دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1398 - 12:42
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

چرا اردبیل از 40 درصد سهمیه دانشگاه‌های استان‌های محروم سهمی ندارد؟

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردیبل گفت: 9 استان مرزی و کمتر توسعه یافته از کنکور سهمیه دارند که اردبیل با اینکه شرایط لازم را دارد؛ اما از این سهمیه هیچ عایدی ندارد.
کد خبر : 411639
636554169459372964.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا- داود دهقانی محمودآباد؛ خطبه‌های جنجالی آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر اردبیل در نماز جمعه 25 مرداد 98 و انتقاد وی از وضعیت تبعیض‌آمیز آموزشی کشور (متن سخنان خطبه را اینجا بخوانید) باعث شد تا با مسئولان آموزش و پرورش و شخصیت‌های دانشگاهی استان اردبیل گفتگو داشته باشیم.


مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل درباره سخنان آیت‌الله عاملی به خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا می‌گوید: سخنانی که آیت‌الله عاملی در خطبه‌های نماز جمعه داشتند پیش از این در گزارش مفصلی از آسیب‌شناسی موضوع کنکور استان در جلسه اختصاصی مرور شده بود و مواردی هم که در خطبه‌ها گفته شد به وی و شورای آموزش و پرورش و شورای فرهنگ عمومی ارائه دادیم.


احمد ناصری می‌افزاید: محدودیت ظرفیت مراکز دانشگاهی، نبودن دانشگاه صنعتی در استان، محدودبودن دانشگاه فنی و حرفه‌ای و گرایش شدید به رشته تجربی؛ در واقع این آیتم‌ها در جلسه شورای فرهنگ عمومی و شورای آموزش و پرورش استان خدمت آیت‌الله عاملی مطرح شده بود.


وی یادآور می‌‌شود: در خطبه‌های نماز جمعه 25 مرداد 98  نکته‌ای مستتر است که باید بیشتر بر روی آن کار شود؛ 9 استان مرزی و کمتر توسعه یافته از کنکور سهمیه دارند که اردبیل با اینکه شرایط لازم را دارد؛ اما از این سهمیه هیچ عایدی ندارد.


مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه می‌دهد: 40 درصد سهمیه دانشگاه‌های استان‌های محروم و مرزی به خود دانش‌آموزان بومی تعلق دارد یعنی استان اردبیل نیز مشمول شرایط آن 9 استان است و در نتیجه هیچ سهمی ندارد؛ چراکه زمانی که ابلاغ این مصوبه تخصیص 40درصد از دانشگاه‌های محروم و مرزی به دانش‌آموزان بومی ابلاغ می‌شود، اردبیل جزء استان آذربایجان‌شرقی بوده و 6 ماه بعد از ابلاغ مصوبه، استان اردبیل شکل می‌گیرد.


ناصری با بیان اینکه اگر استان اردبیل نیز جزء آن 9 استان محسوب شود، تأثیر جدی در پذیرش کنکور این استان خواهد داشت، می‌افزاید: در واقع نکته این است که 9 استانی که بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی مجاز شده‌اند از 40 درصد ظرفیت دانشگاه‌های استان خودشان و داوطلبان بومی باشد، اردبیل از این مصوبه محروم است در حالی که این استان هم مرزی است و هم اینکه در مقایسه با سایر استان‌ها کمتر توسعه یافته است.


وی خاطرنشان می‌کند: باید در این مصوبه اصلاحاتی به وجود می‌آمده که نشده است، وقتی که از این مصوبه آگاه شدیم در یک نامه به مسئولان استان اطلاع دادیم که استاندار و نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نامه دادند و خواستار اعمال قانون در این راستا شدند و اگر زمانی رئیس‌جمهور هم به استان اردبیل آمدند این از مطالبات استان خواهد بود.


مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل تنوع مدرسه را از دیگر مطالبات آموزشی استان ذکر می‌کند و می‌گوید: در رابطه با تنوع مدرسه در زمان وزیر سابق و هم در زمان مسئول فعلی بر اساس سند تحول و چشم‌انداز تلاششان این است که شکاف بین مدارس به حداقل برسد.


ناصری با بیان اینکه منظور از شکاف چیست، اظهار می‌‌کند: اکنون جمعی از دانش‌آموزان به‌عنوان استعدادهای درخشان پذیرفته می‌شوند و جمعی دیگر عنوان دانش‌آموز نمونه مردمی را دارند که این روال در سایر کشورها نیز پذیرفته شده، منتهی روش‌ها متفاوت است در برخی از کشورها بچه‌های تیزهوش را بین دانش‌آموزان عادی قرار می‌دهند منتهی خدمات ویژه‌ای در اختیار آنان قرار داده می‌شود.


وی می‌افزاید: وقتی استان اردبیل در شاخص‌های مختلف جزء استان‌های کمتر توسعه یافته قرار می‌گیرد، طبیعی است که بهره‌مندی و سهم‌بری از منابع مختلف کمتر است یعنی اگر طیفی از استان‌ها به‌عنوان استان‌های کمتر توسعه یافته انتخاب شوند، استان اردبیل نیز در آن دسته قرار می‌گیرد.


مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل یادآور می‌شود: تقسیم‌بندی که شورای گسترش آموزش عالی انجام داده که 9 استان در یک محدوده جمع کرده آن هم همین پیام را دارد در آنجا دو شاخص مرزی و کمتر توسعه یافته آمده که شامل حال استان اردبیل می‌شود. وقتی شاخص‌های مختلف را کنار هم بگذارید که مورد توجه مراجع عالی تصمیم هست، استان ما جزء استان‌هایی است که باید سهم بیشتری از منابع ببرد تا به جایگاه اصلی خود برسد.


ناصری اظهار می‌کند: توجه شما را به نتیجه کنکور امسال جلب می‌کنم که از رتبه یک تا 10 که اعلام شد- سال 95 و 96 استان اردبیل داخل این برگزیدگان یک نفر از استان ما بود، سال 97 هم رتبه 11 داشتیم- نتیجه‌ای که اکنون اعلام کردند 50 درصد برگزیدگان متعلق به شهر تهران است نه استان تهران فقط شهر تهران یعنی مدارسی که در تهران است، چهار نفر متعلق به شهر تبریز، دو نفر متعلق به شهر مشهد و دو نفر شهر اهواز و دو نفر شیراز هستند که سرجمع این تعداد به 9 استان می‌رسد.


وی بیان می‌کند: یعنی 40 نفر از پذیرفته‌شدگان در 9 استان پراکنده‌اند. در شهرستان‌ها یک نفر لاهیجان دیدم یک نفر از شهر تفت و یک نفر از شهر لار، به غیر از آن همه پذیرفته‌‌شدگان متعلق به مراکز استان‌های بزرگ و مادر هستند که این حاوی پیام مهم است.


مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل خاطرنشان می‌کند:  حدود 80 هزار نفر در یک رقابت شرکت کرده‌اند، حدود 40 نفر با این شرایط به این رتبه‌ها دست پیدا کرده‌اند که قابل تأمل است؛ البته بنده استعدادهای این بچه‌ها را تحسین می‌کنم؛ اما مطمئن باشید خدمات آموزشی که خارج از برنامه رسمی ارائه می‌شود در ارتقای دانش‌آموزان مؤثر بوده و حاصل برخورداری است.


ناصری در ادامه با بیان اینکه نگاه آیت‌الله عاملی نگاه کلان کشوری است و اصلا نگاه استانی به این موضوع ندارد، می‌افزاید: عنوان سخنان وی عدالت آموزشی در کشور است، البته نیم نگاهی به استان اردبیل هم دارد.


وی با بیان اینکه در سخنان آیت‌الله عاملی استقبال از رشته تجربی نیز یادآوری شده که این سخن نیز عقبه‌ای دارد، می‌گوید: توجهی که به موضوع طرح تحول سلامت شده و نتیجه آن افزایش درآمد پزشکان است در واقع تب گرایش به رشته تجربی بین دانش‌آموزان را افزایش داده است.


مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه گرایش به رشته تجربی جزء علاقه‌مندی‌های دانش‌آموزان است و باید راه‌هایی برای سوق‌دادن دانش‌آموزان به سایر رشته‌ها در پیش گرفت، بیان می‌کند: به نظرم در معرفی رشته‌های گروه ریاضی و فنی و هنری در حد انتظار عمل نکرده‌ایم و در هفته معرفی مشاغل بهترین فرصت است تا مشاغل مرتبط با این رشته‌ها را معرفی کنیم.


ناصری با  با بیان سیاست توسعه متوازن شورای عالی انقلاب فرهنگی که در آن هدف‌گذاری شده تا در برنامه توسعه ششم و هفتم هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به 50درصد از کل مراکز آموزشی برسد، می‌گوید: هنرستان‌ها جذابیت لازم را برای دانش‌آموزان ندارد در حدی که جذب آن شوند.


وی با یادآوری هدایت تحصیلی اظهار می‌کند: هدایت تحصیلی که حدود سه سال پیش آغاز شد در بعضی از استان‌ها تجمع‌هایی صورت گرفت هر چه سال به سال از آن می‌گذرد و والدین با رشته‌های تحصیلی آشنا می‌شوند در این زمینه با کاهش مشکلات مواجه بوده‌ایم هر چند در استان اردبیل در سال نخست نیز مشکلی نداشتیم.


مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل خاطر‌نشان می‌کند: برای آشنایی دانش‌آموزان با رشته‌های تحصیلی از مدیران مدارس خواستم تا با دعوت از دانش‌آموزان پایه نهم و اولیای آنان زمینه معرفی رشته‌ها و مشاغل مرتبط را فراهم کنند تا دانش‌آموزان بتوانند با آگاهی انتخاب رشته داشته باشند.


ناصری با بیان سیاست‌های اتخاذ شده در استان اردبیل می‌افزاید: سال گذشته دو درصد از ظرفیت رشته تجربی را کاهش دادیم و این دو درصد به سمت رشته علوم انسانی و ریاضی هدایت شد. در سال جاری به رشته علوم انسانی نیز رشد قابل توجهی خواهیم داد.


به گزارش آنا، استان اردبیل با احتساب جمعیت پیش دبستانی حدود 245 هزار نفر دانش‌آموز دارد.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته