دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1398 - 00:05
رأی‌الیوم گزارش کرد:

پیام اقتدار یمنی‌ها به آمریکا و عربستان/ چرا رادارهای پیشرفته عربستان پهپادهای انصارالله را شناسایی نکردند؟

حمله گسترده پهپادی انصارالله به عمق خاک عربستان این سؤال را در حوزه امنیتی مطرح کرد که چگونه 10 فروند پهپاد انصارالله بعد از گذشت بیش از هزار کیلومتر به سکوی نفت راهبردی این کشور رسیدند و به وسیله سامانه‌های راداری رصد نشدند.
کد خبر : 411081
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم در گزارشی نوشت: حمله ده‌ها پهپاد وابسته به جنبش انصارالله یمن به سکوی نفتی «الشیبه» و سکوهای نفتی وابسته به شرکت آرامکو تحول مهمی در جنگ یمن از زمان شعله‌ور شدن آن به‌وسیله ائتلاف سعودی - اماراتی از سال 2015 میلادی تاکنون به‌شمار می‌رود.


این روزنامه می‌نویسد: طبعاً این چاه نفت و منطقه خاکی شرقی آن که حدود 40 کیلومتر در راستای ساحل جنوبی خور العدید قطر امتداد دارد، محل منازعه میان دو شریک اصلی ائتلاف عربی یعنی امارات و عربستان به‌شمار می‌رود. دولت امارات نقشه‌ رسمی خود را در سال 2007 میلادی اصلاح کرد که پادشاهی این کشور بخشی از این چاه نفت را دربرگیرد، چاه نفتی که روزانه نیم میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و می‌توانست این میزان را به یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز برساند. گرچه این چاه نفت حدود یک میلیارد بشکه ذخیره دارد، ولی دولت امارات تصمیم گرفت طبق نظریه‌ای که می‌گوید «اگر نمی‌توانی دشمنانت را شکست بدهی، به آنها بپیوند» به منازعه پایان دهد، ولو اینکه تصمیم موقتی باشد.


اهمیت این حمله را می‌توان در چند بُعد بررسی کرد: 


نخست اینکه حمله انصارالله همانند حمله دیگری بود که در ماه می گذشته (اردیبهشت سال جاری) رخ داد و چندین سکوی نفتی و خط لوله شرق به غرب عربستان را با هفت فروند پهپاد هدف قرار داد. موضوعی که نشان‌دهنده راهبرد نظامی انصارالله برای هدف قرار دادن منافع نفتی عربستان به عنوان ستون فقرات اقتصاد این کشور است تا این دولت در بلندمدت دچار مشکلات عدیده‌ای شود.



دوم اینکه رسیدن این پهپاد به ابوظبی آن هم بعد از پیمودن بیش از هزار کیلومتر از ساحل یمن، نشان‌دهنده تحول نظامی مهم در ساختار نظامی انصارالله و نقص امنیتی گسترده‌ در ساختار سعودی‌هاست و سؤالی که کارشناسان نظامی و امنیتی مطرح می‌کنند این است که چگونه این تعداد پهپاد انصارالله بعد از گذشت یک هزار و 200 کیلومتر به این چاه نفت راهبردی رسیدند، آنجا را به آتش کشیدند و باعث تعطیلی‌اش شدند، بدون اینکه رصد یا به وسیله سامانه‌های پدافندی ساقط شوند؟ این در حالی است که پادشاهی عربستان صدها میلیارد دلار برای خرید رادارهای پیشرفته و سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت خرج کرده است.


سوم اینکه هدف قرار دادن چاه الشیبه که ذاتاً محل منازعه میان امارات و عربستان است شاید این پیام دوگانه را به متحدان اصلی ائتلاف در جنگ یمن برساند که اولاً تلاش برای نابودی باقی‌مانده این اتحاد ضعیف و متزلزل ادامه دارد و دوماً می‌تواند جدایی عمیقی در روابط میان دو متحد اصلی ایجاد کند و بر احتیاط طرف اماراتی و تلاش آنها برای خروج از یمن و خارج شدن از درگیری‌های این کشور بیفزاید.


چهارم اینکه مهم‌ترین پیام انصارالله که می‌خواهند از زبان خود ارسال کنند این است که این حمله که دامنه آن به چاه نفتی الشیبه رسید و با پهپاد انجام شد، می‌تواند به چاه‌های نفتی دیگر همچون چاه نفتی «الغوار» در عمق عربستان که حدود 5 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند، برسد؛ این میزان تولید، نیمی از تولید نفتی عربستان را شامل می‌شود.


پنجم اینکه حمله به چاه نفتی الشیبه هشداری صریح و واضح به دولت امارات است که اگر نیروهایشان را از یمن خارج و در ائتلاف با عربستان تجدید نظر نکنند، دو شهر ابوظبی و دبی و فرودگاه‌هایشان می‌توانند به راحتی هدف حملات پهپادی قرار گیرند.


فرودگاه ابها


ششم؛ تاکنون بزرگ‌ترین حملات جنبش انصارالله در عمق خاک عربستان انجام شده و شهرهای نواحی مرزی جنوبی در جازان، نجران، عسیر و فرودگاه‌هایشان را هدف قرار داده است ولی تلفات انسانی در میان غیرنظامیان نداشته است. این در حالی است که حملات هوایی ائتلاف اماراتی-سعودی به بیمارستان‌ها، مدارس، بازارها، مراسم عزاداری و جشن‌های ازدواج بوده و یمنی‌ها نیز می‌توانند با موشک‌های پیشرفته خود، مشابه این حوادث را در داخل خاک عربستان و علیه مردم این کشور رقم بزنند و این هشداری به عربستان است که دست از پا خطا نکند.


هفتم اینکه جنگ یمن که در چهار سال نخست خود، یک‌سویه دنبال می‌شد و شاهد حملات عربستان و امارات به یمن بودیم، اکنون دوسویه دنبال می‌شود و به نظر می‌آید یمنی‌ها خلاف آنچه تاکنون رخ داده، ظرف روزها و ماه‌های آینده در حجمی بزرگ‌تر خسارت‌های بیشتری رقم بزنند و حمله گسترده به چاه نفت الشیبه و سکوهای نفتی آرامکوی عربستان که با دقت عالی انجام شد، مصداق این موضوع است.


هشتم اینکه نمی‌توان این تحولات را نشئت‌گرفته از تنش کنونی میان ایران و آمریکا در تنگه هرمز ندانست. با وجود اینکه انصارالله تأکید کرده‌اند تحولات کنونی مطلقاً با موضوع ایران ارتباط ندارد ولی انصارالله رکن اصلی محور مقاومت به پرچمداری ایران است که سوریه، عراق، حزب‌الله لبنان و جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی را دربرمی‌گیرد. صرف نظر از اینکه این حمله به تنش در تنگه هرمز ارتباط دارد یا نه، اهرم فشاری علیه عربستان و آمریکا به نفع ایران و متحدان آن و در راستای مطالبات مربوط به پایان جنگ یمن خواهد بود.


رأی‌الیوم نوشت: محور مقاومت در چارچوب جنگ یمن صف واحدی در مقابل ائتلاف سعودی - اماراتی تشکیل داده و ابزار فشاری در مقابل عربستان و آمریکا شد که توازن قوا را به سود ایران و متحدانش تغییر داد و به‌زودی باعث پایان جنگ یمن می‌شود.


در این راستا خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در اقدامی که نوعی تظاهر به شفافیت موضع‌گیری سعودی‌هاست، به حمله انصارالله به پالایشگاه سعودی اعتراف کرد و گفت که نیروهای سعودی توانستند بر آتش‌سوزی ناشی از حمله غلبه کنند؛ ولی وی تلاش کرد از حجم خسارت‌های مالی وارد شده به عربستان بکاهد و بیشتر این خسارت‌ها را غیرمادی و روانی جلوه دهد تا بازتاب منفی در عربستان نداشته باشد.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته