احسان فلاحتپیشه: در «ازدواج آقای میسیسیپی» ناکارآمدی تفکرهای بنیادگرا نمایش داده میشود
احسان فلاحت پیشه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا، درباره دلایل انتخاب این نمایشنامه برای اجرا، گفت: «در درجه اول متن نمایش که توسط فردریش دورنمات به نگارش درآمده باعث ترغیب برای اجرای این نمایش شد، این اثر در پس شرایطی که به وضعیت فعلی جامعه ما نزدیک است، پرسشی کلی ار مطرح میکند که برای من بسیار جالب است.»
وی یادآور شد: «اصولاً آثار نمایشی فردریش دورنمات با برخورداری از هجو، هرگونه تفکر بنیادگرا در هر دوره را نقد میکند و از همین بابت میتوان از ویژگیهای این نمایش به جهانشمول بودن آن اشاره کرد.»
این کارگردان تئاتر در سخنانش عنوان کرد: «موضوع نمایش با هر دورهای مناسبت دارد و مشمول زمان خاصی نمیشود، چراکه ما همیشه گرفتار تفکرهایی هستیم که تصور بهسازی جهان را داشتند و افکارشان را در قالب یک ایدئولوژی و تفکر خاص مطرح میکنند.»
وی در ادامه افزود: «دورنمات در این متن، فضای نمایشنامه را کشور بینام و نشانی قرار داده که با استفاده از فضای تمثیلی و نمادین وضعیت اجتماعی را نقد میکند. در این متن اسامی شخصیتها و کاراکترهای نمایش ریشه روسی، فرانسوی، آمریکای لاتینی و... دارند و بر همین اساس میتوان گفت که این اثر به جغرافیای خاصی اشاره ندارد.»
فلاحت پیشه درباره طراحیهای نمایش «ازدواج آقای میسیسیپی» گفت: «دورنمات در این نمایش بیشتر از دیگر نمایشنامههایش به سمت فضای کمدی روی آورده است. ما سعی کردهایم با توجه به ویژگیهایی که این متن نمایشی دارد طراحی بهروزتری داشته باشیم و در این راستا هم از فضاسازی کمیک استریپ و فانتزی بهره گرفتهایم. همچنین در عین حال رگههایی از سبک اکسپرسیونیستی را در بازی، گریم، دکور، طراحی نور و صحنه به کار اضافه کردیم تا با این تلفیق بتوانیم گروتسک موجود در اثر را بیشتر نشان دهیم.»
وی در خصوص اجرای این اثر نمایشی در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر تشریح کرد: «از آنجا که امروزه سالن پیش از انتخاب متن تعیین و مشخص میشود، نمایشنامهای را برای اجرا انتخاب کردیم که مناسب برای سالن قاب عکسی باشد و با ویژگیهای سالن نمایش همخوانی لازم را داشته باشد، ضمن اینکه تمام تلاشمان بر این بوده که با رفتن به سمت فانتزی و بیان اکسپرسیونیستی، در اجرا تناسب بیشتری ایجاد کنیم.»
فلاحتپیشه که پس از دو اجرا به دلیل تعطیلی اجراها در روز شنبه و یکشنبه با وقفهای در اجرا مواجه شده است، در این باره تشریح کرد: «مهمترین چیز برای کار ما فضا است و ساخت آن مبتنی بر در دست داشتن ضرب اجرا است که با استمرار اتفاق میافتد بنابراین هر وقفه که در مسیر اجرا ایجاد میشود این چرخه را که سامانبخش کار است دچار خلل میکند. همچنین این سکته در ایجاد ارتباط با مخاطب هم تاثیرگذار است.»
وی در ادامه بیان کرد: «بخشی از تمرینها در برخورد با مخاطب کامل میشود بنابراین ایجاد وقفه در این روند به کلیت اجرا صدمه میزند.»
آثار نمایشی فردریش دورنمات با برخورداری از هجو، هرگونه تفکر بنیادگرا در هر دوره را نقد میکند و از همین بابت میتوان از ویژگیهای این نمایش به جهانشمول بودن آن اشاره کرد |
این کارگردان تئاتر که برخلاف دیگر آثار نمایشی به اجرا در آمده در ایرانشهر، از بازیگران چهره سینمایی بهرهای نبرده است، درباره نقشآفرینان خود گفت: «انتخاب بازیگران چهره در نمایشخانه ایرانشهر تنها فرمولی است که جواب میدهد. من از ابتدای کار که با مدیریت این سالن صحبت کردم به این نکته اشاره داشتم که معمولاً با تیمی کار میکنم که دوست دارم.»
وی افزود: «از آنجا که اجرا و کیفیت بیش از هر چیز دیگری برایم اولویت دارد و ارجح است، به نظرم در صورتیکه به آن درصد از ضریب اطمینان کیفیت اجرا برسیم خود به خود مخاطب نمایش را پیدا خواهیم کرد، اگرچه هیچ فرمولی برای حفظ مخاطب وجود ندارد.»
فلاحتپیشه تاکید کرد: «برخورد تئاتر با مخاطب مسئلهای است که باید توسط فعالان تئاتری ساماندهی شود و این موضوع مبحثی نیست که با ضرب و زور و آوردن بازیگران چهره غیرحرفهای و فرمولهای دیگر فراهم شود. من معتقدم این گزینهها گریزی از کیفیت اجرا است.»
وی درباره پوستر این نمایش که توسط مازیار تهرانی طراحی شده نیز عنوان کرد: «تهرانی سالها است که پوستر اجراهای مرا طراحی میکند. وی از قویترین طراحان پوستر تئاتر است و ما معمولا در همکاری با هم تعاملهایی داریم به طوریکه گاه پیش آمده که از طراحی پوستر در طراحی اجراها بهره گرفتهام و یا او بر اساس تمرینها طراحی پوستر را انجام داده است.»
نمایش «ازدواج آقای میسیسیپی» نوشته فردریش دورنمات با ترجمه حمید سمندریان و کارگردانی احسان فلاحتپیشه تا 8 آبانماه هر شب ساعت 20 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه میرود.
انتهای پیام/