میخواهند بلایی را که بر سر نساجی آوردند، با صنعت خودرو تکرار کنند/ مخالف کمپین «خودرو نخرید» نیستم
نادر قاضیپور طراح اصلی طرح دوفوریتی افزایش 1000 درصدی تعرفه واردات خودرو در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره دلایلش از تهیه این طرح اظهار کرد: این طرح پیشنهادی دارای یک ماده و سه تبصره است و در راستای حمایت از تولید ملی و کارگران ایرانی تهیه شده است.
وی با بیان اینکه «یکی از دلایل، افزایش واردات ماشینهای چینی است»، اظهار کرد: خودروهای چینی که در ایران استفاده میشود به دلیل کیفیت پایین حتی در پکن هم یافت نمیشود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، هدف از تهیه این طرح را جلوگیری از واردات خودرویهای بیکیفیت به کشور دانست و اظهار کرد: اگر شرکتهای تولیدکننده خودروهای با کیفیت خارجی، 70 درصد محصولاتی را که میخواهند به ایران صادر کنند، در داخل تولید کنند، تعرفه آنها صفر خواهد شد و ما از این کار حمایت میکنیم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس، با بیان اینکه «برخی میخواهند همان بلایی که سر صنعت نساجی ایران آمد، را برای صنعت خودرو تکرار کنند»، در مثالی گفت: زمانی کشورهای عرب آرزو داشتند که کت و شلوار با پارچه ایرانی را به تن داشته باشند، اما چه بلایی سر نساجی ایران آمد که اکنون چادر زنانمان را هم باید از کره و ژاپن وارد کنیم.
قاضیپور ادامه داد: ما نمیگذاریم که این بلا دامنگیر صنعت خودرو بشود؛ ما بیش از 200 هزار متخصص، کارمند و کارگر ایرانی داریم که در خودروسازی، قطعهسازی و خدمات مربوط به آن، مشغول به فعالیت هستند و لازم است که از این صنعت حمایت میکنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که «انتظار نمیرفت شما که همواره از منتقدان خودروسازان داخلی بودید، طرحی برای افزایش هزار درصدی تعرفه وارادت خودرو ارائه کنید»، گفت: بنده در 7 سال گذشته از کیفیت پایین خودروهای ایرانی و رانت شرکتهای خودروساز انتقاد کردم و در مناظرهها، نطقها و مصاحبههایم همواره از هزینههای زائد شرکتهای خودروساز داخلی، بانکداری و زمینخواری این شرکتها، دو میلیارد هزینه کردن برای بازیکن فوتبال و سفرهای خارجی مدیران شرکتهای خودروساز انتقاد کردم، اما اینها دلیلی نمیشود که صنعت خودروی داخلی فلج شود.
این نماینده مردم در مجلس، در پاسخ به این سؤال که «مردم از کیفیت خودروهای داخلی رضایت ندارند و اخیرا هم کمپینی برای تحریم خرید خودروهای صفر راهاندازی شده است، به نظر شما این طرح شما در مجلس برخلاف خواست عمومی نیست؟»، اظهار کرد: ما با کمپین راه افتاده مخالف نیستیم. خودروسازی یک صنعت مهم است و وجود مدیران بیکفایت و نبود نظارت وزرات صنعت بر خودروسازی، وضع خودرو را به اینجا کشانده است.
قاضیپور همچنین در پاسخ به این سؤال که «برای فزایش کیفیت خودروهای داخلی باید بازار رقابتی ایجاد شود، آیا تصویب این طرح مانعی بر سر راه رقابتی شدن فضا نخواهد بود؟»، گفت: برای بازار رقابتی باید اجازه بدهیم که شرکتهای خارجی در ایران، خودرو تولید کنند و تکنولوژی را به ایران بیاورند. بازار رقابتی که مدنظر ماست این نوع رقابت است که در کنار افزایش کیفیت، باعث اشتغالزایی هم بشود.
وی ادامه داد: اگر خودروهای خارجی و قطعات آن در داخل تولید نشود، صنعت خودرو به آسانی در برابر تحریمها آسیبپذیر میشود. قطعات خودروهای وارداتی و خدمات پس از فروش از آنها کجاست؟ فرانسه ما را تحریم میکند و به ما قطعات خودرو را نمیدهد و باید قطعات این خودروها را با چند برابر قیمت وارد کرد. برای این است که میگوییم تکنولوژی را باید وارد کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خاطرنشان کرد: ما میگوییم ایرانخودرو و سایپا باید مستقیما قطعات خودرو را از قطعهسازان ایرانی بخرند نه اینکه از چین و مالزی قطعه وارد کنند.
به گفته قاضیپور، این طرح که به امضای 27 نماینده مجلس رسیده است، احتمالا چهارشنبه -8 مهر- تقدیم هیئت رئیسه مجلس شود.
انتهای پیام/