دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1398 - 16:03
سیف‌آبادی در گفتگو با آنا:

فرار از پاسخگویی یکی از علل استعفای وزیر آموزش و پرورش است

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) گفت: فرار از پاسخگویی و ناتوانی مدیریتی از جمله علل استعفای وزیر آموزش و پرورش است.
کد خبر : 396933
75.jpg

محمد سیف‌آبادی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه وزارت آموزش ‌و پرورش  علی‌رغم اهمیتی که دارد، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از وجود مدیر انقلابی، توانمند و با قدرت مدیریتی محروم بود، اظهار کرد: بطحایی از ابتدا گزینه مناسبی برای این مسند نبود و نتوانست مشکلات وزارت آموزش ‌و پرورش  را حل کند.


وی افزود: نداشتن توانمندی در حل مشکلات فرهنگیان به‌خصوص در قضیه حقوق و بیمه این قشر مهم، حل نشدن پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان که ریال به ریال آن متعلق به فرهنگیان بود، انتصاب نابجا و به‌دوراز شایسته‌سالاری برخی مدیران ارشد وزارتخانه ازجمله نقاط منفی بطحایی در اداره کردن وزارت آموزش ‌و پرورش  بود.


دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) با بیان اینکه علی‌رغم تذکر صریح رهبر انقلاب نسبت به نداشتن التزام به سند ۲۰۳۰ و خطرات اجرای این طرح در کشور به‌خصوص در ساختار وزارت آموزش ‌و پرورش ، خاطرنشان کرد: متأسفانه در مواردی علناً شاهد اجرای برخی اصول چالشی و ضدفرهنگی این سند در آموزش ‌و پرورش  بودیم که این مسئله موردانتقاد و اعتراض مردمی و همچنین برخی مسئولان قرار گرفت و موجب شد که استیضاح وزیر در دستور کار مجلس قرار بگیرد.


سیف‌آبادی تصریح کرد: یکی از مواردی که شاید موجب استعفای وزیر آموزش ‌و پرورش  شد، انتشار کلیپ‌های نامناسبی بود که از اجرای اصول سند ۲۰۳۰ در مدارس پرده برداشت و این قضیه به‌صورت موردی نبود بلکه در مدارس مختلفی شاهد اجرای رقص و حرکات نامناسب در مدرسه‌ها بودیم و نشان داد که برخی افراد به دنبال قبح‌زدایی ناهنجاری‌ها در مدارس هستند و جالب اینکه وزیر هم در این زمینه توضیحاتی ارائه نداد.


وی با اشاره به اینکه جناب رئیس‌جمهور شاید می‌دانست اگر وزیر آموزش ‌و پرورش  توسط مجلس شورای اسلامی استیضاح شود قادر نخواهد بود رأی اعتماد مجدد کسب کند، افزود: به همین دلیل روحانی به‌سرعت استعفای وزیر آموزش ‌و پرورش  را پذیرفت؛ اگر استیضاح شکل می‌گرفت، انتقاد نماینده‌های مجلس به ضرر دولت تمام می‌شد.


دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) عنوان کرد: اگر خود روحانی دستور استعفا را نداده باشد اما حتماً خواست و تمایل وی اثر بسیاری بر عزم بطحایی داشته که استعفا بدهد چراکه اگر رئیس‌جمهور مخالف استعفای وزیر آموزش ‌و پرورش  بود، مانند استعفای ظریف با یک صحبت یا نهایتاً واسطه‌ای از این استعفا ممانعت می‌کرد.


سیف‌آبادی بیان کرد: استعفای وزیر تنها به خاطر وعده به دانشجومعلم‌ها مبنی بر افزایش حقوق و کاهش کسری ۴۵ درصدها نیست بلکه مسئله اینجاست که وزیر قول‌های دیگری را نیز که در ابتدای وزارت در راستای حل مشکلات مختلف وزارتخانه داده بود، نتوانست اجرایی کند. همچنین مشکل صندوق ذخیره فرهنگیان و حقوق معلمان حق‌التدریس حل نشد.


وی ادامه داد: قطعاً این استعفا و تغییرات موجب عقب افتادن برنامه‌های کلان وزارتخانه و افزایش مشکلات آن خواهد شد چراکه وقتی مجموعه کلانی مثل وزارت آموزش ‌و پرورش  در یک مدت زمان کوتاهی بخواهد دچار تغییر مدیریتی آن هم در سطح وزیر و مدیران ارشد بشود، خودبه‌خود اولویت‌ها متفاوت می‌شود و کارهایی هم که از قبل انجام شده باشد دچار رکود یا تعطیلی می‌شود. قطعاً از آسیب‌های جدی و قابل‌توجهی که تغییر مدیران به‌طور مداوم در یک مجموعه ایجاد می‌کند عقب‌افتادگی ساختار سیستم از برنامه‌های اساسی و کلان مجموعه است.


دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) با اشاره به اینکه اجرای سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش  باید از رأس سیستم این وزارتخانه پیگیری و اجرا شود، خاطرنشان کرد: تغییر وزیر و مدیران ارشد وزارتخانه آن هم با عمر مدیریتی کوتاه، اجرا شدن این سند را با مشکل و نگرانی مواجه می‌کند.


سیف‌آبادی عنوان کرد: فرار از پاسخگویی و ناتوانی مدیریتی از جمله علت‌های استعفای وزیر آموزش ‌و پرورش  است. همچنین وزیر و رئیس‌جمهور یقین داشته‌اند که با توجه به عملکرد وزارتخانه، مجلس رأی اعتماد به بطحایی نخواهد داد. متأسفانه در این دولت «استعفا» راه‌حلی بر «پاسخگویی» مسئولان ارشد دولت شده است، در زمان مسئولیتشان و دقیقاً در لحظه‌ای که قرار است «پاسخگو» باشند، با «استعفا» از پاسخ نسبت به عملکرد خود فرار می‌کنند.


وی تصریح کرد: بطحایی از روز رأی اعتماد در مجلس قول‌هایی داد که اگر اجرا می‌شد، بخش قابل توجهی از مشکلات این وزارتخانه عریض و طویل را می‌توانست حل کند. یکی از وعده‌های وزیر مستعفی حذف کنکور بود. مبارزه با مافیای کنکور تنها با وزارت آموزش ‌و پرورش  حل نمی‌شود بلکه مجموعه‌های دیگری در این زمینه نقش دارند که وزارت آموزش ‌و پرورش  با همراه کردن آن‌ها می‌تواند به این مهم دست پیدا کند.


دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) با بیان اینکه از نوادر روزگار ماست که فردی جایگاه وزارت را رها کند به‌خاطر اینکه بخواهد در انتخابات مجلس شرکت کند آن هم با توجه به اینکه معلوم نیست رأی بیاورد یا نیاورد، خاطرنشان کرد: شنیده‌ام که یک نماینده را برای گرفتن مسئولیت یک وزارتخانه از مجلس خارج کنند اما سراغ ندارم یک وزیر به عشق نماینده مجلس شدن، وزارت را ترک کند. شاید بهتر بود آقایان ارزش بیشتری برای افکار عمومی قائل شده و بهانه معقول‌تری را برای استعفای وزیر بیان می‌کردند.


سیف‌آبادی تصریح کرد: اگر کسی شوق خدمت داشته باشد و در خود توان مدیریت و کار کردن برای مردم را داشته باشد در جایگاهی که فرصت و امکان خدمت بیشتری وجود دارد، انجام وظیفه خواهد کرد نه اینکه بخواهد نماینده مجلس شود. ای کاش، مجلس سازوکاری تدوین می‌کرد تا مدیران ارشد کشور به این راحتی و سادگی از پاسخگویی به عملکرد خود، فرار نمی‌کردند.


وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که جناب وزیر به این راحتی از زیر بار پاسخگویی به نمایندگان ملت فرار کرده‌اند، مجلس باید سؤالات خود را از رئیس‌جمهور مطرح کند. اگر رئیس‌جمهور طبق قانون مکلف به پاسخگویی به عملکرد وزیر خود بشود، دیگر این رسم ناخوشایندی که در این دولت نهادینه شده، تکرار نخواهد شد. همچنین قوه مقننه در مورد مشکلات فرهنگیان و بازنشستگان وزارت آموزش ‌و پرورش  سکوت کرده که امیدواریم مجلس شورای اسلامی از خواب بهاری برخیزد.


انتهای پیام/4107/4118/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته