دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 شهريور 1394 - 13:30
در گفت‌وگو با آنا

ابراهیم جوادی: درآمد کشتی‌گیر تیم ملی به اندازه فوتبالیست درجه سه است/ ارزش محمد بنا کمتر از کی‌روش نیست

عضو کمیته فنی تیم ملی کشتی آزاد گفت: با تیم جوانی که به مسابقات لاس وگاس فرستادیم، کسب عنوان دوم در دنیا نمی تواند نتیجه بدی باشد.
کد خبر : 39738

امیرحسین فلاح، گروه ورزشی- تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران بعد از کسب مقام دوم و چهارم در مسابقات جهانی لاس وگاس به ایران برگشت. این روزها صحبت های زیادی در مورد عملکرد کشتی گیران در مسابقات شنیده می شود که عده ای از کارشناسان و مسوولان از نتایج بدست آمده اعلام رضایت دارند و افرادی هم هستند که نتایج بدست آمده را مثبت ارزیابی نمی کنند. ابراهیم جوادی عضو کمیته فنی تیم ملی کشتی آزاد در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا نقطه نظراتش را در خصوص عملکرد تیم کشتی آزاد در مسابقات جهانی لاس و گاس که با کسب 5 سهمیه المپیک 2016 همراه بود اینگونه بیان کرد.


* تیم کشتی آزاد در حالی به کار خود در مسابقات جهانی خاتمه داد که نتایجی که آزادکاران در این مسابقات به دست آوردند نتوانست رضایت اهالی کشتی را جلب کند.


- متاسفانه با انتقاداتی که از تیم شده ارزش کار و زحمت اعضای تیم را پایین آورده‌اند. معتقدم با توجه به پتانسیلی که داشتیم نتایج بدی در لاس‌وگاس نگرفتیم. طبق تصمیم کادر فنی، تیم کشتی آزاد در این مسابقات با چند کشتی گیر جوان شرکت کرد. شاید خیلی ها ندادند اما از هشت کشتی گیر تیم آزاد شش نفر برای اولین بار بود که در مسابقات جهانی شرکت می کردند اما تیم کشتی یا این کشتی گیران عنوان دومی مسابقات را کسب کرد. آیا این می تواند نتیجه بدی باشد؟


* اما موفقیت یک تیم کشتی در تعداد مدال‌هایی است که می گیرد. شما درحالی از عملکرد ملی‌پوشان دفاع می‌کنید که این تیم حتی یک مدال طلا هم کسب نکرد؟


- اگر کشتی گیران ما بیشتر دقت می‌کردند و هوشمندتر کشتی می‌گرفتند می توانستیم بین دو تا سه مدال طلا بگیریم.








سال گذشته 3 میلیارد تومان کمیته ملی المپیک به فدراسیون کشتی کمک مالی کرد و 3 میلیارد تومان هم وزارت ورزش در اختیار فدراسیون گذاشت. ولی در پایان 105 میلیارد تومان هزینه فدراسیون کشتی شد.

* اگر کشتی گیر باتجربه‌تر را به این مسابقات اعزام می‌کردیم حداقل این حسن را داشت که تیم با مدال طلا خاک آمریکا را ترک کند.


- اتفاقا کشتی گیران با تجربه ما در این مسابقات اشتباه کردند. حسن رحیمی کاپیتان تیم آزاد طی ده ثانیه کشتی را به حریفش باخت و مدال طلا را از دست داد. حبیب اخلاقی و حسن یزدانی هم در ثانیه های آخر کشتی را باختند و اگر می توانستند این لحظات آخر را هم به خوبی سپری کنند چه بسا تیم ایران چند مدال طلا هم کسب می کرد.


* در مجموع به نظر می‌رسد از عملکرد تیم راضی هستید؟


- البته انتظارات ما بالاتر بود و ما به دنبال آن بودیم تا نتایج بهتر از این را در لاس وگاس کسب کنیم ولی از نتایج بدست آمده هم ناراضی نیستم؛ تیم آزاد نائب قهرمان دنیا شد و تیم فرنگی هم مقام چهارم دنیا را بدست آورد. با توجه به جوانی کشتی گیران، ما نتایج بدی را نگرفتیم.


* در هر صورت مردم از کشتی ایران کسب حداقل یک مدال طلا را داشتند.


- نکته مهم این است که همه از کشتی گیران توقع مدال طلا و مقام نخست دنیا را دارند. زمانی که در مسابقات قبلی ما به این عناوین دست یافتیم چه حمایتی از بچه ها شد؟ یک کشتی گیر تمام جوانی خود را برای کشتی مملکت می گذارد و توقع دارد که از این راه بتواند امرار معاش کند. یک فوتبالیست در سال مبلغ یک میلیارد تومان از باشگاه پول می گیرد آن هم نه بهترین فوتبالیست ولی بهترین کشتی گیر ما مگر چقدر در سال درآمدش است.


* فوتبالیست از باشگاه پول می گیرد از تیم ملی که درآمدی ندارد؟


- باشگا‌ه‌های ما هم به آن صورت حرفه ای نشدند که بخواهند در حد لیگ فوتبال به کشتی گیران پول بدهند. بهترین کشتی گیر ایران در باشگاه خودش بالاترین مبلغ قرادادی که می بندد 100 میلیون تومان است. این مبلغ با قرادادهای فوتبالیست ها قابل مقایسه نیست. کشتی گیری که در مسابقات جهانی مدال طلا کسب می کند پاداشش تنها 100 سکه است. آیا برای این جوان انگیزه باقی می ماند که بخواهد در مسابقات مدال بگیرد؟ یک کشتی گیر در تیم ملی یکسال وقت می گذارد و سخت‌ترین تمرینات را انجام می دهد تا در مسابقات جهانی شرکت کند و در جهان مدال طلا می گیرد و تنها 100 سکه به آن پاداش می دهند یعنی حدود 90 میلیون تومان، این مبلغ در سال برای یک کشتی گیر تیم ملی نمی تواند انگیزه مناسبی برای کسب مدال در مسابقات بعدی باشد. بدترین فوتبالیست در لیگ کمتر از 100 میلیون تومان در سال نمی گیرد. مبلغ درآمد کشتی گیر تیم ملی از یک فوتبالیست درجه دو یا سه این کشور کمتر است.


* یعنی شما نداشتن انگیزه کشتی گیران را از عوامل اصلی نتیجه نگرفتن تیم می دانید؟








کشتی گیران با تجربه ما در این مسابقات اشتباه کردند.حسن رحیمی کاپیتان تیم آزاد طی ده ثانیه کشتی را به حریفش باخت و مدال طلا را ازدست داد. حبیب اخلاقی و حسن یزدانی هم در ثانیه های آخر کشتی را باختند

-بله، بالاخره ورزشکار تیم ملی خودش را با سایر ورزشکاران رشته های دیگر می سنجد. سال گذشته که تیم آذربایجان در کشتی فرنگی در ایران قهرمان شد مسوولان آذربایجان یک هواپیمای اختصاصی برای تیم ملی کشتی فرنگی به تهران فرستادند و همان شب با هواپیمای اختصاصی تیم ملی آذربایجان راهی کشورشان شدند. مربی ایرانی که در آذربایجان سرمربیگری می کند یک میلیارد تومان از آذربایجان دریافت کرده است. ولی در ایران هیچ حمایت مالی در حد نام کشتی از کشتی گیران نمی شود.


*شما به عنوان عضو کمیته فنی فدراسیون می دانید بودجه فدراسیون چقدر است ؟


کشتی فقط در حرف ورزش اول ایران است ولی در عمل هیچ حمایتی از کشتی نمی شود. سال گذشته 3 میلیارد تومان کمیته ملی المپیک به فدراسیون کشتی کمک مالی کرد و 3 میلیارد تومان هم وزارت ورزش در اختیار فدراسیون گذاشت. ولی در پایان 105 میلیارد تومان هزینه فدراسیون کشتی شد.طی سال گذشته فقط 58 اعزام به مسابقات برون مرزی داشتیم.


*بقیه بودجه را فدراسیون از کجا تهیه کرد؟


-رسول خادم با مدیریتی که از خود نشان داد و جذب اسپانسر توانست هزینه فدراسیون را تامین کند. خادم با مدیریت خودش توانست درآمدزایی زیادی برای فدراسیون انجام دهد.


*رسول خادم بعد از مسابقات جهانی اعلام کرد تنها تا المپیک 2016 هدایت تیم کشتی آزاد را برعهده دارد و بعد از آن فقط به عنوان رئیس فدراسیون به فعالیتش در کشتی ادامه می ‌دهد.


- رسول خادم بعد از مسابقات لاس وگاس علاقه به ادامه حضورش در تیم ملی نداشت و به اصرار کمیته فنی تصمیم گرفت تا المپیک در تیم ملی بماند. کمیته فنی هم با توجه به شناخت خادم از کشتی گیران تصمیم گرفت که او تا المپیک در تیم حضور داشته باشد. خادم هم تاکنون هیچ حقوقی را از فدراسیون کشتی دریافت نمی کند و کشتی را به عنوان منبع درآمد خود نمی داند و از طریق جذب اسپانسرها هم مبالغ بالایی را برای فدراسیون کشتی درآمدزایی کرد. وی با علاقه خودش برای کشتی کار می کند و منافعی در فدراسیون ندارد که بخواهد به زور در فدراسیون باشد.


* بعد از نتایج دور از انتظار تیم فرنگی در آمریکا زمزمه های بازگشت محمد بنا به کشتی و راس تیم فرنگی شنیده شد اما وی این خبر را تکذیب کرد.


- یکی از دلایل و شاید مهمترین دلیلی که باعث شده که بنا علاقه‌ای به کار در تیم فرنگی نداشته باشد مشکلات مالی است. محمد بنا اسطوره کشتی فرنگی ایران است و در دنیا حرفی برای گفتن دارد. وقتی کی روش را با چهار میلیارد تومان به ایران می آورند، مبلغ قرارداد بنا که یکی از مفاخر کشتی فرنگی دنیا است نباید کمتر از کی روش باشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: رسول خادم کشتی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته