تا زمانی که لولههای فشار قوی از تونل توحید نرود نشت آب ادامه دارد/ شهر را تکان دادم و همه هم این را میبینند
آرزو میرزاخانی، گروه اجتماعی آنا- ساخت تونل توحید در سال ۱۳۸۶ آغاز و کلنگ آن توسط محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به زمین زده شد. به گفته محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به طور کلی میتوان گفت هزینه احداث تونل توحید 300 میلیارد تومان تخمین زده شده است. کارفرمایی این پروژه را سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، مدیریت طرح را شرکت مدیریت راهبردی ابنیه مهندسی (مرام) و پیمانکاری آن را شرکت ساختمانی پرلیت بر عهده داشت. احمد دنیامالی نیز بین سالها ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ معاون فنی-عمرانی شهرداری تهران و مجری طرح و مدیر پروژه احداث تونل توحید بود، تونلی که مدتی است انتقادات شدیدی نسبت به نشت آب در آن میشود. به همین بهانه گفتوگویی با احمد دنیامالی، معاون سابق فنی-عمرانی شهرداری تهران که اکنون ریاست کمیسیون عمران شورای شهر تهران را بر عهده دارد انجام دادیم که متن آن را در زیر میخوانید:
* درباره مشخصات فنی تونل توحید بگویید.
- تونل توحید درسال 88 به بهرهبرداری رسید. نکته قابل تامل درباره این تونل این است که کلنگ احداث آن در سال 86 توسط شهردار به زمین زده شد و در رکوردی بیسابقه در مدت ۳۰ ماه احداث آن به پایان رسید. این در حالی است که طول تونل توحید سه برابر تونل رسالت است و در مقایسه با این تونل، ۲۷ سال زودتر ساخته و بهرهبرداری شد. تونل توحید مجهز به ژنراتورهای اختصاصی است که در هنگام قطع سراسری شبکه برق تهران، به صورت خودکار برق خواهد داشت. همچنین برای تهویه آن از ۷۰ دستگاه جت فن و ۱۱ دستگاه اگزاست فن بهره گرفته شده است. این تونل مانند تونل رسالت دارای سامانه هوشمند تنظیم نور بیرونی و درونی است و به کارگیری بیش از سه هزار شمع و ۲۵ هزار قطعه بتونی و نصب سامانه هوشمند در برابر زلزله در آن، باعث شده تا این سازه در برابر زلزلههای هفت و هشت ریشتری هم مقاوم باشد و از آن بعنوان پناهگاهی برای اسکان مردم در هنگام وقوع زلزلهها نامبرده شود.
* شایعههایی درباره ارتباط بین رفتن شما از شهرداری و بهرهبرداری از پروژه تونل توحید وجود دارد. نظر شما در این باره چیست؟
- من با آقای قالیباف توافق کرده بودم که چهار سال بیشتر در شهرداری نمانم و این زمان به پایان که رسید از شهرداری خارج شدم و این اقدام من هیچ ارتباطی به تونل توحید و اعضای شورای شهر وقت نداشت. هم من و هم آقای قالیباف بیدی نبودیم که با این بادها بلرزیم. من همان زمان هم مصاحبهای داشتم و گفتم که اعضای شورای شهر خیلی دلشان بخواهد که معاون فنی مثل من داشته باشند. شهر را تکان دادم و همه هم این را میبینند. مگر بد کار کردیم؟ مگر زندگیمان را نگذاشتیم که اینها اکنون مخالف باشند. شما اصلا پشت صحنه تونل توحید را دیدهاید؟ مرکز کنترل این تونل از مدرنترین مرکز کنترلهای دنیاست. اینطور نبوده که ما به خاطر کاری معمولی در تونل مانده باشیم و آنهایی که این حرفها را میزنند با اصول اولیه مهندسی هم آشنایی ندارند.
* گفته میشود اگر تونل توحید عایقبندی میشد، اکنون با مشکل نشت آب در آن مواجه نبودیم؛ چرا این عایقبندی در زمان احداث تونل انجام نشد؟
- کنترل آب در تونل توحید صرفا با عایقبندی حل نمیشود و تزریق به درون بتن راهی است که میتواند جلوی نشت آب را بگیرد. این تزریق از همان ابتدای کار هم در بتن انجام شد، اما بخشی از آن در مقطعی از زمان متوقف و قرار شد که کمی بعد از بهرهبرداری تزریق در بتن از سرگیری شود و این ارتباطی به زمان بهرهبرداری از پروژه نداشت. در زمان احداث تونل حدود 60 درصد از تزریق انجام شده است، اما در کل عایقبندی با تزریق داخل بتن متفاوت است. بنابراین به این کار نمیتوان گفت تونل توحید عایقبندی شده و باید گفت که جلوی نشت آب گرفته میشود. یک وقتی هست که شما میخواهید زیر دریا یا جایی که بارندگی زیاد و آبهای سطحی دارد تونلی حفر کنید، در این صورت حتما عایقبندی باید انجام شود؛ اما به خاطر چهار تا قنات و دو تا لوله، سه کیلومتر تونل را واتر استاپ نمیکنید و درباره تونل توحید هم وضع به همین منوال بود، یعنی بحث هزینه-فایده مطرح بوده است. واتر استاپ کردن به معنای این است که وقتی بارانی میبارد، آبی نشت نکند، اما اکنون در تونل توحید این اتفاق نمیافتد. شما وقتی میخواهید سد هم بسازید آن را بر اساس سیلاب دو هزار ساله نمیسازید. تعجب میکنم کسانی که در عمر خود حتی یک ساختمان چهار طبقه هم نساختهاند چطور درباره تونل توحید حرف میزنند.
من همچنان اعتقاد دارم و نظر کارشناسی من این بود و هنوز هم هست که تونل توحید بایستی همچنان ادامه پیدا میکرد و با دلایلی که داشتم همه را قانع کرده بودم. نمیخواهم پل صدر را زیر سوال ببرم اما همه مشکلاتی که اکنون در این پروژه پیش آمده را ما پیشبینی کرده بودیم. ما که نمیخواستیم چیزی را اختراع کنیم. علم و دانش مهندسی و تجربه گفته است وقتی که شما بالا میروید ایمنی به خطر میافتد، ظرفیت به حداقل میرسد و در پل صدر هم دقیقا همین اتفاق افتاد. کما اینکه بایستی سه لاین روی این پل ساخته میشد اما مجبور شدیم دو لاین داشته باشیم. در حالی که ما بخشی از تونل توحید را سه لاین احداث کردیم. بنده درباره هیچ کدام از این تصمیمات که انجام شد نظر قاطع ندادم چون به کار گروهی معتقدم و مدیر هستم. من همان زمان گفتم که بیایید بنشینید و طراحی کنید و تضارب آراء مهندسی داشته باشید بعد برای ما هم تکلیف معلوم کنید.
* راهکار جلوگیری از نشت آب در تونل توحید چیست؟
- تا زمانی که لولههای فشار قوی آب از تونل توحید جابجا نشود، هر زمان که شکستگی ایجاد شود ما با مشکل نشت آب مواجه میشویم چرا که این آب معمولی نیست و تحت فشار است و حفره ایجاد میکند و به سازه میزند. این بحث کاملا تخصصی است. یک زمانی پیشبینی من این بود که این لولهها باید منتقل میشد، ضمن اینکه زمانی که داشتیم برای تونل توحید حفاری میکردیم به غارهای بزرگی برخوردیم که بر اساس جریان آب ایجاد شده و خشک بودند. ما باید تزریق در بتن را انجام میدادیم و شاه لولههای اصلی که فرسودگی داشتند را منتقل یا کاور میکردیم اما این کار موقتا متوقف شد تا بعد از بهرهبرداری انجام شود. حال این کار انجام نشده و حتما چهار بار دیگر هم لولهها میشکند و تونل توحید را آب میگیرد. بعد بیاییم بگوییم این سازه فلان است و چنان است؟!
انتهای پیام/