دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1398 - 02:00
یک پژوهشگر حوزه منابع آب:

آب‌های کشور آب‌ رفته‌اند/ تصور تأمین آب سفره‌های زیرزمینی اشتباه است

یک پژوهشگر حوزه منابع آب گفت: سفره‌های زیرزمینی کشور ناپایدار بوده که قزوین، همدان، مرکزی و البرز در صدر این ناپایداری قرار دارند و منابع آب‌های زیرزمینی آن‌ها آب‌ رفته است.
کد خبر : 400149
3191720_736.jpg

تورج فتحی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط‌زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: نباید چنین تصور کنیم که با بارندگی‌های صورت‌گرفته مشکلات ما در حوزه آب کاهش پیداکرده است زیرا با وجود بارندگی‌های خوبی که داشتیم، منابع آب‌های زیرزمینی ما وضعیت خوبی ندارد و به دلیل کم‌آبی‌های سال‌های گذشته هنوز کسری مخازن آب‌های زیرزمینی پر نشده است.


وی افزود: بر اساس آمارهایی که وزارت نیرو اعلام کرده، سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌ها کاهش محسوسی داشته است و 400 محدوده از 609 محدوده که آب‌های زیرزمینی در آن قرار دارند، فرونشست زیادی داشته و در شرایط ممنوعه بحرانی قرار گرفته‌اند.


این پژوهشگر حوزه منابع آب تصریح کرد: برای حل مشکل آب‌های زیرزمینی نخست باید میزان افت سطح آب زیرزمینی مشخص شود و برای میزان وضعیت سفره‌های زیرزمینی باید دو موضوع مورد توجه قرار گیرد اول آنکه مشخص شود که ضخامت این سفره‌ها تا چه اندازه است و در مرحله بعد میزان افت آب این سفرها مورد ارزیابی قرار گیرد.


وی در توضیح بیشتر این موضوع ادامه داد: وقتی نسبت میزان آب در سفره زیرزمینی را نسبت به میانگین افت سالانه آن محاسبه می‌کنند وضعیتان بهتر مشخص می‌شود.


فتحی اضافه کرد: در حال حاضر با وجود بارندگی‌های زیاد باید بگوییم سفره‌های زیرزمینی وضعیت بهتری پیدا نکرده‌اند.


این پژوهشگر حوزه منابع آب با تأکید بر اینکه مشکل ما در محدوده‌هایی که آب زیرزمینی کم بوده این است که وابستگی به مصرف این منابع نیز بالا است، اضافه کرد: در بخش آب شرب و کشاورزی و صنعت وابستگی زیادی به آب‌های زیرزمینی وجود دارد.


 وی با تأکید بر اینکه در مناطقی که منابع آب‌های زیرزمینی کاهش پیداکرده است میزان مصرف در همان استان‌ها بالا است، خاطرنشان کرد: حجم بالایی از کارهای کشاورزی به منابع آب‌های زیرزمینی وابسته است و 20 درصد آب شرب مردم نیز در این مناطق از این آب‌ها تأمین می‌شود این در حالی است که بیشتر مناطق بحرانی در مرکز کشور قرار داشته و استان‌های البرز، قزوین، زنجان و همدان با جمعیت 7 میلیون نفر در رأس مشکلات قرار دارند.


این پژوهشگر حوزه منابع آب اظهار کرد: با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان وابستگی به آب زیرزمینی در این مناطق را کاهش داده تا شرایط به حالت عادی برگردد.


انتهای پیام/4087/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب