و بهداشتی نیز دخیل هستند.


آقاجانی گفت: حوزه درمان آمادگی کامل را دارد که در قالب برنامه‌های طراحی‌شده در این کمیته حضور پررنگ داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته