نظام متناسب آموزشی برای تربیت هنرمندان خلاق وجود ندارد
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بهمن نامورمطلق در نخستین هماندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی که صبح امروز در دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان برگزار شد، اظهار کرد: این نخستین هماندیشی خوشبختانه مورد توجه و اقبال استادان و پژوهشگران عرصه آموزش هنر بهخصوص دردمندان هنرهای بومی کشور قرار گرفت.
وی افزود: آسیبها و کمبودهای گوناگونی موجب تضعیف هنرهای سنتی و بومی کشور شدهاند، چنان که برخی از آنها به نیستی تهدید شدهاند.
سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان بیان کرد: یکی از مهمترین آسیبهای این هنرها، نبود نظام متناسب آموزشی برای تربیت هنرمندان خلاق و مؤلف است.
نامورمطلق تصریح کرد: دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی فرشچیان برای احیا و بهروزآوری نظام آموزشی متناسب راهاندازی شده است.
وی ادامه داد: این دانشگاه از ریزش و نیستی هنرهای اصیل و زیبای این مرز و بوم جلوگیری میکند و موجب شکوفایی و گسترش آن میشود.
سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان عنوان کرد: یکی از عناصر این نظام آموزشی، شیوه استاد-شاگردی است که در گذشته منشأ و خاستگاه آثار بینظیری شده و در حال حاضر موزههای بزرگ جهان به داشتن آنها به خود میبالند.
نامورمطلق بیان کرد: این شیوه که مدتهاست مورد بیمهری قرار گرفته، اکنون موضوع اصلی مجموعهای از نشستها و هماندیشیها شده که نهتنها متنهای گوناگون و تجربیات متفاوت این شیوه و دستاوردهای واقعی آن به طور دقیق شناسایی و بررسی شود، بلکه امکان بهروزرسانی و دانشگاهی کردن آن را نیز مورد مطالعه قرار گیرد.
وی افزود: خوشبختانه دوره سرمستی و همگرایی آموزشهای غیربومی که وعدههای بزرگی داده بودند، به سر رسیده و این شیوه استاد-شاگردی بدون اینکه بخواهد دیگر شیوهها را نقض و انکار کند، بیش از پیش برای خود جایگاه و اعتبار کسب میکند.
سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی دانشگاه استاد فرشچیان خاطرنشان کرد: هماندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی منطبق با افق انتظار استادان و پژوهشگران عرصه آموزش هنر بوده و امیدواریم که این نشستها ادامه پیدا کند.
انتهای پیام/4115/4118/پ
انتهای پیام/