دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1394 - 09:08

احتمال جریمه مجدد بانک انگلیسی به‌دلیل نقض تحریم‌های ایران

روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت که بانک «استاندارد چارترد» مبادلاتی با ایران داشته است که می‌تواند به جریمه بیشتر این بانک به‌وسیله دولت آمریکا منجر شود.
کد خبر : 39885

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «فایننشال‌تایمز» در شماره روز گذشته (دوشنبه) خود نوشت: با وجود اتهاماتی که دولت آمریکا مطرح کرده است، بانک «استاندارد چارترد» حتی تا سال 2013 اطمینان نداشت که آیا در میان مشتریانش موسسات و افراد ایرانی وجود دارند یا خیر.


بر اساس این گزارش، بانک «استاندارد چارترد» در سال 2012 به‌ اتهام نقض تحریم‌های ایالات متحده، 667 میلیون دلار به دولت آمریکا جریمه پرداخت کرده بود.


«فایننشال‌تایمز» مدعی شد که در «استاندارد چارترد» نقل و انتقالات مالی جدیدی با ایران ردیابی شده است که می‌تواند این بانک را در معرض مجازات‌هایی جدی آمریکا قرار دهد. این مجازات‌ها ممکن است از جریمه‌های مالی بیشتر تا لغو مجوز انجام مبادلات مالی به دلار آمریکا را شامل شود.


«استاندارد چارترد» در واکنش به این اتهامات اعلام کرد: این بانک در حال همکاری با تحقیقات آمریکا درباره فعالیت‌های خود است. ما سال 2007 تصمیم گرفتیم هیچ‌گونه همکاری جدیدی را با موسسات ایرانی آغاز نکنیم، ولی از بابت برخی قراردادهای خود پیش از این سال، دارای تعهداتی بودیم که آنها را با استفاده از ارزهایی غیر از دلار آمریکا انجام دادیم.


جریمه های گذشته «استاندارد چارترد»


«فایننشال‌تایمز» نوشت: در دسامبر 2012 «استاندارد چارترد» حاضر شد در واکنش به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، برمه، لیبی و سودان، 327 میلیون دلار به دولت آمریکا جریمه بپردازد. در آن زمان مقام‌های آمریکایی گفتند که «استاندارد چارترد» معاملات مالی را که به‌وسیله آمریکا انجام می‌شد، طوری تنظیم کرده است که معلوم نشود طرف معامله، شرکت‌ها و نهادهایی بودند که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند.


نهاد ناظر بر امور مالی نیویورک نیز در تابستان همان سال این بانک انگلیسی را 340 میلیون دلار جریمه کرده بود. در آن زمان گفته شد که «استاندارد چارترد» در فاصله سال‌های 2001 تا 2007 در حدود 60 هزار نوبت به جابه‌جایی 250 میلیارد دلار از دارایی‌های شهروندان، مقام‌ها و موسسات ایرانی کمک کرده است.



انتهای پیام/

برچسب ها: فایننشال تایمز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته