دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با آنا:

سند نقشه جامع علمی کشور به‌روز‌رسانی می‌شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سند نقشه جامع علمی کشور هنوز به‌روزرسانی نشده است، اما مسئولان مربوطه درصدد هستند براساس متغیرهای درستی، این سند را به‌روزرسانی کنند.
کد خبر : 402215
عاملی با لوگوی آنا.jpg

حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه سند نقشه جامع علمی کشور هنوز به‌روزرسانی نشده است، اظهار کرد: اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درصدد هستند که براساس متغیرهای روشنی، این سند را به‌روزرسانی کنند.


وی افزود: پیشران‌ فناوری‌های بزرگ در سطح جهان، حوزه مربوط به اینترنت همه پدیده‌ها، ابرداده‌ها و هوش مصنوعی قابلیت دارند که به‌روزرسانی شوند.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مسئولان مربوط به سند نقشه جامع علمی کشور، متغیرهای اصلی را مطالعه و برمبنای آن، سند نقشه را به روزرسانی می‌کنند.


سند نقشه جامع علمی کشور در سال 1389 ابلاغ شده اما با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی هنوز به روز‌رسانی نشده است.


این در حالی است که مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌ها در بیست و سوم ماه مبارک رمضان سال 1397 خاطرنشان کردند: «دو تا عنوان نباید فراموش بشود: یکی همین مسئله‌ی منظومه‌ی کامل علمی است - که منظومه‌ی علمی کشور باید یک منظومه‌ی کاملی باشد - که نقشه‌ی جامع علمی همین است. البته اجرای نقشه‌ی جامع علمی مهمتر از تهیه‌ی نقشه است. در تهیه‌ی نقشه، کار مهمی انجام گرفت. دوستان در شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش کردند، دستگاه‌های مسئول همکاری کردند، بخصوص اساتید دانشگاه در طول این چند سال خیلی کمک کردند، و نقشه‌ی جامع را درآوردند؛ خیلی خوب، اما این باید اجرائی بشود. راه اجرائی شدن هم در خود نقشه دیده شده. چندین برابر تلاشی که برای تهیه‌ی نقشه شده، باید برای اجرائی شدنش به کار برود. این کارِ اساسی و مهمی است که اگر این شد، آن وقت منظومه‌ی کامل علمی در کشور تهیه خواهد شد. فلان رشته را افزایش بدهیم، فلان رشته را کم کنیم، فلان رشته را حذف کنیم، فلان رشته را ایجاد کنیم؛ اینها همه بر طبق همین منظومه‌ی کامل شکل خواهد گرفت.»


ایشان همچنین در دیدار با جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها در ماه رمضان سال 1397 تاکید کردند: «مسئله‌ی بعدی که در دانشگاه مورد توجّه قرار میگیرد، تحقّق نقشه‌ی جامع علمی کشور است. خب، بخشی از نقشه‌ی جامع علمی تحقّق پیدا کرده، امّا همه‌ی آن تحقّق پیدا نکرده.‌ یکی از مشکلات که من اتّفاقاً در گذشته هم در همین جلسه مطرح کردم، این است که خیلی از ‌بدنه‌ی دانشگاهی ما نقشه‌ی جامع علمی کشور را نخوانده‌اند و اصلاً اطّلاع ندارند. این‌همه روی نقشه‌ی جامع علمی کشور کار شده، این‌همه دانشمند، متخصّص، کارشناس علمی‌ و دانشگاهی روی آن کار کرده‌اند و یک چیز جامع و خوبی پدید آمده، تولید شده؛ خب این نقشه‌ی جامع باید در دانشگاه تحقّق پیدا کند. چه کسی باید آن را تحقّق بدهد؟ همین بدنه‌ی دانشگاهی کشورند دیگر؛ خود اساتیدند؛ اینها بایستی این نقشه‌ی جامع را بخوانند، ببینند، بدانند که چیست، چه خواسته شده در این نقشه‌ی جامع علمی و جلسات بحث برای عملیّاتی کردن بین استادان و دانشجویانِ مقاطعِ تکمیلی بایستی برگزار بشود و ردّ پای آن در محیط‌های آموزش،‌‌ در آموزش کشور و پژوهش کشور دیده بشود.»


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته